kniha patří do světa: Ender

originální název: A War of Gifts
originál vyšel: 11/2007

vydání: Laser-books (web) 2009

odkazy: 6x [recenze]

Gaarq  | ***** 21.12.2009 17:17

card jako obvykle nezklamal. tahle povídka pojednává o víře, svobodě, přátelství a živočišné podstatě lidství. to vše s noblesou, hloubkou a bravurou cardových úvah (viz např. mluvčí za mrtvé, xenocida). jeho působivá schopnost empatie a jeho schopnost pocity sdělovat jsou takřka neuvěřitelné. tenhle příběh je zkrátka skvělý a to i za ty nekřesťanské ;) peníze, milí bratři pohané.

a až mě samotného překvapuje, jak diametrálně se mohou názory vyjadřované v tvorbě člověka lišit od toho, co říká v běžném životě. card, jako člověk, kterého znám z jeho článků a článků o něm, je mi osobně velmi nesympatický, card, jako autor, je z nejlepších, které znám.

Doubravka  | ***** 22.02.2010 23:50

Málem mě to rozbrečelo..

Ne fakt – u Carda jsem si zvykla už na ledacos, i na to, že dokáže občas zahřát u srdce stejně tak jako znudit (Stínová série), že dokáže bravurně zakomponovat do literatury své náboženské náhledy. Ale že dokáže takhle bolestivě a přitom ve zkratce navrtat sondu do pokrytectví trapičů hájících se bohulibou ideologií (zde právě puritánským křesťanstvím budoucnosti) – to jsem od něj tak nějak nečekala.

Pokaždé, když čtu nějaký příběh z Bitevní školy, nechám se převálcovat moudrostí některých postav, jen aby mě pak zase jednou zarazilo uvědomění, že v Cardově podání je jeho hrdinům nějakých šest až devět let. To je pro mě v snad největší kámen úrazu – jakákoliv genialita, jakékoliv nadání, výcvik, vzdálená budoucnost či ojedinělá životní zkušenost Cardových dětských hrdinů mi prostě nepřijde jako dostatečně silný argument pro takovou vyzrálost dětí mladších než můj šílený synovec.

Nejinak je tomu i v této novelce, ale i tak mi udělala díru do srce a budu jí číst zas a zas. Například Dinkovy úvahy večer 5. prosince – když odhalil „pravou“ příčinu svého smutku – no to by dostalo každého, kdo o něco podobného někdy jen zavadil (ač určitě až tak o deset let později než Dink ;-) Rozhodně mě tohle dílko překvapilo. Čekala jsem spíš humornou povídku o tom, kterak se Ender s kamarády snažili oblafnout vedení Bitevní školy a užít si vánoce – a ono jde při tom o něco úplně jiného. O hluboké zranění, o dětskou duši, o rodiče a děti, o to, co bolí tak, že se to snažíme za každou cenu skrýt i sami před sebou. Bravo.

stimílek  | ***1/2 27.04.2010 15:54

Po prvním přečtení jsem zklamán. Čekal jsem a) akčnější záležitost z bitevní školy, b) hlubší cardovskou sondu do duše. Přitom začátek je parádní. Ovšem střed knihy mi přijde hluchý a konec, kde se objeví Ender, to vylepší jen částečně. Uvidíme, jaká Válka o dárky bude na druhé přečtení – to až opráším celou sérii.

tomts  | ***** 12.09.2010 19:15

Ke knize jsem přistupoval značně nedůvěřivě, ale nakonec jsem jí přečetl jedním dechem (ostatně je to jenom novelka). Ke komentářům Gaarga a Doubravky těžko co dodat, jde opravdu o příjemné čtivo, které asi nikoho neurazí. Osobně bych to tedy (podobně jako Enderovu hru) zařadil spíš jako čtení pro mládež, byť té by zřejmě zůstaly skryté Cardovy narážky a psychologické hrátky.

Madam Brbla  | **** 08.12.2010 18:48

Původně jsem měla v úmyslu přečíst „Válku o dárky“ během Štědrého dne, ale vzhledem k blížícím se svátkům a naprostému nedostatku vánoční nálady, rozhodla jsem se četbu uspíšit. Svůj účel to splnilo, jakási jiskřička vánočního ducha byla zažehnuta. Návrat do Bitevní školy byl příjemný, nicméně dané zajímavé téma (ne/praktikování náboženských rituálů v multikulturní armádě) bych ráda měla rozpitvané v hlubším a širším podání. Stejně jako Doubravka mám trochu problém s mentální vyspělostí malých vojáků – že je někdo v pěti letech klavírní virtuoz, geniální matematik nebo třeba i stratég, OK. Ovšem aby takřka každé z „Cardových dětí“ bylo také lepší diplomovaného psychologa a schopnosti některých nahlédnout ostatním do hlavy byly skoro nadpřirozené, to už zavání přílišnou fabulací. Být znalcem lidí, neřkuli dokonalým, to chce určitě víc než správné geny, zvýšenou empatii a dobrou výchovu – bez dlouhých let pozorování a kontaktu s lidmi to prostě nemůže jít. Poslední povzdech patří rozsahu knížky: už jsem četla mnoho delších povídek. Věčná škoda, že nakladatelství Laser-books nebylo umožněno doplnit „Válku o dárky“ dalšími Cardovými kratšími texty, tohle byla vážně jednohubka. 81%

BorgDog  | ***1/2 02.05.2011 13:05

Tohle především není kniha. Je to novela poněkud uměle roztažená do knihy, a třebaže spojení s Enderovým cyklem je pečlivé v prostředí i postavách, stylem a tím, co se zde řeší, se od ságy dost odlišuje. Nad hodnocením jsem tentokrát opravdu dlouze přemýšlel. Nejzajímavější mi přišla první polovina a dění okolo problematiky Vánoc v Bitevní škole, které opravdu nutí k zamyšlení, protože argumenty obou stran mají svou váhu a je zřejmě nemožné jednoznačně říct, kdo má pravdu. Pak už pro mě kniha dost ztrácela na zajímavosti a začala balancovat na hranici nudného psychologicko-teologického traktátu, ačkoliv chápu, že u nábožensky více založených jedinců tomu může být právě naopak. Rovněž námitky Jany677 pokládám za odpodstatněné – zaznívaly už u série a tady je hlavně ona nepřirozená vyspělost dětských aktérů vidět ještě víc. Navíc mi nesedl postoj „Ender všechno vyřeší,“ který je v závěru prezentován.

V tomto případě mě mrzí, že nejde dát na Legii 75%, ale nakonec se přikloním k nižšímu číslu. „Válka o dárky“ je něco zcela jiného, než by člověk z popisu předpokládal a bez ohledu na zajímavost mne neoslovila tolik, jak jsem doufal.

Speedemon  | ***1/2 19.02.2015 07:47

Krátké a příjemné. V tak malém rozsahu mě Card nedokázal oslovit tolik jako v hlavní sérii. Nápad však je zdařilý a postava Zecka správně šíleně umanutá. Jako jednohubka to plní účel dokonale, ale víc jak 70% tomu s čistým svědomím dát nemůžu.

Phoenix  | **** 25.12.2016 15:07

Knihu považuji, stejně jako První setkání, důležitou pouze pro fanoušky série. Nedá se brát jako stěžejní dílo, pouze jako příjemné doplnění příběhu. Povídky z předchozí knihy byly zajímavější, proto i tato není k zahození. Trochu dětinská, ale vždyť v bitevní škole studují děti.