Kategorie: fantasy - steampunk

originální název: Mainspring
originál vyšel: 06/2007

vydání: Laser-books (web) 2010

odkazy: 3x [ukázka], 9x [recenze], 1x [info]

Svarec  | **** 08.02.2010 15:16

Prvotním pocitem po dočtení byl údiv nad tím, jak si dnes profi renomovaný autor může dovolit přijít s myšlenkou typu „To láska je srdcem božím“. Ovšem je fakt, že když pomineme naivitu, je to docela povedená a čtivá kniha, která celkem pěkně odsýpá. Za největší klad bych považoval exotiku a objevování nejrůznějších míst v průběhu cesty, Jay Lake pustil svoji fantazii na špacír.

Majkl  | ***1/2 19.02.2010 14:59

Srdce světa je príbehom o ceste, spoznaní seba samého a poznávaní sveta… vlastne svetov Severu a Juhu a hranici menom Rovníková stena. Jay Lake naozaj popuzdil uzdu svojej fantázii a čitateľovi predkladá svet zaujímavých nápadov, dvoch rozličných kultúr Severu a Juhu, okorenené niekoľkými námetmi na premýšľanie. Ak by sme mali pred sebou jasne viditeľný dôkaz o existencii Boha, akým je prstenec, na ktorom sa otáča Zem, bolo by to uistenie vo viere, alebo práve naopak – prinúti nás pochybovať, ak Zem navyše pripomína ohromné hodiny? Autorova farbistá fantázia mi sama o sebe po necelých 300 strán nestačila – nevyhol som sa miestam, ktoré ma už začínali nudiť. Nezaškodila by lepšia psychológia postáv a menšia naivita. Tak či onak, Srdce světa hodnotím len pozitívne, avšak po troch skvelých úvodoch k sériám od Lyncha, Campbella a Abrahama musím hodnotiť trochu nižšie. Cca 65%

Jakub Ehrenberger  | *** 04.03.2010 19:17

Země není z hlíny a kamení, ale z kovu a koulí se kolem Slunce po své kovové mosazné dráze. Alespoň v románu amerického spisovatele Jaye Lakea, který reprezentuje další dílek z mozaiky současné fantasy. Hodinářští učni neoplývají dvakrát odvahou a ani na alternativní zeměkouli, na níž zůstává americký kontinent anglickou državou, tomu není jinak. Přesto právě mladík jménem Hethor vyráží na cestu, která má zabránit definitivnímu zastavení oběhu Země po její ose. Vyzbrojen vůlí a vědomím, že mu jeho úkol uložil archanděl Gabriel, opouští Hethor i to málo, co mi v životě zbylo, a míří vstříc dobrodružstvím, o nichž se mu do té chvíle ani při opravování těch nejsložitějších visacích hodin ani nesnilo. Vzducholodě, tropické oblasti a cizí národy, to vše na něj čeká a ne vždy s otevřenou náručí a přátelskými slovy. Jenže jestliže má Hethor svůj úkol splnit, musí stisknout jazyk za zuby a vypořádat se s čímkoliv nečekaným, lásku nevyjímaje. Jay Lake si pro svůj dějově přímočarý román zvolil pestrobarevnou a pozoruhodnou kulisu světa ze železa, což jde knize určitě k duhu, na samotný příběh však trochu pozapomněl. Děj působí jako sled náhod, na jejichž výsledku má hlavní hrdina pramalý podíl, román působí nekompaktně, v některých částech je příliš zkratkovitý a slibně se formující čtenářský zážitek zůstává dosti smíšený. Skvělý nápad kovové planety, na němž Lake mohl vystavět pevné kovové sousoší, se tak bohužel ve větru klátí na všechny strany, aniž by bylo zřejmé, co přesně má jeho kovový monolit představovat. Pro jednou bohužel zase spíše jen průměrná kniha.

luksa  | ****1/2 03.05.2010 08:27

Čtivé dobrodružné fantasy, které mi hodně připomělo romány J. Vernea, J.M. Trosky a dalších autorů, které jsem hltal jako kluk. Máme zde piráty, divoké kmeny, vzducholodě, příšery, magická města, záhadné mechanizmy a další věci, za největší plus považuji originální svět a tajemnost, kterou román neztratí až do finále. Už se těším na pokračování.

Shelagh  | **1/2 14.02.2013 18:01

Srdce světa mě zklamalo, přitom Lakeova Květinová zkouška se mi moc líbila. Asi už mě nebaví číst o šetnactiletých výrostcích, kteří jdou z bodu A do bodu B přes překážky C1, C2, C3… a nakonec zachrání svět. Chyběla mi větší hloubka postav, to vyzrávání mladíka se dělo jaksi mimochodem, jednou náhodou za druhou, a hlubší pohled na svět, který je jen načrtnut pomocí pěkných barevných obrázků a občas laciných alegorií. Začátek byl slušný, vzbudil ve mě zvědavost, ale ke konci jsem musela zatnout zuby, abych to vůbec dočetla.

Vlask  | ** 11.04.2013 16:10

Fantasy verneovka pro mládež ve steampunk světě nacpaná upraveným křesťanstvím. Bohužel autor z toho uplácal dort ve stylu hodíme tam všechno. Takže po slušné a zajímavé první polovině dochází dech i napínavost, ale i původní zaměření na mládež se vytrácí s popisem styku s chlupatou domorodkou jiného druhu. Pro děti se tímto kniha stala nevhodnou a pro dospělé je celkem nudná kvůli své naivitě i nezvládnuté­mu konci.