Petr Schink

Století páry

Kategorie: fantasy - sci-fi - povídková sbírka - steampunk

vydání: Triton (web) 2010

odkazy: 10x [recenze], 1x [info], 2x [ukázka]

Sirius  | ****1/2 24.02.2010 07:23

Co říct o Století páry? No, každý, kdo čeká další příběhy inspirované gangsterkami a americkou drsnou školou bude zklamán. Každý, kdo čeká bombastický návrat Petra Schinka bude nadšen. Jsem rád, že patřím do té druhé skupiny. Autor zůstal věrný svému stylu, ale tentokrát hraje na zvučnou dobrodružnou strunu jako ten nejlepší kytarista a dokazuje, že mu není cizí ani takový sub žánr jako je steampunk. Od okamžiku kdy začnete číst, nebudete moci skončit. Nejen takové je kouzlo Schinkovy druhé knihy. Mimochodem – Schinkova síla je právě v povídkách, které odjakživa k dobrodružnému žánru patřily stejně jako Manka k Rumcjasovi a jako Rumcajs k Mance

snop  | *** 14.03.2010 11:04

Nekolik vicemene navazujicich povidek a jedna novela spojene ramcovym pribehem a prolozene „mezihrami“. Docela dobre vytvoreny svet kombinujici steampunk, klasickou fantasy a rekneme western. Hlavni hrdina pistolnik, ktery ovsem bojuje proti trolum, upirum a jine haveti. Povidky dobre postavene a ctive, je videt, ze autor se tady citi doma. Novela ma bohuzel spatnou dynamiku, rozpada se na epizody, negraduje a vyzniva do ztracena. Mezihry se osvetli v novele, ramcovy pribeh pak funguje vlastne jako jeji epilog – ani ten ale nijak nekonci.

Vlask  | ****1/2 08.05.2011 11:13

Velmi velice hodně žambochovské – jen ještě o kus realističtější a o hodně cyničtější hlavní hrdina se probíjí životem námezdného střelce. Zapomeňte na únavné šermířské popisy fines, tady mluví palné zbraně. Zapomeňte na ušlechtilé zachraňování náhodných cestujících – tu jde o krk a životy pracující vrstvy za průmyslové revoluce nemají žádnou cenu. Perfektně zpracovaný akční steampunk v sérii rozmanitých povídek, u kterých se rozhodně nebudete nudit.

Madam Brbla  | ***1/2 01.10.2011 17:11

Když jsem před lety četla „Špinavou práci“, románovou prvotinu Petra Schinka, udělala na mě náramný dojem. Svižná, zábavná gangsterka v tak trochu jiných 30. letech minulého století měla šmrnc; povídky byly psány s vtipným nadhledem a sedlo mi i prostředí. Pravda, jednotlivé příběhy si byly hodně podobné, proto jsem si v půlce knihy dala měsíční pauzu, přesto jsem se dobře bavila akčními peripetiemi, které se odehrávaly kolem hlavních postav – spíše smolařů, než hrdinů.

Ráda bych totéž napsala o „Století páry“, bohužel nemůžu. Autor sice vypiloval zápletky povídek, steampunkové pozadí i jednotlivé detaily taky nebyly vůbec k zahození a pochválit lze rovněž práci s povahou Fastyngera van Hautena, ale je to prd platné, když se vytratil ten výše zmiňovaný šmrnc a nadhled. Cynismem Petr Schink nešetřil, humorem naneštěstí ano… a ten mi hodně scházel. „Století páry“ mi silně připomínalo Žambochova „Seržanta“, který mi nesedl už v době, kdy jsem vlakové čtivo nadšeně hltala. Příznivci akce a dobrodružství si jistě přijdou na své, pokud ovšem toužíte po nějaké přidané hodnotě, tady se jí nedočkáte. Nevolám po zakomponované hlubokomyslné filozofii, prostě jen po koření, co by tu instantní žambochovinu udělalo něčím výjimečnou.

Každou z povídek jsem ohodnotila 70% a procento přidám jako výraz uznání, že mě při čtení nerušily žádné hrubky a překlepy. 71%

Schramm  | **** 22.06.2012 18:21

Klasická česká akčňárna ve steampunkových kulisách. Hlavní hrdina je sympatický a čtenáře si záhy získá, děj odsýpá a nenudí, autor velmi dobře vládne jazykem. Jako velmi osvěžující vnímám background a reálie popisovaného světa, především konflikt mezi technikou a metafyzikou (rozuměj magií). Tedy něco, co jsem pochvalně kvitoval už u Žambochova Seržanta, ve Století páry je ale tohle stýkání a potýkání mnohem logičtější a organičtější, prostě o level výš. Koncepce knihy sice působí dojmem oslího můstku, osobně mne to však příliš nerušilo a po dočtení leccos zapadlo do sebe, takže tenhle fakt už neodsuzuju tolik jako v průběhu čtení. Pokud by se splnily černé předpovědi a Miroslav Žamboch se už nedokázal vymanit s osidel šablonovitého psaní, v Petru Schinkovi, zdá se, může mít vítaného nástupce. Nějaká zásadní revoluce se sice nekoná, van Hauten je poměrně klasický archetyp hrdiny, ke kterému nebude problém najít v české žánrové tvorbě řadu kolegů (nelze se nevyhnout vzpomenutí Žambochova Koniáše), ale jsem dalek toho mluvit o kopírce. Naopak velice kladně oceňuji volbu tématu a obecně prostředí. Pokud by se Fastynger van Hauten měl ještě v budoucnu vrátit, já se rozhodně zlobit nebudu.

epco55  | ***1/2 27.12.2012 08:53

Petr Schink prišiel s už druhou zbierkou poviedok, ktorá je rámcovaná spoločným hrdinom a spoločným svetom. Na prvý pohľad sa zmenili iba kulisy a meno hrdinu. Pretože sa javý že šablóna podľa ktorej sú príbehy písané ostáva rovnaká. Našťastie ako som sa ponáral do steampukového sveta uvedomoval som si že Schink autorsky vyrástol a rozhodol sa nekráčať chodníkom, ktorý si prešliapal zbierkou predošlou. Osobne mi Fastynger van Hauten sadol viac ako Charlie Parker a privítal by som s týmto hrdinom román. Prostredie je preň dostatočne atraktívne a hrdina má na to aby ho utiahol.

Benetka  | *** 14.09.2018 16:04

Z této knížky mám hodně smíšené pocity.Na jednu stranu se hodně dobře čte – autor umí vtáhnout do děje a také skvěle vládne jazykem/perem :) Na druhou stranu mi přijde,že vyprávěné příběhy jsou tak nějak tuctové.Není tam nic tak zásadního,nového a objevného abych si na knihu vzpomněl třeba za rok nebo za dva.Těžko říct co by tomu pomohlo.Možná si víc vyhrát s reáliemi načrtnutého světa v němž se děj odehrává.Nebo lépe vykreslit jednotlivé postavy (například s hlavním hrdinou jsem se tedy příliš neztotožnil).Nebo nevim.Každopádně kdyby se mě někdo ptal otázkou číst či nikoliv,řeknu číst.Stále je to na české scifi scéně spíše nadprůměr. :)