díl v sérii: 7
kniha patří do světa: Ender

originální název: Ender in Exile
originál vyšel: 11/2008

vydání: Laser-books (web) 2010

Methat  | ****1/2 03.03.2011 13:33

Druhý diel Enderovského sveta, ktorý bol napísaný ako posledný, nie je len o Enderovi. Do popredia sa dostanú aj vedľajšie postavy, predovšetkým Valentina, Peter, Hyrum(len okrajovo) Dorabella a jej dcéra Alessandra(ktoré krásne a nenápadne vstúpia do hlavného deja), a ďalšie. Kniha sa veľmi dobre číta aj preto, lebo Card je veľmi skúsený spisovateľ. Nejaké nezrovnalosti ohľadne poslednej kapitoly z Enderovej hry vysvetlil na konci knihy. Nepáčilo sa mi, že autor začal skloňovať meno Valentiny, no v Enderovej hre mala stále meno – Valentine.

V knihe dej odsýpa pomaly, každá kapitola začína dopisom(elektro­nickým), čo sa mi veľmi páčilo. Mal som tak pocit, že postavy len nehrajú svoj part, ale aj žijú a bavia sa s ostatnými o veciach(filo­zofických). Ako som už napísal, dej ide vláčnym tempom, čo ale nevadí, pretože Card to napísal s umom a číta sa to fantasticky. Vôbec ma kniha nenudila, aj keď akcie tu moc nenájdete. Dej je skôr zameraný na vývoj postáv, filozofovanie, premýšlanie, či to je zlé, čo si myslí a tak. Ender to zas všetkým natrie a ukáže svoj talent. Klasika… :-) … o tejto knihe by som mohol písať donekonečna, no nechce sa mi. Bude vám musieť postačiť taký malý výcuc… :-)

„Už ti někdo někdy řekl, že když se usměješ, dokázal bys tím roztavit ocel?“ „To není dobrá vlastnost v kosmické lodi. Budu se usmívat míň.“ – Ender v rozhovore s Valentinou

idle  | **** 11.05.2012 19:29

Ender ve vyhnanství není Enderova hra. Není to Mluvčí za mrtvé. Můžu třeba tvrdit, že je něco mezi, což platí chronologicky, ale v jiných ohledech to taky nesedí.

Obě dvě výše zmiňované knihy mě něčím překvapily. Přinesly, každá ve svém smyslu, nový svět. Byly si tak vzdálené, že to mohly udělat vcelku nezávisle na sobě. Ender ve vyhnanství je spojuje a doplňuje, takže by asi nemohl přinést nic zásadního, aniž by do nich zasáhl. A nic takového nedělá. Předkládá nám v detailech události, které předchozí knihy jen letmo přelétly.

Pokud můj popis vyvolává dojem, že jde jen o výplň, musím dodat, že je to výplň povedená, čtivá a dostala jsem od ní to, co jsem očekávala. Ráda jsem se na moment vrátila.

hivar  | ***** 08.11.2013 10:12

Ender ve vyhnanství je tuším posledná kniha aku Orson napísal o Enderovi, dejovo ale zapadá hneď za prvú časť. Začína približne po Enderovom viťazstve. Na zemi nechceného Endera spravia guvernérom na jednej z pribudajúcich kolónií. Dva roky cestovania pre kolonistov, 40 rokov pre ľudí na zemi (vplyv cestovania rychlosti približujúcej sa svetlu). Ender takto postupne zanecháva za sebou rodičov, Petra a všetkých ktorých poznal, okrem Valentiny, ktorá vycestovala s ním. Oproti jednotke sa v boje odohrávaju výhradne na psychologickej úrovni medzi hlavnými postavami. Túto časť hodnotím tak ako jednotku vysoko, je iná ako prvá časť, ale rovnako dobrá.

Madam Brbla  | **** 09.06.2014 11:39

Děj této knihy by se dal shrnout do dvou vět, nedočkáme se žádné akce a přesto je „Ender ve vyhnanství“ čtivým a důstojným zakončením (?) série. Vše podstatné bylo napsáno a díry byly zalepeny, přestože prostor pro vznik dalších titulů z tohoto světa zůstal (a nejspíš bude využit).
Ender má na výběr, zda se stát loutkou pro pozemské mocnáře, nebo odcestovat do světelné roky vzdálené kolonie a tam přijmout post guvernéra. Jak napovídá název, dojde na variantu číslo dvě. I v průběhu cesty dochází na více či méně závažné problémy, intriky, mocenské boje, k tomu se musí mladičký admirál připravit vést desítky let zabydlené kolonisty na planetě Shakespeare, z nichž pro většinu po svém příletu nebude o mnoho víc než jménem z hodin dějepisu. Uzavřou se osudy několika vedlejších postav (například plukovníka Graffa), dozvíme se něco o životě Fazolkova ztraceného syna a nahlédneme třeba na indickou kolonii pod vedením Virlomi, jedné z účastnic pozemského válečného konfliktu z předchozích dílů.
Jak už je u Carda zvykem, „Ender ve vyhnanství“ je prosycen množstvím snadno stravitelných úvah, nejde o žádnou složitou filozofii. Samotná postava Endera se stává komplikovanější, ne tak sympatická jako v úvodních dvou knihách, což není nutně na škodu. Přišel mi tenhle do značné míry chladný manipulátor věrohodnější proti původnímu naivnímu dítěti nebo skoro svatému Enderovi v „Mluvčím za mrtvé“ (toho si brzy zopakuju).
Znalci této série, znechucení protahováním a politikou několika předchozích dílů: bez obav čtěte. Ani problém zapomenutých detailů a poztrácených souvislostí (nechtělo se mi celou sérii číst znovu) nebyl nijak palčivý. 80%

Gaarq  | **** 12.10.2014 21:11

tomu starému parchantovi nelze upřít, že umí psát. i když je to takováta vata, co se stalo mezi dvěma díly a v zásadě toho mnoho nového nepřináší, čte se to dobře. autor má optimalizovaný mix láskování, svižných dialogů, troušení mouder a pár zápletek s napětím. i přes to, jaký je autor v osobním životě nestravitelný extrémista, jeho postavy jsou lidské a zajímavé; jeden si neumí představit, je-li to jen řemeslo a sofistikované předstírání, nebo má schízu a toho humanistu dává na papír a toho netolerantního a nepochopitelného podivína, co např. kritizuje globální oteplování, ale podporuje odklon od fosilních paliv, pouští mezi lidi.

Speedemon  | ***1/2 03.03.2015 07:51

Někde se kniha označuje jako druhý díl Enderovské série (což taky chronologicky je), ale nemyslím si, že by byl dobrý nápad to jako druhý díl číst. Jako pokračování Enderovy hry mi přijde lepší Mluvčí za mrtvé. Ender ve vyhnanství totiž filozofuje tolik jako závěrečné díly série a je potřeba si na to zvyknout. Navíc se do děje zamíchá spousta postav ze Stínové série. Tu jsem sice nečetl, ale problém mi to nedělalo. Pro lepší zážitek je však lepší mít načteno prakticky vše z Enderovského vesmíru, aby vám tato kniha svými detaily pěkně do všeho zapadla. Celkově to však byla dobrá četba i když se nic moc nedělo, tak to hezky uteklo.

Phoenix  | **** 11.02.2017 17:07

Poslední díl, který je vlastně dějově na začátku, je opět vydařený a do celé série zapadá. Už je to ale takové to natahování a záplatování, které ocení především fanoušci, kteří se vždy věrně vrátí do oblíbeného světa.