série: Koloniální války

Kategorie: sci-fi - space opera - military

originální název: Old Man's War
originál vyšel: 01/2005

vydání: Classic 2010; Classic 2016

GeRony  | **** 30.12.2010 16:56

Military sci-fi? Roman o laske? Alebo uvaha o tom, co nas robi ludmi, co este clovek je a co uz nie? Vsetko dokopy! Ano, v tejto knihe najdete vsetky tieto ingredience a este nieco navrch. Scalzimu sa podarilo nenasilnym sposobom spojit mierne akcny (ale o akciu naozaj nejde v prvom rade) pribeh s pribehom o pravej laske a navrch primiesat zopar uvah o ludkosti, o tom, co robi cloveka clovekom. Lenze… necita sa to tak dobre ako napriklad diela Jacka Campbella (seria Ztracena flotila), ktore aj ked nemaju taku hlbku ako Valka, su proste ctivejsie. A este jedna vycitka, ja chapem, ze je to prave pribeh tohto hrdinu a preto sa dostane prave on zo zapeklitych situacii, ale… Ak je to VZDY prave on z desiatok, stoviek a niekedy desattisicov ten JEDINY, co prezije/spravi/do­kaze prave to, co je treba, trosku to zavana Kulhankom… Napriek vsetkemu napisanemu prevazuju pozitivne dojmy a dalsi diel si rozhodne nenecham ujst.

idle  | **** 11.12.2012 23:37

Stárnoucí lidé mají možnost v pětasedmdesáti letech opustit svůj dosavadní život a vstoupit do armády. Má to drobný háček – nevědí pořádně, do čeho jdou, a cesta je jednosměrná. Přesto jich vidina, že budou opět mladí a zdraví (protože k čemu by komu byl voják, který sotva chodí?), přesvědčí každým rokem poměrně slušné množství.

Přestože premisa cesty do neznáma varuje, že můžeme očekávat kdeco, v knize se opravdu dočkáme letů mezi hvězdami, cizích světů i bojů s nelidskými protivníky. Dojde i na nečekaná setkání a taky postupné pochopení některých zvláštností, které si armáda lidských kolonií vybudovala.

Příběh není zrovna humoristický, ale z vyprávění se dá poznat, že autor má smysl pro humor, hlavní hrdina vypráví ze svého pohledu docela s nadhledem – aby ne, když má za sebou pěkných pár dekád životních zkušeností.

Daly by se najít připomínky k logice a uvěřitelnosti – už ta v jiném komentáři zmíněná genialita našeho hrdiny – ale pokud od nich odhlédneme, jedná se o příjemné a zábavné čtení s vyhlídkou na další pokračování.

gokudo  | ***1/2 01.02.2013 01:25

Docela dobra jizda (penzisti, posun prostorem)… az na to proc KOS, kterym je maticka Zeme docela u zadni casti tela, jenom verbuji americke penzisty a jejich planety a pristavy nesou hrde nazvy podle mest a prezidentu v SSA.

Je to takova, nenarocna amicka agitka, kde mozek pracuje jen na 0,5 procent;), ale velmi zabavne!

Majkl  | *** 10.02.2013 09:45

Hľadanie akčnej oddychovky pokračuje :) V tomto prípade som siahol po military scifi, o ktorej som si pamätal istý rozruch (teda, že bola hodnotená pomerne vysoko a ako kvalitné scifi). A hlavným hrdinom je dedko, ktorý sa da v sedemdesiatpäťke naverbovať? :) Nuž, opäť sa mi dojmy trochu poopravili. Podľa môjho názoru nie je Válka starého muže nijako extra výnimočná. (Odložte kamene, Scalzi-fani!) A práve túto výnimočnosť som očakával v hlavnom hrdinovi, ktorý je až príliš mladý. Nielen po telesnej úprave, ale aj duševne. Čo potom ostalo? Pomerne štandardná military scifi (až na výnimku trochu plytšej hĺbky o láske) – naverbovanie, prvé rozhovory, testy, úprava, výcvik a prvé úlohy a jedna veľká na záver. Najbližšiu military, ktorú budem čítať, dúfam, výcvik obíde, začína mi to už liezť krkom. Áno, čítalo sa to dosť dobre, knihu som sfúkol prakticky za tri smeny v práci, ale v tomto prípade sa opäť dostavilo porovnávanie s Mariňákmi od Fabiana, alebo jeho military celkovo. A Fabian s obrovským náskokom vyhráva.

Madam Brbla  | **** 17.03.2014 10:10

Poměrně standardní military scifárna, ozvláštněná zpočátku geriatrickými kadety a jejich cynickými postřehy. Dost mě rušil postavami užívaný pražský žargon – ono se někomu těžko věří pokročilý věk, když se vyjadřuje jako puberťák. Tohle Scalziho dílko se mi četlo svižně, ráda jsem přimhouřila oko nad dokonalostí hlavního hrdiny a určitě si přečtu i autorovy další knihy. Ale opravdu si „Válka starého muže“ zasloužila prestižnímu ocenění kvůli poctě manželství, nehynoucí lásce a troše zamyšlení se nad lidskostí? Zas tak výjimečné mi to nepřipadalo. Fajn oddychová knížka s akcí, humorem a nenáročným filozofováním, nic víc, nic míň, ke spokojenosti mi to stačilo, k nadšení ne. 75%

Methat  | ****1/2 01.02.2019 21:01

Od Války starého muže som nič nečakal a na oplátku som dostal poriadnu jazdu, ktorá sa zastaví až na konci knihy. Celý dej plynie svižne a vy otáčate stránky zbesilou rýchlosťou. K dokonalosti mi chýbalo akési lepšie ukončenie, aj keď je pravda, že sú tu pokračovania, ktoré dej ďalej rozvinú. Aj tak mi kniha neprišla celistvá, len ako nejaká krátka šarvátka, v ktorej sa ale veľa vecí stalo (pre jednu osobu). V celkovom merítku ľudia vs vesmír sa v podstate nič neudialo a v tomto prípade by som bral aj 3× dlhšiu knihu, nie len 250 strán, ktoré prečítate prakticky okamžite. Kto má rád nenáročné sci-fi, vrelo odporúčam.