Vyděděnec a jiné povídky

H. P. Lovecraft

Vyděděnec a jiné povídky

Kategorie: horor - fantasy - povídková sbírka

vydání: Dokořán (web) 2010

louza  | ****1/2 22.11.2010 16:28

Klasik horroru v mnoha očích převyšující samotného Poea. Nejde ani tak o dnes už mírně archaičtější strukturu povídek, ale o vypravečské mistrovství a schopnost budování temné atmosféry, která se stala výzvou nejen mnohým autorům, ale i plejádě malířů. Nepromítám často technickou kvalitu knihy do celkového hodnocení. Zde nelze jinak. Ilustrace i lettering korespondující s obsahem knihy rozhodně nedělají mistrovi ostudu. Je milé, že právě v případě Lovecrafta nejsou snahy o grafické zkrášelní textu ojedinělé.

Sirius  | ****1/2 14.01.2011 00:48

Splněný sen každého fanouška žánru. Jsem rád, že někdo opět Lovecrafta vydává, že se o něj perou hned tři nakladatelství a že ho vydalo právě Dokořan. Tohle „nežánrové“ nakladatelství se s tím vůbec nepáralo a místo ušmudlaného paperbacku nám nabídlo skutečnou lahůdku. A vážně nekecám. Už dlouho se mi nestalo, abych nějakou knihu četl s takovým nadšením a potěšením. Vyděděnec disponuje praktickým formátem, křídovým papírem, atmosferickými ilustracemi, „ďábelským“ číslováním a efektivně využitým přebalem. Takže jak říkám, prostě splněný sen fanouška žánru a bibliofila, který si nepotrpí nejen na příběh. Texty jsou zvolené dobře, prostě tak, aby čtenář poznal Lovecrafta ze všech jeho stran, při čemž se projevuje fakt, že patřil k mistrům perfektně vybudované atmosféry. Kvalita textů je vyrovnaná, při čemž nejslabšími dvěma začíná a končí. Což je jediný důvod, proč nedávám knize pět hvězdiček.

pull  | ***1/2 02.03.2011 09:52

Samotný obsah sbírky mě nenadchnul, Lovecraft nebude můj šálek čaje. Ač je to celkem zdatný vypravěč a dokáže navodit pochmurnou atmosféru, něco jeho dílům chybí. Tedy něco… Mně chyběl pocit napětí, mrazení, popřípadě fascinace mýtem. Marná sláva, vůči kosmickému zlu v podobě obludy o rozměru hory, hlavou sépie a tělem draka jsem imunní.

Přestože jsem mírně zklamán, nemohu dát než 70%. Zpracování knihy je skutečně výborné a ilustrace dokonale „tísnivé.“

Madam Brbla  | **** 10.11.2011 14:31

S několika povídkami H.P. Lovecrafta jsem se setkala už dřív, věděla jsem tedy, co od knížky můžu čekat a že to pro mě nebude úplně to „pravé ořechové“. Přesto jsem měla velkou radost, když jsem „Vyděděnce“ vyhrála, protože nakladatelství Dokořán se s tímto vydáním hororové klasiky skutečně pomazlilo a výsledek je hotové umělecké dílo. Obyčejné brožované vydání na běžném papíře, bez ilustrací a s jednoduchou grafickou úpravou by zdaleka tolik nepodpořilo temnou atmosféru jednotlivých příběhů a musela bych hodnotit nižší cifrou. Nepatrnou výhradu mám k polevení pozornosti při korekturách poslední povídky, tam se namnožilo pár (nijak dramatických) přehlédnutí.

Vyčkala jsem pro jistotu patřičně pochmurné nálady, abych si četbu co nejlépe užila. Lovecraft má dar vtáhnout čtenáře do své doby; doslova jsem se ocitala v mlhou zahalených uličkách, osvícených plynovými lampami, kde na mokrých kočičích hlavách zní klapot koňských kopyt a drkotání kočárů… Nebo v potemnělých hradech, tichých (až na záhadné, znepokojivé zvuky), plných děsivých stínů.

Se stavbou příběhů je to horší: obvykle (zcela zaměnitelný) vypravěč popisuje své někdejší zážitky nebo pátrá v něčích zápiscích – zde by se k oživení přímo nabízela forma různých deníků či výstřižků, ovšem Lovecraft ji nevyužívá. S dialogy se čtenář také nepotká a čím delší povídka byla, tím více mi jejich absence vadila, čtení vázlo a kdesi nedaleko otráveně vzdychala nevítaná paní Nuda. Tenhle stav naštěstí nastal jen u „Volání Cthulhu“, kde autor třemi různými liniemi líčil totéž a já si v závěru říkala: „A to bylo všechno? Kde je nějaká gradace, dechberoucí finále nebo alespoň skvělá pointa?“ Překvapení jsem se nedočkala žádného a občas u mě jednání postav vzbuzovalo shovívavý úsměv, když mi právě měly vstávat vlasy na hlavě hrůzou, to je holt daň času.

Uznávám Lovecraftův přínos a jsem ráda, že inspiroval nemálo mých oblíbených spisovatelů, pro mě však tato sbírka zůstane na pohled, na omak i na přičichnutí perfektně vyvedeným kouskem, s povídkami sice vyrovnané, leč „pouze“ lehce nadprůměrné kvality. Soudobější tvorba je mi zkrátka bližší. 65% + 10% za již vychválené luxusní provedení.