originál vyšel: 1997

vydání: Triton (web), Argo (web) 2010

odkazy: 8x [recenze]

Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé

1

[13] Garagun 02.05.2011 14:42

Na webu Sergeje Lukjaněnka jsem v sekci FAQ (konkrétně zde: http://www.lukianenko.ru/books_faq_rus/136.html) našel zajímavou odpověď autorů knihy na jednu zajímavou otázku. Zajímavou proto, že zrovna tohle jsem třeba já z knihy vůbec nevyrozuměl; přitom to vrhá nové světlo jak na některá místa v ději, tak i na samotný závěr:

Q: V čem byly ženy z Neznámého klanu „lepší“ než ženy z klanu Kočky?

Ženy Neznámého klanu, jak vyplývá z textu knihy, vládly dokonce ještě vyspělejší erotickou magií než Kočky, bezmezně hrdé na svou „svůdnost“. Jednorožci (tj. Neznámý klan) se mohli stát kýmkoli, nikoli předstírat, nikoli ztvárňovat, nýbrž právě SE STÁT – tím, po kom jejich milovaný ze všeho nejvíce toužil. Jednalo se o otevření hlubin podvědomí – ne náhodou se Tael před Viktorem objevila v podobě dospívající dívky. Ne kvůli tomu, aby Draka svedla, nýbrž aby ho k sobě pevně připoutala (prostřednictvím touhy ochránit slabšího) a následně s ním počala dítě. Loi Iver měla tentýž cíl, když se Viktorovi oddala; tehdy však ještě netušila, že neexistují žádné „Dračí ženy“ a že počít dítě s Drakem může jedině právě Jednorožec. (Sergej Lukjaněnko)

Neznámý klan a Draci jsou ve skutečnosti jedinou rodinou, nerozdělitelnou jako jin a jang, přesto však spolu neustále zápolící – vzpomeňme na Viktorův sen o umírajícím bílém koni (ve skutečnosti Jednorožci) či na Taelina slova o tom, že její příbuzní byli po povstání popraveni Drakem. Kočky „herecky ztvárňovaly“. Jednorožci se doopravdy stávali někým jiným. A každý muž to cítil. (Nik Perumov)

[12] Elinor 05.01.2011 19:37

Kniha několika překvapení. Především jsem čekala něco jiného než klasickou fantasy dosti konzervativního střihu. Hlavně je to čtivé a má to spád. A taky něco navíc, způsob, jakým si autoři poradili s klasickým-fantasy-eintopfem v prostředí a celkově konstrukcí atmosféry. Jak moc se kniha bude líbit, je otázka čtenářského vkusu a zkušenosti – podle mého názoru se Zlá doba pro draky nachází někde na hranici „lehčího čtiva“ a „serióznější fantasy“ a hnízdí se jí tam dobře. :o) Otázka děje… myslím, že jsem začala mít dosti přesnou představu, kam se to bude ubírat, cca po 50 stránkách a o dost později jsem ji mírně zkorigovala a říkala si „cože? tohle?“. Jistá jsem si nebyla a samotný závěr mi přišel velmi silně napsaný. Každopádně děj na této knize nijak zvlášť pozoruhodný není. Číst se to dá, člověk si čtení nějak užije – ale požitek z něj neplyne. Pokud jde o postavy… Charaktery, hlavně ty vedlejší, nejsou prokreslené do hloubky. Otázka je, jestli to vadí, podle mého názoru totiž zároveň působí živě, jejich interakce mají jiskru, a samotné akce nedopadají o mnoho hůř. Viktor je kapitola sama o sobě. :o) Myslím si, že ho autoři po psychologické stránce zvládli fakt dobře, ale u lidí s určitými čtenářskými preferencemi mu to naopak bude škodit, protože působí kapku nemastně-neslaně. Taky není možné opomenout celkovou atmosféru knihy, která je… nu, prostě ruská. Má v sobě něco z široširých stepí, kozácké bujarosti, nahořklého zadumání i nádechu čehosi těžko popsatelného, co by se dalo odbýt poznámkami o specifické mentalitě a jako… ano, jako zachycení „ruské duše“. Při čtení jsem se několikrát přistihla, jak si říkám, že překladatel se s tou knihou musel zatraceně nadřít. Po téhle stránce všechno šlape na nějakých 120%. Stejně tak oceňuji, že oba autoři dokázali i s odlišnými přístupy a prací s motivy dát dohromady něco, co skutečně funguje – a podřídili se potřebám příběhu.

Kdybych měla zohlednit ohlasy okolí – většinou kniha nesedla, protože při jménu Lukjaněnko byla očekávaná nějaká high fantasy obdoba Hlídek nebo něco podobného jako Hvězdy, ty studené hračky. Sama jsem se při čtení musela zpacifikovat, abych brala knihu bez návaznosti na jednoho z autorů a neřešila, co kdo jak psal, ale při čtení se to vyplatilo, což se odráží na hodnocení (90%; 10% strženo kvůli pár výhradám k ději).

[11] Garagun 26.11.2010 09:33

@Cooker[9]: Je to tak – ještě nemám dost nahodnoceno :) Navíc nevím, jestli mám právo to jako překladatel hodnotit, jestli bych byl dostatečně objektivní… Ale bylo by to zhruba jako u tebe – těch 60–70%.

[10] Madam Brbla 26.11.2010 08:26

@Cooker[9]: Tuším ještě nemá dost nahodnoceno, aby mohl psát komentáře.

[9] Svarec 26.11.2010 07:50

@Garagun[8]: Nechceš to dát do komentářů a knihu ohodnotit? :)

[8] Garagun 25.11.2010 10:29

Zlá doba pro draky není špatná kniha, ale to bohužel ještě neznamená, že je dobrá. Jak Lukjaněnko, tak i Perumov rozhodně umí psát (každý ovšem jinak, mají odlišné silné stránky) a oba tady své umění předvádějí. Bohužel u toho ale jaksi zapomněli propracovat příběh, takže kniha zůstává jenom – jak jen to nazvat? – čtivou exhibicí dvou schopných vyprávěčů. Což sice pořád není špatné, ale rozhodně je to škoda, protože tahle kniha podle mě měla potenciál a mohla být mnohem lepší. Takhle mi nezbývá než konstatovat, že jak Lukjaněnko, tak i Perumov píší lépe samostatně. U Lukjaněnka se o tom už lidé mohli přesvědčit, jeho knih tady vyšlo celkem dost, od Perumova zatím bohužel nevyšlo nic jiného (a uvidíme, jestli se nakonec něco objeví, když se uvedl zrovna Zlou dobou pro draky). Jinak, k té diskusi o Lukjaněnkovi – já mám rád především jeho ranou tvorbu (tj. ještě z 90. let), protože se obávám, že dnes, když už je z jeho jména uznávaná značka, píše čím dál víc komerčně a přestává být originální. Také ho beru jako vynikajícího povídkáře a je vážně škoda, že se čeští čtenáři doposud s touto stránkou jeho tvorby nemohli seznámit. Asi bude třeba uprosit Triton, aby nevydával jenom Lukjaněnkovy romány :)

[7] Svarec 24.11.2010 16:55

@Majkl[6]: Nejsem na něj nějaký odborník, ale mám ho rád, pokud to můžu říct po třech přečtených knihách. Ne že bych nečetl lepší, ale Hvězdy, ty studené hračky a dilogie Hlubina u mě na ty čtyři, klidně i pět hvězd mají. Ona Zlá doba pro draky taky není špatná, kdybych měl hodnotit objektivně, dám tři a půl hvězdy, ale jednoduše jsem čekal víc než jen čtivý příběh…

[6] Majkl 24.11.2010 16:38

Cooker, už mi napadlo, že ti Lukjaněnko nesadol podobne ako mne (asi tri knihy som ani nedočítal), ale vidím, že si už niečo od neho čítal. Čo sa mňa týka, zrejme ešte v budúcnosti skúsim Spektrum a Nočnú hliadku a ak nič, tak si môžem povedať, že som to aspoň skúsil :)

[5] Ruffy 17.11.2010 09:31

@Rwan[2]: Tak jasně, Lukjaněnko je jistota dobré zábavy. Ale i tak… pozitivní hodnocení člověka ze začátku více nabudí :)

[4] Svarec 16.11.2010 16:44