Brána Irkally

série: Dobrodružství kapitána Báthoryho

Kategorie: fantasy - historická

vydání: Slovart (CZ) 2010; Brokilon (web) 2010; Slovart (CZ) 2011

odkazy: 1x [ukázka], 6x [recenze]

Sirius  | ***** 15.12.2010 19:37

Nemám rád Ďura Červenáka! Jeho nová kniha je tak čtivá, že jsem se nemohl odtrhnout a musel jsem jí prostě za ten dnešek přelouskat! kdyby alespoň psal bichle o rozsahu 800–1000 stran, co člověku alespoň chvíli vydrží. Jinak se ale jedná o skvělou romantickou věc, proti kterému je Angelika hadr. Spousta krve, střelného prachu, dobrodružství, nějací démoni, neohrožený hrdinové a tak. Prostě věci bez nichž se správné čtivo rozhodně neobejde. Hodně se mi líbil způsob, jakým je to tentokrát vyprávěno – to jak se klasické vyprávění střídá s psaním zápisků z cest. A ten konec… och! Mimochodem, do dneška jsem měl za nejlepší knížku páně Červenáka Dračí carovnu, ale Brána Irkally ji tvrdě šlape na plášť. Pokud byly mé dojmy u Strážců Varadínu poněkud rozpačité, tak u druhého dílu mé srdce prostě hoří láskou jak k hrdinovi tak k sérii, na jejíž další díly se už teď těším a doufám, že jich bude co nejvíc. A taky se mi líbí, že to tu není členěné na dobrou a špatnou stranu z hlediska národů, ale že to Ďuro popisuje z obou stran a ukazuje se, že Turci zase nejsou tak špatní, jak si lidé z Evropy myslí

Svarec  | **** 25.12.2010 16:30

Dvojka Báthoryho oproti jedničce prodělala zhruba stejný vývoj jako Dračí carevna proti Ocelovému žezlu. Je více dobrodružná, méně historická a více fantasy. To je v pořádku, trochu nelibě jsem ale přijal jinou změnu: prostředí. Ten Orient mě až tak neláká, Evropa mi přijde zajímavější. Jinak ale v pohodě, je to čtivé, vedlejší postavy jsou zajímavé, nikde to nedrhne, Červenák ostatně není žádný amatér. Nejvážnější výtku tak směřuji k hlavní postavě, která podle mě trochu ztratila tvář a charakter, nějak jsem se do Báthoryho nedokázal vžít, zajímavější mi přišly ty vedlejší. Kornel je zatím z Červenákových hrdinů nejslabší… Snad se to v trojce zlepší. Takže když to zprůměruji, ty čtyři hvězdy jsou akorát.

wiwi  | **** 28.12.2010 14:58

Paráda! Takhle má vypadat druhý díl! Strhující, velkolepé dobrodružství s umě zapracovanými fantasy prvky a množstvím propracovaných charakterů. Jen tak dál, Ďuro, doufám, že u třetího dílu posunu hodnocení ještě o 10% výš a u čtvrtýho to už bude rovná stovka. :-) Jak řekl Boris, tahle série bude jednou klenot!

Belgior  | ***1/2 09.01.2011 22:33

Pokračovanie je lepšia ako jednotka ale nie zas o moc, chyby jednotky stále pretrvávajú, dejové opisy nič moc,hrdinovia bez obsahu(okrem toho vezíra ten to tam držal nad vodou,)vývoj postav skoro žiaden, konanie Báthoryho je nepresvedčivé niečo vykoná, ale čitateľ sa moc nedozvie prečo tak konal alebo dozvie ale je to podložené slabými argumentami.Pros­tredie je oživeným oproti uhorsku avšak autor sa mu moc nevenuje,chýba mi tam viac o tureckom svete, kultúre atď avšak čo mi najviac vadilo, tak to boli dialógy, bolo ich veľa a ich kvalita mala rôznu úroveň (pohybovala od hroznej až po výbornú)…ale aby som zas nehovoril len to zlé, tak stále sa niečo deje, príbeh ubieha rýchlo a nudné pasáže tam nie su, je tam viac fantasy a mágie, bitky sú štandardne zvládnuté na vysokej úrovni, denikové pasáže boli velmi dobré a vtipné. Oproti jednotke máme konečne poriadného protivníka(ov),kto­rý stojí(a) za reč. Celkovo som sa bavil viac ako pri jednotke. Na koniec zhrniem jednou vetou, forma vyťazi nad obsahom(u autora nič nové).A ak toto preferuješ je táto kniha ideálnou voľbou.Čítava, zábavná a nenáročná. Na „tuzemské“ podmienky veľmi dobrá.

SiriusChico  | **** 11.04.2011 10:46

Máme tu druhý díl Kapitána Báthory, který je (jak jinak) zase plný krve, démonů a smrti. Brána Irkally je o něco lepší než první dil, ale rozdíl není zase tak markatní a autor skvěle drží nastavenou laťku. Děj se tenkrát přesune do orientu, takže nás čeká spousta pouště a kávy. Pokud bude Červenák dodržovat vzestupnou tendenci celé série tak třetí díl bude opravdu stát za to.

veere  | **** 02.07.2011 12:33

Oproti ostatním považuji druhý díl za kvalitní, ovšem zdaleka nedosahující jedničky. Zvláště nepřehledné a nelogické vztahy mezi postavami, kdy se Báthory téměř každou kapitolou chová uplně jinak, je dost divné (a jen chabě to objasňuje, že je veden svým „melekem“ duchovním ochráncem). Prostředí válečné Evropy z jedničky mě sice bavilo více, ale pohled do pouští Osmanské říše naplněné spiritualismem je také zajímavé. Nezbývá než se těšit, kam zas zavedou kapitána další dobrodružství, které se snad vydaří lépe, či alespoň stejně dobře.

KainIX  | ****1/2 16.02.2012 18:10

Druhý díl série o kapitánu Báthorym se mi líbil o poznání více, než první. Děj se přesunul do jiného prostředí a je jen škoda, že mu autor nevěnuje více pozornosti. Hlavní nešvar jedničky, která mi připadala jako sled samostatných mini-příběhů je pryč a tento díl mi konečně připadá kompaktní. Skvělý příběh, který má spád a snadno vtáhne čtenáře do děje. A konečně, příběh je mnohem více fantasy, než první díl. Bez váhání kupuju třetí díl (700 stran!) a jsem zvědavý, jak to vše dopadne.

samuelk  | *** 26.05.2013 19:27

Úprimne, od druhého dielu „Báthoryho“ som čakal trošku viac. Čakal som boje s púštnymi besmi a démonmi, množstvo akcie, ktorej boli Strážcovia Varadína priam nasýtený, čakal som lepšie postavy (nakoniec som usúdil, že najlepší bol vezír Kirmizi), čakal som niečo v štýle Juraja Červenáka, čakal som… no, jednoducho kniha splnila moje očakávania len tak do polovice, tú druhú dúfam nahradí Diablova pevnosť. :(

Madam Brbla  | ***1/2 22.09.2015 08:50

Připojím se k té čtenářské menšině, které se první díl „Dobrodružství kapitána Báthoryho“ zamlouval více než druhý. Tempo příběhu je sice stejně rychlé, ale změnilo se prostředí – pouště ani muslimská kultura s neustálým alláhováním mně prostě nepřipadají kdovíjak atraktivní.
Hlavní hrdina bohužel neprodělal žádný psychologický rozvoj k větší hloubce, akorát se stal uvědomělejším – v podstatě z ne zcela pochopitelných důvodů převlékl kabát. Loajalita k člověku, jehož si váží, je jedna věc, ovšem kde se vzala ta kapitánova ochota bez váhání mordovat souvěrce? Báthoryho společníci jsou na tom o něco líp, třebaže jejich charaktery také nejsou extra propracované.
Pochvalu zaslouží zápisky z Čelebiho deníku, děj příjemně osvěžují, klidně jich mohlo být i víc. Rovněž redakční práce dopadly na jedničku, stejně jako kvalitní provedení knihy.
Co dodat? „Brána Irkally“ je typický vycpávkový díl: navzdory spoustě akce a dobrodružství se Báthory nepřiblížil ke svému (zatím netušenému) cíli, své tajemné schopnosti nadále odmítá ovládat, přibylo mu pár přátel a nadpřirozených nepřátel, to je vše. Slušná čtivost nepomůže k vyššímu hodnocení – za mě solidních, nenadšených 69%.

Strider  | *** 31.05.2016 14:26

Dej sa presunul na exotický Blízky východ, ktorého arabská poetika bola veľmi príjemným spestrením príbehu (i keď v Uhorsku som sa aj tak cítil „viac doma“). Nesadlo mi, že tlačením na nadprirodzené prvky sa z historického dobrodružného románu Báthory zmenil v podstate na klasickú fantasy, k čomu prispel aj menej zaujímavý dej spočívajúci v klasickej výprave družiny do nebezpečenstva. Navyše nepriateľom chýba „ksicht“ – sú to len generické prekážky stojace hrdinom v ceste, o ich motiváciách sa nič nedozvieme. I napriek tradične vysokej úrovni slohu hodnotím teda o hodný kus horšie ako Strážcov Varadína. 6+/10