Kategorie: sci-fi - detektivní

originální název: Emissaries from the Dead
originál vyšel: 03/2008

vydání: Argo (web) 2010

odkazy: 10x [recenze]

BorgDog  | ****1/2 19.12.2010 16:05

Knížka přečtena za dva dny na úkor jídla, spánku a dokonce i vlastního psaní. Už to o něčem vypovídá, ale na komentář by to zřejmě bylo málo, takže: „Vyslanci mrtvých“ jsou v základu SF detektivkou, kde sarkastická vyšetřovatelka s temnou minulostí a neradostnou budoucností řeší politicky nanejvýš třaskavý případ dvojnásobné vraždy na stanici zbudované nevyzpytatelnými umělými inteligencemi. Právě tyto inteligence jsou hlavními podezřelými, a rozkaz zní: Za žádných okolností nesmí být označeny za viníky. Najděte věrohodného obětního beránka a zmizte. Zdá se, že to nebude těžké, protože na stanici Jedna Jedna Jedna panují mezi lidmi občas dost podivné vztahy, jenže Andrea Cortová se s tím rozhodně nehodlá spokojit. Obě vraždy byly spáchány zcela odlišným způsobem, přesto všichni věří, že souvisí. Mají pravdu? Nebo po stanici běhá víc než jeden vrah? Co znamenají výhrůžné zprávy, které vyšetřovatelka dostává ještě před příletem? Jak se vším souvisí primitivní rasa inteligentních lenochodů s velmi svérázným pojetím života a smrti? Otázky se kupí, všichni jsou podezřelí, skoro všichni lžou, a případ se navíc brzy stává značně osobní záležitostí.

Nejblíže pojetí knihy je nejspíš „Zakalená“ od Bearové: V obou je hrdinkou policistka se spoustou osobních problémů (zde hlavně psychického rázu) a v obou jde o případ vyprávěný v prní osobě, dotýkající se mnoha různých zájmů od politických po osobní. Castro však Bearovou poráží na všech frontách – děj je dynamický, pozadí morálně dost pochybné Konfederace a Diplomatické sboru pečlivě promyšlené, některé hlášky nebo Andreiny nelichotivé postřehy o lidech naprosto dokonalé. Detektivní zápletka vůbec není hloupá, právě naopak, stopy do sebe logicky zapadají a nekoná se žádné tahání králíků z klobouku – pokud bude čtenář pozorný, indicie k totožnosti vraha i jiným záhadám jsou sděleny v dostatečném množství. Navíc psychologie hlavní hrdinky je skvěle zvládnuta, rozhodně není problém se do ní vcítit a chápat ji. Kromě toho paranoidní nádech (jak případné pro knihu, která obdržela pamětní scenu PK Dicka!) ze stránek nejen šeptá, ale místy doslova řve.

Proč tedy nedávám plný počet? Především mi vadilo, že samotný konec po vyřešení případu je už příliš natahovaný. Celá kapitola „Dozvuky“ mi přišla zbytečná a oproti příjemně ubíhajícímu zbytku knihy nudná, mluví se víc, než by bylo dobře. Dále je závěr až moc přeslazený. Jistě, Andrea Cortová se změnila, věrohodným a logickým způsobem, ale přesto se neubráníme dojmu, že poněkud „vyměkla“ a „stará Zrůda“ byla zajímavější. A nakonec je tu jistý prvek, kde mi logika přece jen vrtá hlavou, respektive se vtírá možnost, kterou autor možná záměrně pominul, avšak nemohu říct kde nebo jaká, protože by to znamenalo trestuhodné vyspoilování pointy. Tohle ovšem nic nemění na faktu, že jde o vůbec nejlepší knihu „nováčka,“ jakou jsem zatím četl. Pokračování se tentokrát nemůžu dočkat.

Lucc  | ****1/2 27.12.2010 11:06

Detektivně-konspirační space opera s vydatnou porcí dressingu v podobě filosofických, převážně existencionálních úvah. Už podle počtu příspěvků v diskuzi je jasné, že okolo téhle knížky vznikl určitý ruch a i bez pohledu do křišťálové koule mohu předpovědět, že ten ruch jen tak neutichne, pouze se bude pomalu přesouvat k dalším dílům série. A právem. Vyslanci mrtvých jsou totiž velmi dobrou knihou. Pokud budou mít další případy Andrey Cortové laťku nastavenou stejně vysoko, pak této sérii předvídám slibnou budoucnost.

V čem spočívá síla knihy? Nejprve heslovitě: v propracovaném vesmíru, v zajímavé ústřední postavě, v poutavosti děje a v přístupně podané a decentně dávkované filosofii. Nyní detailněji. Castrův vesmír není nijak zvlášť originální. I mně, který se klasické SF docela vyhýbá, jeden připomněl (Aldridgeův Dilvermoon). Otroctví, zde jen trochu lépe maskované, je zcela běžné. Technologie jsou vyspělé, ale ne zas až tak moc a hlavně, moc se o nich nemluví. Když je nějaká potřeba, prostě ji autor použije, ale nerozepisuje se o nich. Celé je to ale promyšlené, funguje to, detaily jsou věrohodné, a živoucí. Mně to stačí, milovníci hard SF ale spokojeni nebudou. Pro mě je důležité to, že lidé jsou stále lidmi. V dobrém i ve zlém.

Andrea Cortová je zajímavá a svérázná postava. Inteligentní, schopná, emocionálně neúplná, frigidní, misantropní až na půdu, s temnou minulostí, která ji pasuje na vyvržence. Tedy v první půlce románu. Od půlky druhé se nám kapku mění. OK, víc než kapku. Celá ta proměna je asi největším kamenem úrazu knihy. Je dokonale logicky vysvětlena, o to nic, ale nechápu, proč se autor již v prvním díle v podstatě vzdal velmi literárně atraktivní postavy, aniž z ní vytěžil více a zmutoval ji na postavu sice pořád atraktivní, ale už asi ne tak moc. Navíc na konci sice pootevřel okénko k budoucí ještě rozsáhlejší transformaci. Buď je to opravdu pečlivě promyšlený záměr, nebo školácká chyba. Uvidíme v dalších knihách.

Kdybych měl říct, zda jsou Vyslanci mrtvých víc SF nebo detektivka, tak bych asi hlasoval pro detektivku. Při nastiňování případu jsem si připadal jako při sledování Hercula Poirota. Také jsem si musel s Hollym z Red Dwarf říct, že „vrahem jsou všichni“ :) Navíc bych se divil, kdyby Agatha Christie nepoužila v jednom ze svých románů podobnou zápletku. Napadá mne, že příběh by mohl jako detektivka fungovat i v reálném prostředí. Což je IMHO dobře. A dobře je hlavně to, že to funguje tak, jak je to napsané. Živoucně, reálně, je to čtivé, vtáhne vás to a vy budete při usínání přemýšlet, kdo by mohl tím vrahem být. Navíc kromě detektivky dostanete i dávku konspiračního diplomaticko-vesmírně-politického thrilleru, což sice není na začátku úplně zřejmé, ale uvidíte na konci.

Román má i psychologickou a filosofickou rovinu. Nebojte se nějakých vícestránkových suchých úvah, vše je přirozenou součástí vykreslování postav. Názory prezentované v knize jsou zajímavé a IMHO inspirativní.

Kniha je po fyzické stránce velmi pohledná. Pevná vazba je dobrá, přebal slušný, nic negativního nemohu říct. BorgDog chválí překlad, já mám pár výtek. Celkově Aiax odvedl výbornou práci, ale našel jsem pár výrazů, které mi nesedly. Nebylo jich moc, na prstech dvou rukou by se daly spočítat. Nikdy také nešlo o nějaký obrat nebo vazbu, vždy o jedno konkrétní slovo. Nepamatuji si ani jeden příklad, ale po Borgově chvále musím tento postřeh uvést, zatížit i druhé rameno vah. Druhá drobná výtka je na redakci, či kdo je za to zodpovědný. Pravopisných chyb jsem si nevšiml, ale občas byla navíc předložka (nebo naopak chyběla) či byla přidružena ke slovu jako předpona, místo aby byla odděleně. Opět – dalo by se to spočítat na prstech dvou až tří rukou, o nic hrozného nešlo, ale napráskat to musím :)

Anotace působí velikášsky, ale po přečtení jí musím dát za pravdu. Jediné, co považuji za marketingové plácání je obrat o budoucnosti, která „doslova přetéká bizarními místy, rasami a nápady“. Možná, že, co se týká série, bude toto hodnocení pravdivé, v první knize však působí jako za vlasy přitažené a chvastounské. Vyslanci mrtvých jsou povedeným románem. Pokračování si ujít nenechám, už jen proto, abych byl svědkem toho, co autor s Andreou provede. Ještě drobné varování: Kdo nemá rád detektivky, musí si z hodnocení nejméně půl hvězdičky ubrat, kdo je naopak miluje, může si přidat. Já jsem někde uprostřed.

Madam Brbla  | ****1/2 08.01.2011 19:24

K předchozím komentářům prakticky není co dodat: fanoušci sci-fi detektivek by se měli připravit na orgasmus, protože tohle je jeden z nejkvalitnějších zástupců subžánru. Pokud mi knížka dokáže nabídnout zajímavé postavy – přinejmenším jednoho hrdinu, se kterým se můžu ztotožnit, pak má u mě napůl vyhráno. Vyšetřovatelka Andrea Cortová není žádná superžena: je inteligentní, sarkastická, uzavřená až asociální (trauma z dětství) a velmi odhodlaná, za svým cílem jde se sveřepostí pitbulteriéra. Pro mě nesmírně sympatický charakter a největší plus „Vyslanců mrtvých“. Odfajfkovat si však můžu i další klady: rozmanité povahy vedlejších „hráčů“, skvělé dialogy, dobře nahozené pozadí (vesmír a jeho obyvatelé, umělé inteligence, Konfederace, Diplomatický sbor, nevolnický systém atd.), poutavé prostředí habitatu, patřičně zamotaná detektivní zápletka (byť odhadnutelná), výrazný myšlenkový přesah a místy i dynamická akce. Nesmím zapomenout ani na kvalitní provedení knihy: hardback s vkusným přebalem, vlepenou záložkou, tak akorát tuhým papírem, s výborným překladem a pečlivou redakcí (uniklo jen málo překlepů). Cena je s ohledem na rozsah nekřesťansky vysoká, dostanete za ni však vysokou kvalitu po stránce vzhledové i obsahové. Našlo se pár pasáží, kdy mě příběh netáhnul dostatečně silně, proto „jen“ 86%.

idle  | ****1/2 20.01.2011 10:20

Předchozí komentáře jsou dostatečně obsáhlé, aby si podle nich každý udělal představu, já můžu jenom doplnit, že s nimi souhlasím. Dostali jsme zajímavé prostředí (až moc – já osobně bych tam nelezla), sympatickou hrdinku s výstižnými a vtipnými postřehy o okolním světě a dostatečně zamotanou situaci, ze které se postupně rozpletou jednotlivé složky příběhu.

Našlo by se pár drobností, ke kterým bych něco namítala. Některé rozhovory mě netáhly tolik, nebo byly o fous delší, než by mi přišlo ideální – naopak v jiných rozhovorech nepadly otázky, které jsem očekávala. Hrdinka se nám změnila ohromně rychle – ano, já vím, byl k tomu důvod, ale stejně se mi tomu nechce úplně věřit. A to, že se všechno odehrává pod taktovkou umělých inteligencí, také přesvědčivosti nepřidává – kdyby si ty potvory vymyslely něco jiného, tak by to prostě bylo jinak.

Ale žádná z těch připomínek není zásadní a dohromady jenom mírně rozvlní celkový dojem – že se mi kniha četla dobře, chvílemi mě mrazilo, občas jsem se uchechtla a dalšímu pokračování se určitě bránit nebudu.

Pepa 62  | **** 13.02.2011 19:04

Vyslanci mrtvých jsou velmi dobrá kniha, ale ne vynikající.Není to ten typ románu, který vás „přišpendlí“ do židle, křesla, postele, který jen s velkou nelibostí odkládáte a při první možné příležitosti zase pln očekávání berete do rukou. Ale pokud si myslím, že už několik let sci-fi v pomyslném souboji s fantasy tahá za kratší konec provazu, že prostě nenabízí tolik zajímavých titulů, že nemá ve svém středu takové ikony jako je třeba G.R.R.Martin a nebo S.Erikson, tak je jenom dobře, že vychází takové knihy, jako jsou Vyslanci mrtvých.Kniha se skvěle prokresleným vesmírem, velmi dobrou zápletkou a sympatickou hlavní hrdinkou, která naštěstí není žádná dokonalá Lara Croft.A i když detektivky, a to ani ty ze světa SF, moc nemusím, na volné pokračování Třetí dráp boží se opravdu těším.

wiwi  | *** 14.02.2011 17:09

Báječné ohlasy mě nejen přesvědčily ke koupi, ale i před čtení značně namlsaly. Nakonec mírné zklamání, víc mi sedla třeba další předvánoční novinka, Spiknutí Ryšavého vlka. Vyslanci mají rozhodně úžasný, originální a propracovaný svět, brachiátoři příběh zajímavě osvěžují a samotná zápletka je fajn, ale… no, hlavní hrdinka je sympaťačka, ale nějak jsem se s ní nesžila. Stejně tak i celkový průběh děje mě nijak zvlášť nezaujal. Dobrá kniha, ale ne vynikající. Po dvojce už asi nesáhnu.

Vlask  | **1/2 19.02.2011 10:26

Žerete detektivky po desítkách ročně a ještě k tomu máte rádi psychologii rozervaných hrdinů? Pak je to kniha pro vás. Pokud ale vyžadujete v žánru scifi aspoň trochu akce, abyste neumřeli nudou stejně jako já a raději máte rozervané záporňáky na kousky, tak se tomuto dílku vyhněte opravdu velikým obloukem. Svět je promakaný, čtivost dobrá, ale celou dobu jen vyslíchají podezřelé nebo vlastní nitro. Veškeré akční dění se vejde souhrnem tak na 10 stran.

tartan  | **** 24.02.2011 11:16

V podstate môžem len súhlasiť so všetkými (aj tými kritickejšími) komentármi, ktoré sa tu zatiaľ na túto velezaujímavú knihu objavili. Píšem velezaujímavú, ale myslím tým samozrejme najmä pre mňa, lebo akonáhle sa objavila táto kombinácia sci-fi a detektívky, navyše s takou parádnou obálkou a v neposlednom rade veľmi sľubnou anotáciou, neváhal som ani chvíľu a „utekal“ som ju hneď kúpiť. Po jej prečítaní musím konštatovať, že som síce nebol sklamaný, ale zase ani až tak nadšený – predsa len, očakávania boli možno trochu privysoké (aj po viacerých nadšených ohlasoch medzitým). Vyslanci mrtvých sú v prvom rade veľmi dobrá detektívka (ale v tom starom „poirotovskom“ duchu), až potom sci-fi. A celkom zaujímavá sci-fi. Celý príbeh sa však odohráva na onej obrovskej umelej stanici – habitate (čo je však logické vzhľadom k charakteru detektívnej línie príbehu), a do vesmíru sa takmer nepozrieme. O celom tom sci-fi svete (ďalšie rasy, história, technika) sa dozvedáme tiež viac z náznakov a tak akosi mimovoľne, než by sme si to priamo „osahali“. To však nie je výčitka, skôr upozornenie pre tých, čo by čakali nejakú space operu. Space opera to nie je (aspoň zatiaľ, náznaky však sú). Je to však naozaj veľmi slušná detektívka v atraktívnom sci-fi háve a v ešte atraktívnejšej forme, s pomerne zaujímavou hlavnou postavou a s nádejou na ďalšie podobne kvalitné (alebo možno ešte kvalitnejšie) pokračovania.

Dilvermoon  | ****1/2 27.03.2011 18:20

„Andrea Cortová je v kolektivu oblíbena.“ Tak tato věta by zřejmě ve školním posudku nezazněla. Sice si jmenovaná misantropka svůj poněkud bizarní kolektiv přece jen najde, ale kdo ví, proč se tak stalo… (ten, kdo četl, jistě chápe). Kniha mi připomenula detektivky páně Asimova v modernějším hávu. Komplikované vyšetřování, umožňující zapojit šedé buňky mozkové, kapitoly končí hezky vygradovaně, takže rovnou hup na další. Ale ve srovnání s výše zmíněným Velmistrem je prostředí hutnější, temnější a celkově exotičtější. Habitat ovládaný umělými inteligencemi, souhrnně zvanými Zdroj, poskytuje dostatek možnosti rozvinout představivost, k čemuž mu pomůže i skvělá obálka převzatá z originálního vydání a čtivý překlad. Už aby tu byl další díl.

Majkl  | ****1/2 18.10.2011 11:43

Veľmi zaujímavá sf detektívka, ktorá sa po práve stala jednou z najzaujímavejších kníh minulého roka. Táto kniha funguje nielen ako perfektná detektívka (takmer neriešiteľný prípad), science fiction (veľmi zaujímavý svet), ale aj ako literatúra – kvôli hlavnej postave. Andrea Cortová je jednou z mnohých cynických hrdinov, ku ktorým sa svet nezachoval pekne, a čím necitlivejšie sa ku ostatným správajú, tým väčšie sympatie získajú u čitateľa. To síce nie je dôvod na udelenie literárnych cien, ale ako základ pre prípadnú sériu detektívnych prípadov by taká, aká je na začiatku, fungovala výborne. V priebehu knihy ale dôjde k premene jej osobnosti, ktorá je vysvetlená a zdôvodnená, no aj pre mňa je to trochu priskoro. Ale niečo, čo by možno knihu stálo nejaké tie bodíky v hodnotení, Castro otočil, keď prisľúbil jej ďalší vývoj. Možno si teraz klepete na čelo, ako si môžem pochvaľovať to, čo ešte len môže prísť (a paradoxne vtedy, keď autor túto zaujímavú postavu chce zmeniť už druhýkrát), ale verte mi, bude sa vám táto možnosť páčiť. A tým sa dostávame k môjmu hodnoteniu. To je dostatočne vysoké, pretože všetky zložky, ktoré v príbehu sú (vrátane prípadu a jeho pointy) fungujú skvele. A ak nie za to všetko, tak za naozaj originálny koncept práce s postavami si Castro zaslúži nejeden prejav uznania.

furunkl  | ****1/2 08.09.2015 18:23

Vynikající a nápaditá sc-fi. Nadprůměrná detektivka. Po všech stránkách inteligentní kniha. Zaujme od prvních stránek.