Kategorie: sci-fi - hard sci-fi

originální název: Darwin's Radio
originál vyšel: 1999

vydání: Triton (web) 2003

odkazy: 4x [recenze], 1x [ukázka]

Doubravka  | ***** 05.12.2008 18:54

Od Beara jsme přečetla kdeco, ale tenhle jeho román patří stále k mým nejoblíbenějším „bearovkám“. Nikdy bych nevěřila, že se mi bude líbit hard SF, ale je tomu tak :) Snad je to tím, že se ta „hard“ složka netýká fyziky či něčeho jiného mně podobně vzdáleného, ale že jde o lidskou biologii a tudíž něco, s čím se můžu ztotožnit lépe. Že hlavní postavy jsou vědci zabývající se DNA a naštěstí taky jeden antropolog – ten to jistí :)) Jinak zápletka mi přijde skutečně originální – způsob, jakým Bear popisuje evoluční skoky je odvážný, nicméně je to celé téměř uvěřitelné a fakt, že v současnosti jeho příběhu nadešel čas k dalšímu posunu lidské rasy, nevyznívá nikterak děsivě (jak avizuje poněkud přiblblá „anotace“) – je to poutavé a pohlcující čtení, které není nesrozumitelné ani za vlasy přitažené. Spokojená jsem byla i s pokračováním – Darwinovými dětmi. Čtu to už přinejmenším po třetí, takže vím, o čem mluvím :) Pokud vás neodrazuje četba zčásti se odehrávající ve vědeckém prostředí, které se notně prolíná (v rámci státní bezpečnosti a zdraví) také s politikou, vřele doporučuju. Ona i ta politická složka je velice povedená – skvělý popis toho, jak zkostnatělí byrokraté můžou zareagovat na něco, co si vykládají jako ohrožení lidstva a odmítají slyšet cokoliv jiného. Přesně takhle nějak by se to mohlo odehrát. Naprosto chápu, proč je Bear přibírán jako vědecký poradce a má za úkol vymýšlet možné scénáře vývoje či jiných nečekaných, téměř SF situací, jimž bychom mohli čelt. Má nejen úžasnou představivost, ale hlavně se drží faktů a své znalosti lidské mentality. Jením slovem – fascinující.

zdenda  | **1/2 18.07.2009 12:43

Asi hodně z Vás naštvu, ale tak nudnou a únavnou knihu jsem již dlouho nečetl. Musel jsem se hodně přemáhat, abych to dolouskal. Prvních 95% knihy je popsáno den po dni a snad i po hodině a když se konečně začne něco dít, tak autor klidně skáče po měsících a pak dokonce po letech. Došli nápady? Je evidentní, ža je placen od slova a za tuto knihu musel mít honorář hodně vysoký. Další díl už prostě číst nebudu. A na závěr, několik dalších knih, které jsem od Beara četl, mě opravdu zaujaly.

gan112  | *** 19.12.2013 22:02

Moja druhá kniha od Beara, prvý krát to bola Hudba krve. Už tá ma sklamala, ale Darwinovo rádio určite viac. Prvé dve tretiny knihy sú nudné až šlak. Zhrniem tie dve tretiny asi tak že tam nejde o nič iné ako o hádky, dohady objavovanie vedcov a politikov či je Sheva (nová „choroba“) vôbec choroba. Osobne by som tuto časť knihy skresal tak o 60%. Obsahuje obrovské množstvo zbytočných postáv a stretnutí ktoré sú nezaujímavé a nič neznamenajú, a konieckoncov sa mi zdalo že sa stále opakujú… Ale nie že by to bolo zle napísané, spisovateľsky je to na úrovni, objavujú sa (ale zriedka) veľmi zaujímavé prostredia (Alpy, jaskyňa, archeologické vykopávky, Biely dom, indiánska rezervácia). No celé je to akési neosobné, a postavy a ich dialógy nudné a ploché (ospravedlňuje ich iba to že sú to skoro samí vedci). Na tento nudní dej prvých dvoch tretín knihy a na Bearovu obranu ale musím priznať že takto nejak by to mohlo byť keby sa to skutočne prihodilo. Vidieť že Bear má prehľad o fungovaní určitého druhu politiky. Dej a akcia sa začne rozbiehať až pri abdikácií hlavnej hrdinky na svoju funkciu. Potom sa to už číta celkom dobre a pútavo.

SONP  | *** 17.10.2016 08:21

Nebula z roku 2000 a nominace na Huga byla jasnou pozvánkou k přečtení Darwinova rádia. Navíc jde o typickou hard sci-fi, ve které se obvykle coby čtenář vyžívám. Takže by u mě mělo jít o kandidáta na 4 nebo 5 hvězdiček. Bohužel ne. Nedokážu říct, co mi vlastně na knize nejvíc vadilo: zda to byla zde často zmiňovaná pomalost děje, která mi většinou také nevadí, nebo opravdu velmi dlouhé odborné pasáže vyvolávající dojem, že člověk nečte román, ale učebnici genetiky. Přitom jazyk knihy je velmi příjemný, postavy jsou dobře vykreslené, nápad je velice zajímavý – můžeme se zamýšlet nad tím, proč lidská společnost má tendence vylučovat se svého středu odlišnost, a zda i demokratická společnost se proto může změnit v totalitní stát. Nebo můžeme dumat, zda daný řetězec v DNA je božím výtvorem a zda je Bear skrytým agnostikem. Ale prostě mi to celé nějak nesedlo, a tak jsem v druhé polovině najel na zrychlený mód a ke konci knihy jsem prostě nějak doskákal. A navíc – konec není koncem, ale jen přípravou na další díl, který už si ovšem nepřečtu. 60%