Robert Olen Butler

Peklo

originální název: Hell
originál vyšel: 2009

vydání: Plus (Albatros Media) (web) 2011

pull  | **** 26.06.2011 12:02

Anotace s obálku matou tělem. Alespoň na mě zapůsobily tak, že jsem očekával úsměvnou, odlehčenou četbu. Hned z první stánky dýchá bezútěšná atmosféra, která se knihou nese až do stránky poslední. Butlerovo peklo je místo, kam byste se nechtěli dostat (nedoufejte, skončíte tam). Fyzické utrpení je tu propojeno s utrpením psychickým a každému je ušito na míru, není možné se mu vyhnout. Bolest, beznaděj a osamocení uprostřed miliard tak vypadá v pekle každý den, každá noc. Úsměvné počteníčko? Hm, řekněme, že Butler dává pojmu černý humor nový rozměr (pokud je Peklo srovnáváno s Hlavou XXII, pak humor „Hlavy“ je sluníčkový). Některým vtípkům (kterých je tu požehnaně) odkazujícím na popkulturní, kulturní, literární čí historické postavy jsem se pousmál, veselí v tom mnoho nebylo. Připadá mi zbytečné zmiňovat, že autor čtenáři nabízí dostatek látky k přemýšlení, leč už se stalo.

Výše uvedeným u mě pan spisovatel zabodoval. Horší je to se samotným příběhem, ten se IMHO vytratil kamsi do pozadí. Občas jsem měl pocit, že se jedná pouze o sled scén, které jsou na sebe dost nešikovně „nalepeny,“ některé mi vyzněly samoúčelně a hlavnímu hrdinovi bylo na můj vkus až moc „pomáháno“ rukou autorovou. Nejsem si úplně jistý, jestli to, jakým způsobem dovede Butler hlavní postavu románu do finále, je způsobeno bezradností, nebo zda je v tom „skrytý“ odkaz, na který si má čtenář přijít sám. Pokud jsem případný odkaz rozklíčoval správně, nepřesvědčil mě o nepřítomnosti boha ze stroje… Účel světí prostředky, čisté 4 hvězdy.