díl v sérii: 4

Kategorie: fantasy - pro děti a mládež

originální název: I Shall Wear Midnight
originál vyšel: 02/09/2010

vydání: Talpress (web) 2011

Gaarq  | **** 11.12.2011 08:36

minisérii s toničkou mám rád. přijde mi sice, že autor do ní neinvestuje tolik úsilí jako do ostatních zeměplošských knih (snad to zplodilo ono zmatení, není-li to nějaká „dětská“ verze zeměplochy), ale na druhé straně, geneze čarodějky je zajímavá. autor toničce nedělá nic jednoduché a celkem jasně a logicky ji nechá problém vyřešit. tentokrát tu máme nenávist. nenávist vzešlou z odmítnutí. děsivý cit. a tonička nám dospívá a máme tu chlapce a tak.

tak, teď trochu kritizování. čtvrtá kniha v sérii a bohům žel, jisté schematičnosti budování děje kolem zápletky se autor nevyhnul. ono je asi dosti těžké ty zápletky vymýšlet, něco hrozivého, něco, co má vztah k čarodějnictví, něco, do čeho může namočit malou holku (nyní již mladou dámu). taky je text sem tam moc patetický a skoro školometský, i když jde o lekce, které uděluje toničce život prostřednictvím jiných postav.

na druhou stranu, pratchettovských vtipů si opět užijeme, a nejen fíglích, pár nových faktů o zeměploše, třeba: kdopa to žije pod hromadou odpadků u zdi univerzity? ;) v tomto ohledu opět skvělé.

tohle možná tak trochu harry potter v sukni, zábavnější a veselejší, a přesto na smrt vážný. žádné bradavice a voldemort, realita je prozaičtější, smrdí potem a únavou, a často je i podstatně děsivější. i na zeměploše.

Arach.No  | ****1/2 25.02.2012 12:27

Jak píše Alfi v diskuzi – je to temná kniha. Hned v úvodu Pratchett na čtenáře vychrlí domácí násilí, potrat, zblázněnou ženu, pomstu, pokus o sebevraždu… A můžu říct, že jsem byl opravdu překvapený. Tohle je rozhodně dospělá Zeměplocha, i když po úvodu se dostane do „normálnějších“ kolejí. Jsou tady klasické Pratchettovské vtipy, žádná zbytečná překombinovanost (jak tomu někdy bylo u jeho raných knih), logická struktura příběhu krásně funguje a objeví se i některé staré známé postavy, plus několik nových, bez výjimky zajímavých. Jediné s čím jsem měl problém je Nac mac Fíglí řeč – hrozně špatně se mi čte a nepřijde mi vtipná. Samotné postavy Fíglů mám rád, kdyby tak jenom mohly mluvit normálněji. I toto jsem naštěstí asi tak ve třetině knížky překonal. Půlnoc se mi velmi líbila a přestože je v ní řada odkazů na předchozí Toniččiny knihy, může si ji bezproblémů přečíst i ten, kdo první tři díly vynechal. A kdo je četl, tak si určitě rád přečte i čtvrtý.

Duirin  | **** 12.07.2012 14:18

Poslední díl o Toničce… a za sebe říkám, že jsem rád, že je poslední. Ne, kniha není špatná, ale je temná – možná až příliš. Ne, není to nějaké smutné čtení, občas se zasmějete … ale po dočtení už si moc nepamatuju ty pasáže, kde jsem se smál – mnohem spíš si pamatuju ty temné.
Tonička nám téměř vyrostla, je z ní mladá slečna a od počátku je jasné, že je už hotovou čarodějkou, která musí řešit všechny ty „čarodějnické“ věci. Ale ještě ji čeká poslední zkouška, o které se začneme vlastně dozvídat až někdy po třetině knihy. Nicméně i tak má předchozí vyprávění spád, takže se čtenář nenudí. Vlastně asi v té třetině knihy jsem si uvědomil, že jsem toho už celkem dost přečetl a vlastně se zatím téměř nic důležitého nestalo a přitom mi to ani moc nevadí.
Na plný počet hvězd to není, Zimoděj mi přišel o něco lepší, přesto nemám moc co smysluplného knize vyknout (možná až na ten polostesk v předchozím odstavci).
„Drobnosti“, které mě potěšily/zaujaly:

• Tonička a především Nac mac Fíglové v Ankh-Morporku + následné působení Pošuka Artura
  • Rolandova nastávající
  • Přestůň
avatar2  | **** 05.03.2014 17:33

Takový Pratchettův pozdní standard. Stejně jako u zbytku Toničkovské série je i zde tématem odpovědnost a starost o druhé. Osobně si myslím že z návštěvy Fíglů v Ankh-Morporku by se dalo vytěžit i víc (možná celá kniha?) ale nebudu do toho autorovi mluvit. Slušná kniha.