Pavel Renčín

Věk nenávisti

série: Městské války

Kategorie: fantasy - urban fantasy

vydání: Argo (web) 2011

Gaarq  | ** 19.01.2012 21:26

tak já fakt nevím. třetí díl městských válek měl přinést rozuzlení divoké hry okolo války měst, šílené prahy, temného démona, vaška a jeho meče, vlků a kříže. dočkal jsem se podivné smršti bitvení, nelogických poskoků v ději, spousty bohů ze stroje, trochu opravdu pitomého a banálního filozofování a pár pořád ještě skvělých nápadů. hlavní zápletka, na níž celá trilogie sedí a která se odhalí v poslední pětině posledního dílu, je tak slabá, že mi nezbývalo než doslova čučet jak puk. to myslel autor vážně??? jistě, je to literární fikce a autor není vázán historickou realitou, ale když se ji pokouší použít pro své fabulační účely, tak bych očekával větší propracovanost a hlavně, alespoň rámcovou historickou uvěřitelnost. ale co, že, potřebuju záporáka, tak nějakých sto padesát let sem, sto padesát let tam, z toho nás hlava nebolí. au. když k tomu přičtu náhlé a pochybné religiózní vzepření v duchu příběhu, jsem tam, kde jsem začal. já fakt nevím. ale nelíbí se mi to.

Madam Brbla  | *** 15.05.2013 10:42

Věk nenávisti, Městské války 3 a současně Labyrint 2: kniha, která musela vzniknout, aby se trilogie završila a uzavřela. Při té příležitosti se jakž-takž dořešil nejen osud Vaška Vrana a jeho spojenců i odpůrců, ale čtenář se také rozloučí se Lvím spárem, dobrodruhy z „Labyrintu“. Byla bych mnohem radši, kdyby k tak těsnému propojení vůbec nedošlo, protože „Labyrint“ jsem četla tak dávno, až jsem z něj stihla spoustu událostí pozapomínat, zároveň však ne dost dávno, abych měla chuť pouštět se do druhého čtení. Nastala tedy neoblíbená situace, kdy jsem se první polovinou knihy poměrně nezúčastněně pronudila a peripetie hrdinů ve mně probouzely minimální emoce, ať jejich utrpení bylo sebevětší. Co před pár lety nadchlo nespoutanou fantazií, nezvládlo stejným kouzlem zafungovat tentokrát… možná je chyba v přijímači:-).
Teprve s vypuknutím války můj zájem o dění poněkud ožil, přesto mi nezbývá, než se s lítostí ztotožnit s většinou gaarqových námitek: „Věk nenávisti“ je plný soubojů, bitev, krve, násilí a bolesti, bohové ze stroje útočí ze všech stran, logika dostává na prdel, děj freneticky lítá od jedné postavy k druhé a přitom nezbývá čas se jim pořádně věnovat nebo truchlit pro padlé.
Netrápím se pro historické nepřesnosti, ovšem rozháranost díla a příliš časté tahání králíků z klobouku mi radost neudělalo. A možná jsem jen zaujatá, jsem přece z Ostravy (šlak vzal, že přes tři roky bydlím těsně za hranicemi okresu; ten charismatický chlap se sbíječkou místo ruky je v mé duši zažraný hluboko:-)).
No, Renčíne, nepotěšil jste mne a ani já Vás nepotěším: 59% (lehoulinký nadprůměr za atmosféru, pár dobrých nápadů i pasáží, sympatický literární styl a bezchybnou redakci). Nějakou povídku z tohoto světa si ráda přečtu, ale do dalšího románu už bych asi nešla, ne za prachy.

trudoš  | ****1/2 05.08.2018 22:45

Věk nenávisti mi stylisticky z celé trilogie vyčnívá nejvíc – rozvržení příběhu je čisté, dialogy už tolik nedrhnou a zápletka od prvních stránek přesně ví, co dělá. Sem tam sice zabloudí do odboček, které nejsou zas tak důležité, na druhou stranu bravurně dotvářejí atmosféru válečných hrůz utržených z řetězu. Což podtrhuje moje přesvědčení, že Pavel Renčín by se měl věnovat především hororu, pro který má talent jak nikdo jiný.
Přes všechnu chválu se však nedokážu ubránit dojmu, že i když měl autor od prvního dílu vymyšlený závěr, cestu k němu tvořil za pochodu a s každým dalším zvratem musel domýšlet, co s kterým hrdinou udělat. Díky tomu působí některé momenty samoúčelně, aby se konkrétní postavy dostaly na konkrétní místa. Ale ať se válečný střet přiostřuje sebevíc, nepřerůstá Renčínovi přes hlavu a příběh Václava tak dojde ke zdárnému konci, stejně jako trilogie samotná. Chaotické kataklyzma se nekoná, snad jen ta „láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí“ si mohla trhnout páteří.