Visio in Extremis

série: Klanové války

Kategorie: akční - urban fantasy - upíři

vydání: Triton (web), EF 2011

odkazy: 6x [recenze]

snop  | *** 18.11.2011 05:43

Velmi dobra zanrovka (pokud rozeznavame zanr ahoj-ja-jsem-upir-a-vsechny-vas-vykydlim). Dej je v ramci sveta logicky, uzavreny, jen trochu mrzi, ze na jednu stranu se zda, ze se pohybujeme v „realnem svete“ (vcetne dikce Vaclava Havla), na druhou jsou momenty (smrt tehoz, jen tak mimochodem zminena), ktere tuto realisticnost oslabuji (zbozne prani autora?:-).

Ale dal bych i vic procent, kdyby me nenastvaly dve veci.

Jednou je jaksi nerovnomernost deje – „ruska“ epizoda ma silene velky rozsah, na to, ze nema pro dej vlastne zadny vyznam (bez spoileru neni mozno argumentovat lepe, ona pochopitelne ma vyznam, ale imho neadekvatni rozsahu). Dej je, v souladu s zarnovymi klise, tak trochu souborem bitek, ale jednotlive bitky nejsou nekdy uplne oduvodnene a jejich rozsah je opravdu neadekvatni jejich dulezitosti (u te ruske to primo zari, ale ta „v tovarne“ je take dost neoduvodnena).

Druha vec, ktera me koneckoncu stve na celem zanru, a to jsem si myslel, ze dokaze Zamboch obejit (ale vlastne si uvedomuji, ze Konias ma podobny problem), je ta, ze o „nadrazenosti“ upiru jsme presvedcovani opakovanym zminovanim tohoto. Hrdina je uplne normalni humanista, a o jeho vnitrni rozervanosti (hej, mam lidi rad, ale hej hej, je to jenom korist) se nas autor snazi presvedcit pouze sablonovitymi vnitrnimi monology. Divna schizofrenie, tohle. Tak bud je hrdina humanista, nebo neni. Nebo se snazi o jedno, ale ma reflexy druheho… ale pribehem, pribehem by se melo sdelovat! Nikoli si to ulehcit tim, ze je furt humanista a pritom si furt namlouva, ze neni. Tedy pokud to neni pribeh o schizofrenikovi.

Toz tak. Nemuzu uplne nesrovnavat s Nocnim klubem. Nocni klub me bavil o neco vic, predevsim zaberem a jakousi indiana-jonesovskosti (nebo jinak – Nocni klub je krizenec Dobrodruha a Visia ;-), nicmene Visio in Extremis je zive, ctive a docela dobre vypointovane vypraveni.

Vlask  | **** 24.11.2011 00:48

Něco mezi Vládci strachu a Nočním Klubem. Dějově se to podobá spíše Vládcům kvůli celkové komornosti cestování (ČR + výlet do Ruska). Samozřejmě v Žambochově podání je jako vždy v akci kladen důraz na choreografii soubojů a rozmanitost palných zbraní. Děj je také o poznání méně megalomanský, protože hrdina je samotář a nemá pod palcem úřady. To naopak jeho nepřátelé ano a většina problémů si ho najde sama. Černý humor tu nezažijete, ale text je napěchován narážkami stejně jako u Kulhánka. Čtivost je skvělá, jen je škoda opět nepovedeného konce alá Matrix. Autor zase nedokázal udržet na uzdě nutkání vyrobit další nepřemožitelnou postavu a vymlátit všechny záporňáky levou zadní na jeden zátah. PS: Na konci jsou zadní vrata (dvoukřídlá) pro pokračování.

aqu1la  | **** 29.12.2011 09:51

Kniha sa číta jedna radosť, odsýpa sama. Je to jedna akčná scéna za druhou, k tomu ide o celkom slušný príbeh, pre mňa vynikajúca oddychovka.

Hlavný hrdina je v celku sympaťák, nečakajte ale nejaké náročné rozvinutie postavy. Odkaz na možné pokračovanie potešil.. Nevnímal som nijaké násilné vsuvky či zvýraznenia -ani v príbehu, ani v narážkach a odkazoch. Všetko ladilo a to si v poslednom čase veľmi cením (hlavne keď to porovnám s poslednou knihou iného českého autora, kde bolo rušivých podnetov podstatne viac)

Presne to, čo som čakal, som aj dostal a som nadmieru spokojný.

Alfi  | ** 01.01.2012 21:13

Od Žambocha sa mi vyložene nepáčili zatiaľ dve knihy. Predátoři a Visio in Extremis.

Ide o ultra-akčnú mlátičku podľa klasickej schémy, kde sa hrdina, silný samotár, zaplieta so stále väčšími tvrďákmi, kosí stále väčšie armády až sa z neho stane über-hrdina, na ktorého nemá nik. Ja viem, toto sa mi páčilo v mnohých iných knihách, či od Kulhánka, či od Žambocha, ale tentoraz som knihu prečítal skôr z povinnosti. Vysvetlení je niekoľko: absencia originálnych nápadov, nedostatok humoru, starnem…

Ak sa niekto vyžíva v popisoch, ako kto tasil meč a niekoho ním presekol, nevadia mu ploché a schematické postavy a upíri sa mu ešte neprejedli, môže si pridať jednu až tri hviezdičky.

veere  | *** 02.01.2012 15:54

Ne že by se mi kniha nelíbila – líbila, ale myslím že by zasloužila delší a pečlivější úpravy, od Žambocha rozhodně podprůměr. Příběh má hromadu much, které kazí čtivost, zvláště dokola opakované „já jsem lovec oni kořist, ale přesto mi na nich záleží“; úplnou ujetostí je pak nasazení SS… proboha proč? Od „akčně-brakové-upířiny“ očekávám, že hlavní hrdina nebude brát ohled na lidi a ne že o tom bude filosofovat. Kotletova upířina mnohem lepší.

Dext1  | ***1/2 02.01.2012 19:27

Je to dobré, i když tak můj komentář asi nevyzní. M. Žamboch je evidentně schopen napsat solidní knihu v podstatě o čemkoli, ale na druhou stranu mi při čtení občas mihla hlavou myšlenka, proč má vlastně potřebu psát „jen“ dobré knihy o upírech nebo dinosaurech, když by mohl psát vynikající knihy ze světa Koniáše (klidně i s úplně jinými hrdiny), nebo třeba i z úplně jiného, ale magického, světa – v tomto je M.Ž. podle mě u nás bezkonkurenční. Tak jako Kulhánek nebo Kopřiva jen stěží někdy napíší nějakou klasickou hrdinskou fantasy, která by se mohla srovnávat s Koniášovkami, tak M.Ž. těžko napíše nový „Noční klub“ nebo „Asfalt“. Když pominu totální absenci humoru, bez kterého těmto knihám vždycky bude něco chybět, tak mi vadila hlavně jedna věc, a to stálé opakování myšlenky – jsem upír, lovec, lidi jsou jen kořist, ale i tak mi na nich záleží. Připadá mi, že autor výrazně podcenil své čtenáře, myslím, že každému, kdo je schopen naučit se číst, by to stačilo zopakovat jednou, možná dvakrát, ale třicetkrát už je to prostě moc. Jinak je to ale fajn a pokračování, které asi nevyhnutelně přijde, si určitě pořídím (i když bych dal samozřejmě přednost třetí Koniášovce). Na závěr mám ještě výhradu vůči vydavateli – nedávno jsem dočetl Bouři mečů, která je cca čtyřikrát obsáhlejší, ale chyb v textu v ní nebyla ani polovina jako ve Visio in Extremis.

epco55  | **1/2 26.03.2012 08:37

To čo sa chystám napísať to v súvislosti s touto knihou už zaznelo, takže miesto klasického komentára skôr malá sumarizácia.

• na Žambochove pomery vysoký podpriemer
  • odfláknutá redaktorská práca
  • odfláknutá práca beta readerov, mala ich kniha vôbec?

( ako je možné neustále opakovanie skoro celých viet lovec/korisť, vek upírov/ technika
    a pod )

• logické diery, ignorovanie toho čo bolo spravené či povedané o pár strán predtým
  • výsledná kniha sa vo výsledku blíži skôr k tomu čo a hlavne ako píše pán Modrý ako k

čomu koľvek inému

A niečomu takému by sa mal autor vyhýbať ako upír sťatiu.

Speedemon  | ** 05.04.2012 16:15

Souhlasím s převážnou částí komentářů. Hlavní hrdina je rozpolcený a nezajímavý. Chápu, že si pan Žamboch chtěl napsat asi něco na odlehčení, ale osobně bych se do pokračování nehrnul. Ne, že by tomu chyběl humor, jak zde bylo zmíněno, ona je tam spíše nepovedená snaha o humor. Nejčastěji v rádoby vtipných komentářích pod čarou. Příběh by mi ani tak nevadil, upíři jsou docela zajímaví, ale hlavní hrdina, který pomalu neumí ani používat mobilní telefon, je spíše k pláči. Kolikrát jsem měl chuť, aby v boji umřel a děj se věnoval někomu jinému. Jelikož jsem od autora četl jen knihy s Koniášem a Baklym, tak jsem byl nemile překvapen. Snad si v budoucnu jinou knihou zlepším chuť.

BorgDog  | **** 29.04.2012 14:18

Nejprve drobná poznámka. Někteří čtenáři automaticky porovnávají Žambocha s Kulhánkem, jako by ti dva mezi sebou pořádali turnaj. Jenže oba píší zcela rozdílným stylem a srovnávat je vede jen k mylným očekáváním a z nich pramenícího zklamání. Je snad pravda, že MŽ si upírskou knihou o podobné srovnání sám řekl – ale je autorovo svaté právo psát, co se mu líbí a co chce bez ohledu na okolí.

Ke knize samotné: V některých dojmech se s předchozími komentáři shodnu, ale většinou budu asi plout proti proudu. Především nesouhlasím, že je kniha neoriginální. V už opravdu hodně probraném upírském balíku dokázal Žamboch najít nápady, které jsem jinde neviděl a upíry učinit opět zajímavějšími bytostmi. Také nesouhlasím, že kniha nemá humor. Má, jenže není kulhánkovský (viz. poznámka o zklamaných očekáváních). Namísto drtivých hlášek se konají jemně sarkastické postřehy hlavního hrdiny, kterým se spíše pobaveně šklebíte, než nahlas řehtáte, a k upírům podle mého pasují líp. Zápletka pak připomíná „Goldbergův stroj“ – není přímo logicky děravá, Žamboch podle mého uspokojivě zdůvodnil, co a proč se děje, problém je v „divném postupu,“ kdy šlo žádaných výsledků dosáhnout mnohem jednodušší cestou. Je to problematické, ale ne tolik, abych děj označil za špatný. Nelogická kniha vypadá zcela jinak. Velkým plus (bitky nemá cenu zmiňovat, to je jako vždy A-třída) také je, že se Visio in Extremis nikde nezvrhne v guláš, drží jedno téma, postupuje vpřed vyrovnaným tempem. „Ruská epizoda“ možná mohla být kratší, ale nepochybně má pro děj klíčový význam. Závěr je „bombastický,“ přesto se autor tentokrát vyhnul „zaříznutí“ na pár stránkách, jaké často předvedl jinde.

Negativ je ovšem také dost. Hlavně souhlasím s definicí „schizofrenní upír.“ Ta je bohužel vážně trefná, a padá jak na hlavu autora, tak redakce. Postačilo by, odstranit zmíněné opakování některých frází a mírná úprava tu a tam, aby hlavní nedostatky zmizely nebo alespoň tolik neřvaly. Že by hrdina i pak byl „upírský Koniáš“ je věc druhá, ovšem oproti stavu v knize by i to bylo pokrokem. Rovněž použití nacistů je čirá zbytečnost ve stylu „prsknu tam pár nácků, ať je to zajímavější.“ V podobných knihách jako by se to už stalo tradiční povinností, pro mě však spíš otravnou manýrou. Ani konec nepotěší – o pokračování pokud vím nepadlo nikde ani slovo, přitom autor přímo na poslední straně otevře a vzápětí utne úplně nový příběh. Dosti slibný, mimochodem.

Celkově jsem s Visio in Extremis spokojen. Určitě není a doufejme ani nebude Žambochovou nejlepší knihou, ale dostal jsem vše, co jsem očekával, a ještě leccos navíc. Silných 80%.

Schramm  | *** 11.05.2012 10:31

Žambocha mám rád. Je to můj TOP autor. Bohužel, musím říct, že Visio mě strašně zklamalo. Kniha mě dost nudila, měl jsem problém ji dočíst. Nemůžu pochopit, proč po skvělé Líhni autor typu Miroslava Žambocha napsal text, který každou stránkou připomíná Kulhánka. nedokázal jsem se od toho odstřihnout. Byť kniha obsahuje dobré pasáže, asi se k ní nebudu vracet tak často, jako k jiným autorovým titulům. Na to napsal Žamboch až moc o hodně lepších věcí. Na žebříčku Zklamání roku čestné místo 2, hned po Vyhlídce na věčnost.

sumik  | *1/2 17.05.2012 00:35

Já to prostě už nedokážu číst, je to jako scénář k akčnímu bijáku…

avatar2  | **** 10.11.2012 11:55

Takový standardní Žamboch, který pobaví, neurazí, ale ani neohromí hloubkou nebo originalitou. Tady se veze na vlně populární upírštiny, ale prezentuje ji zase trochu jinak než jiní autoři. Kniha určitě splní to co od ni čekáte, pokud vám jde o zábavnou upírskou akci z domácího prostředí.

KeB  | ***1/2 10.01.2013 01:44

O třídu lepší než Vyhlídka na věčnost! Pokud máte rádi URBAN rovinu Mirka Žambocha a pokud máte rádi upírárny akčňárny budete nejspíše spokojeni. Já nemám rád ani jedno a nijak extra jsem spokojen nebyl. Hlavní hrdina mě iritoval se svýma věčnýma kydama o lovci a kořisti. Nějak poslední dobou nemusím hrdiny typu, co neošukám zabiju. Matrixový konec byla neskutečná nuda a navíc v té době už to byl nesmrtelný megamačo. 75% s ohledem na to že nemám číst co mě nebaví a protože to přece jen bylo o dost lepší než Vyhlídka, ale i tak žádná sláva.

Nutno ještě podotknout, že některé nápady úplně marné nebyly :)

GeRony  | ***1/2 21.01.2013 11:08

Kniha ako keby sa skladala z dvoch casti – prva, mierne chaoticka je iba spletou akcnych scen, kde ani my, ani hlavny hrdina vela nechapeme. Vyskytuje sa tu neuveritelne mnozstvo opakovani uz spominanych viet „ja som lovec, ludia korist“ aj napriek tomu, ze hrdinovi na ludoch zalezi a „stary upir/technicky antitalent“. Inak, to je celkom zaujimava myslienka, ze upir, ktory „sa zrodil“ pred storociami bude mat tazkosti v dnesnej coraz rychlejsej dobe. Za tuto cast MAXIMALNE 70%. Potom vsak spominanych viet VYRAZNE ubudne, do deja sa zacnu vkradat vysvetlovacky, akcne sceny nie su len „naverimboha“ (ruska epizoda sa mne velmi pacila, aj SS do toho zapadalo, ved ako by vyzerala obalka bez nacka?), tato cast za mna MINIMALNE 70%. Cize dokopy nam to vychadza na peknych 70%. Zambochov Bakly a Konias uz asi zostane neprekonany, s tym by sa mal zmierit aj on :D

Durgas  | ***1/2 29.01.2014 13:53

Príjemná urban-upírčina, taká povedal by som klasika. Sem tam sa vyskytli mierne nelogickosti v deji a správaní postáv (čo to čo to Mirku?), inak to ale veľmi dobre odsýpalo, akcia parádna. Opisy elektrárne si autor zjavne užíval, finálna konfrontácia s pánmi papalášmi zasa vyčarila škodoradostný úsmev. Môže byť.

Zombi  | **1/2 09.01.2015 19:32

Zatím nejslabší co jsem od Žambocha četl. Akce je dobrá, to jo, ale jinak je to jak scénář k pitomému céčkovému filmu. Občas jsem měl pocit že mi mozek vyskočí z hlavy. Jasně, tohle patří mezi akční řežby typu Kulhánek apod., kde se na logiku, uvěřitelnost a nějaký to klišé nehledí, ale co je moc, to je moc.

breughel  | ****1/2 30.05.2015 14:07

Mně se Klanové války dost líbí. Mám plné zuby těch pitomců s mečem, baklyů a koniášů. Autorův úsporný vpřed uhánějící styl mi vyhovuje. A zvlášť ta chlapská stylizace. :-) Samozřejmě nelze nevidět limity takového jednoduchého psaní, nicméně nejen autor snad ví, že jde pouze o žánrovou oddechovku.

trudoš  | *** 09.07.2018 18:21

U mě tedy žádná hitparáda. Může za to příliš jednoduchý děj, u kterého navíc poměrně dlouho není jasné, o co půjde. Hlavního hrdinu se snaží zabít neznámí útočníci a on se na oplátku snaží zabít je. Kdo, co a proč dlouho uniká, naproti tomu můžeme sledovat, jak hrdina putuje z jedné bitky do druhé. Když se pak začne hlavní dějová linka rýsovat, nevykrystalizuje z toho nic převratného – všichni se zkrátka chtějí vzájemně povraždit, takže po stránce dějové nuda. Tu sem tam rozhání zběsilá akce, při níž se Miroslav Žamboch snaží využívat zpomalených či zrychlených efektů. Jenže chybí nadsázka a celé to tak ztrácí na atraktivitě. Nic proti machistickým hrdinům, ale když občas neumí shodit sami sebe, stanou se pro mě nezajímavými dravci, kteří nemají čím zaujmout.
Nenechte se však odradit. Visio in Extremis nabízí solidní akční jízdu s některými kvalitními momenty i originálními nápady. Ale v důsledku je to jen klasický boj mezi upíry, kteří se z různých důvodů snaží vykydlit jeden druhého.