kniha » Prach snů
v Top10 7 | chce si přečíst 9 | chce mít v knihovně 18 | má v knihovně 138
hodnotilo: 193
92%
Prach snů Více vydání = více obálek.

Steven Erikson

Prach snů

série: Malazská Kniha padlých
díl v sérii: 9
kniha patří do světa: Malazský svět

Kategorie: fantasy

originální název: Dust of Dreams
originál vyšel: 08/2009

vydání: Talpress (web) 2011; Talpress (web) 2015




Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


123456poslední 7261 příspěvků celkem

Výpis příspěvků obsahuje skryté texty. Zobrazit příspěvky: spoilery

 [263] BorgDog 10.08.2015 00:06  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [262] yerry 09.08.2015 22:12  

@KeB[261]: Náboženstvo ako parlamentná demokracia a bohovia ako zástupcovia ľudu? :D

 [261] KeB (editor) 09.08.2015 22:01  

@Sir Artorias[260]: Boha lze zabít tím, že v něj přestaneš věřit +:)

 [260] Sir Artorias 09.08.2015 19:44  

@yerry[259]: On to Erikson psal trochu opozitně ke Křesťanství, jelikož bohové jsou zavislí na smrtelnících a i smrtelník může boha zabít či ho velice oslabit. Nebudu se pouštět do hlubších myšlenek, jelikož to vedro mi nedělá dobře :)

 [259] yerry 09.08.2015 19:24  

@Strýček Biolit[256]: @Sir Artorias[257]: Ascendenti v Eriksonovom svete sú potom jednoznačne postavení trochu nižšie ako povedzme Boh so svojim zborom anjelov napr. u kresťanov, ten je totiž absolútne nedosiahnuteľný a viac abstraktný ako skutočný. Bežne ho človek nestretne. Bohovia u Eriksona sú dosť viditeľní a takpovediac hmatateľní. Stretnúť sa s nimi môže takmer hocikto. Trochu mi pripomínajú svätcov, myslím svojou pozíciou u už spomenutých kresťanov, ktorí však nemajú také páky ako tí bohovia v Malaze. Ťažko sa mi to tu nejako popisuje, keďže inklinujem viac k ateizmu, čo je teda v podstate tiež len viera ale v neexistenci­u bohov.

To s tými Tiste Andii som možno trochu prehnal, ale ich línia ma veľmi nezaujala a Anomander nie je môj čierny kôň.

 [258] idle (editor) 09.08.2015 17:55  

@Strýček Biolit[254]: Myslela jsem Eriksona (a tak trochu nadneseně), ale na Yerryho to asi platí taky.

 [257] Sir Artorias 09.08.2015 15:01  

já to mám opačně. Chromý je fantastický prvních cca 800 stránek, pak je to až moc sluníčkové… Samozřejmě čistých pět…

Ascendanti jen symbolicky? Si snad nepamatuješ na kojota a Anomandera? Jinak Tiste Andii a kulisa. Pff, nesouhlasím z milion důvodů, o kterých tu nemíním psát :)

 [256] Strýček Biolit 08.08.2015 20:24  

@yerry[255]: Je to jednoduchý. Relativně. Ascendent je – pamatuji-li si dobře – zkrátka taková vyšší úroveň existence; je-li ascendent uctíván (a přijme to) stává se bohem.

 [255] yerry 08.08.2015 19:02  

@idle[253]: @Strýček Biolit[254]: Jedno sa nedá Eriksonovi uprieť, že dokáže podať vierohodne hlavne pohľad, motiváciu a konanie neľudského charakteru jeho očami, bohužiaľ robí tak v jazyku zrozumiteľnom človeku, čo je pochopiteľné ale zároveň sa tým oslabuje jeho vypovedacia hodnota. Najväčšou slabinou sú podľa mňa práve ľudské charaktery, ktoré sú ploché a nevýrazné. Tiste Andii a rôzne popúšťania sa v drakov sú už trochu mimo a beriem ich už len ako fantasy kulisu a akúsi povinnú jazdu kvôli žánru. Najviac ma však dožierajú tí ascendenti, ani za pána nemôžem pochopiť ich fungovanie a existenciu. Mám ich vnímať symbolicky alebo normálne? Teda napr.: Nazdar Fero, ty si Boh? Nakopnem ti prdel ako Karsa Chromákovi?

 [254] Strýček Biolit 08.08.2015 17:18  

@idle[253]: Kdo fandí Karsovi? Yerry? Beztak to dělá jen proto, že mu chce jít za svědka :))

Jinak je vidět, že mi mozek pracuje správně – drtivou většinu toho, o čem se tu píše, už jsem zapomněl…

 [253] idle (editor) 08.08.2015 09:05  

@BorgDog[252]: A pak se má člověk divit, že fandí Karsovi.

 [252] BorgDog 07.08.2015 23:33  

@johnytopinka[250]: Ne, s tím nesouhlasím. Chromý bůh JE lepší, protože je přehlednější a nejsou tam poněkud hodně… mystické linie jako Had v Prachu snů. Ale přehlednost Chromého boha, jeho pochopitelnost, silně záleží na tom, kolik si pamatujeme ze zbytku ságy. Erikson velmi důsledně propojil všechny možné narážky rozházené napříč sérií, ale neobtěžuje se na ně upozorňovat nebo aspoň nějak stručně zopakovat. Prostě jako obvykle v Malazu – pamatuješ, plaveš, nepamatuješ, topíš se. S poslední čtvrtinou souhlas, a souhlas i s tím, že Forkrul Assailové jsou něco nového, očividně záměrně schovávaného na konec. Je to Eriksonova vrcholná kritika lidstva i vlastností jako racionální fanatismus – z některých promluv Sestry Velebnosti to čiší jak ledový dech smrti a linie Krughava/Tanakalian i to, jak dopadne, to je prostě další „zlomení hole“ o kterém psal ve svém komentáři Gaarq.

 [251] yerry 07.08.2015 21:26  

@johnytopinka[250]: Tak to si ma moc nepotešil, ale zvládnem to. Posledný diel je posledný diel.

 [250] johnytopinka 07.08.2015 20:05  

@yerry: Tři čtvrtiny Chromého boha je podobné peklo jako Prach, ale ta poslední čtvrtina stojí za to se tím prokousat. Můj názor.

 [249] yerry 07.08.2015 17:32  

@BorgDog[248]: No veď o tom to je. Chvála mieru a večnému pokoju. Zostali pre mňa jedinou motiváciou v snahe pochopiť autorov svet preplnený gumákmi s pochybnou motiváciou. Taký psí řetěz ešte ušiel ale lovci kostí už sú na mňa trochu priveľa. To vojsko by dopadlo v reále veľmi zle ešte pred prvým bojovým stretom. Ak niečo kiksne, zachráni to Rychlý alebo niektorý z ďalších mágov, ak ani tí nie, je tu zhoda náhod alebo ascendenti, ktorých ascendencia je chabo vysvetlená alebo siaha niekde mimo môj IQ potenciál :( Erikson mlží a ťahá ďalšie zajace zo svojho klobúka. Niet nad čistý stôl, jednoduchosť a prehladnosť. Vďaka preto za Forkrul Assail, tí sú nositelia rovnováhy, mieru a pokoja. Nemám ilúzie o tom, že by nejako zásadnejšie zmenili autorov koncept a určite budú vykresľovaní v negatívnom svetle. Majú ale niečo do seba. Ich snaha nastoliť rovnováhu je legitímna a konajú tak otvorene. Tí ostatní majú na to nejasnú motiváciu, ale konajú taktiež v rámci porekadla o silnejšom psovi. U mňa zatiaľ jasne víťazia Forkrul Assail.

 [248] BorgDog 06.08.2015 18:14  

@yerry: Forkrul Assailů a jejich mírotvorného poslání si ještě dost a dost užiješ v desítce. :-)

 [247] Sir Artorias 17.06.2015 01:19  

teď jsem doopakoval Prach a ten Ruthan Gudd je přesně kdo? Máte tipy? Zmizelý Azathanai Grizzin Farl? Na jednu stranu umí měnit tváře, na druhou těžko by skryl svoji moc před Benem, předpokládám, že by hned poznal, že je statší bůh.

 [246] Strýček Biolit 02.04.2014 10:23  

@BorgDog[245]: Ale zase ten Anomanderův poskok byl na Assail vyslán a zjistil, že tam panuje „šílenství“, ovšem není nutný zásah TA. Šílenství mi sedí na FA

 [245] BorgDog 01.04.2014 23:43  

@Strýček Biolit[244]: Já také. V anotaci to působí, jako by se ICE Forkrul Assaily vůbec nezabýval a v „Assailu“ se bude řešit něco zcela jiného. Může být. Konečně, pokud mě paměť neklame, tak v 9 a 10 se neříká přímo, že by FA přišli z Assailu, jenom že připluli přes moře. Možné, že na Assailu už dávno nežijí anebo ten název odkazuje úplně jinam.

 [244] Strýček Biolit 01.04.2014 17:28  

@BorgDog[243]: Bude-li to popisovat ICE, tak je to jediná možnost, řekl bych :))

Nicméně jsem opravdu zvědav, jak to pořeší…jestli do toho vnese více světla a budeme si chrochtat, nebo zase půjde proti již známým faktům a bude tu sbírka na voodoo panenku…

 [243] BorgDog 01.04.2014 16:45  

@Strýček Biolit[242]: Možná. Každopádně zajímavý nápad.

 [242] Strýček Biolit 01.04.2014 15:48  

@BorgDog[241]: Slonovinové lodě…

 [241] BorgDog 01.04.2014 13:14  

@Strýček Biolit[240]: No, když už lodě, tu assailskou mohli někam dát. Přemýšlím, jak asi vypadá taková flotila lodí z kostí… a z koho všechny ty kosti byly, při assailském vztahu k přírodě. :-) Na druhou stranu, některé narážky v devítce a desítce možná směřují k tomu, že nebudeš až tak od věci a Zkalení opravdu nevznikali „přirozenou“ cestou. I když FA společnost by mohla být dosti „eugenická“ při jejich populačních problémech…

 [240] Strýček Biolit 31.03.2014 20:57  

@BorgDog[235]: Bych řekl, že v tom udělá jasno ICE…třeba se rodí ze speciálního kelnatého stromu, jenž se plaví po vodách posvátného jezírka v nějaké pořádné lodi.

@Lucc[237]: Tak to prr! Předseda má přednost :D

@pull[238]: Ten pojem se mi líbí.

 [239] Lucc 31.03.2014 10:58  

@pull[238]: Kazíš mi trénink manipulace, když ji hnedka odhalíš. Vůbec nejsi kamarád.

 [238] pull 30.03.2014 22:29  

@Lucc[237]: ale fuj, takhle lacině se pokoušet přesměrovat biolitův hněv na mě :)

 [237] Lucc 30.03.2014 21:56  

@pull[234]: Asexuálnější možná, ale Masan je přeci hlavně esteticky dokonalá, což pro mne splňují spíš FA než B. Jasně, je to sexsymbol, ale na sexsymbol se přece nešahá, to je čisté a neposkvrněné uctívání. Nebo snad, nebo, …, jsi jako chtěl naznačit že,… Pomóc, předsedo, von nám ji chtěl snad votlapkávat!

 [236] pull 30.03.2014 19:03  

@BorgDog[235]: …nemusím mít všechno :)

 [235] BorgDog 30.03.2014 14:28  

@pull[234]: Asexuálnější možná, ale ti jejich Zkalení asi nevyrostli na stromech. Kdoví, možná když nějaká hezky zašeptala… ;-)

 [234] pull 30.03.2014 11:42  

@Lucc[233]: Došlo mi, že ty o voze a já koze. A mám pocit, že Strejda si z tebe jen dělá dobrý den. Jinak kostnatá forkrulka mi přijde mnohem asexuálnější (je tohle legální slovo?) než běžná barghastka.

 [233] Lucc 29.03.2014 18:37  

@pull[231]: @Strýček Biolit[232]: Kluci neblázněte. Nevím, co jste si mysleli, že myslím, ale já myslel mandou jakoukoliv Barghastku, které si představuji jako takové divoké herdekbaby až mužatky, mohutné, drsné a čpící potem. Proto jsem říkal, že by bylo lepší, aby Masan byla „Forkrul Assail s kostnatým zadkem“, což jsou sice tvorové vzhledově podivní, ale ve své podivnosti snad i esteticky výrazní. To mi přišlo pro malazský sexsymbol lepší varianta, než skončit jako Barghastka, které mi prostě přijdou jako někdo koho se bát než si představovat, že s takovou bhederiní samicí někde rajtuju v cíchách. Nic víc v tom nebylo. :o Jestli jsem se trefil do něčeho jiného, tak to byla čistá náhoda.

 [232] Strýček Biolit 28.03.2014 21:53  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [231] pull 28.03.2014 19:38  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [230] BorgDog 28.03.2014 18:14  

@pull[229]: Ne, já to pochopil i bez googlení. A tenhle článek objevila Dana K. už před pár dny, akorát jsem se až teď dostal k tomu, ho sem hodit. :-)

 [229] pull 28.03.2014 15:52  

@BorgDog[227]: nesnažil ses vygooglit barghast manda?

 [228] idle (editor) 28.03.2014 15:15  

@BorgDog[227]: Ale číst až po přečtení knihy.

 [227] BorgDog 28.03.2014 14:57  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [226] PhyrexiaN 11.03.2014 23:33  

@chromy boh[225]: Netuším, podle mě nějaký Starší bůh, ale to je čistý tip.

 [225] chromy boh 09.03.2014 19:31  

prave som dočital prach snu najviac ma bavila lina s tolarom , malažanmi a k chajn mel či ako sa to piše, otazka kto je kapitan ruthan gud?

 [224] BorgDog 01.03.2014 13:53  

@chromy boh[223]: Nech se překvapit. :-)

123456poslední 7261 příspěvků celkem
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu