kniha » Prach snů
v Top10 7 | chce si přečíst 9 | chce mít v knihovně 18 | má v knihovně 144
hodnotilo: 206
92%
Koupit knihu:
Fantasya.cz
Prach snů Více vydání = více obálek.

Steven Erikson

Prach snů

série: Malazská Kniha padlých
díl v sérii: 9
kniha patří do světa: Malazský svět

Kategorie: fantasy

originální název: Dust of Dreams
originál vyšel: 08/2009

vydání: Talpress (web) 2011; Talpress (web) 2015


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


123456poslední 7255 příspěvků celkem

 [176] Erik1131 21.09.2012 16:10  

@BorgDog[175]: Ty robíš korektúru, keď čítaš betaverzi?… a bude tam viac Karsu Orlonga? :D

 [175] BorgDog 19.09.2012 21:30  

@Erik1131: Máš na co čekat. :-) Jsem asi polovině betačtení překladu a některé věci se vyvíjí SKUTEČNĚ nečekaně. A „sbíhání“ ke kterému se schyluje bude zřejmě stát za to.

 [174] Reader 12.02.2012 19:46  

@BorgDog[173]: Tak…nějak.

 [173] BorgDog 11.02.2012 15:59  

@Lucc[172]: Myslím, že takhle to Reader vážně nemyslel, netvrdil, že je os tvůj mulťák. Počítám, že „stínový společník“ použil spíš v „malazském“ smyslu, jako Kotilion k tvému Stínupánovi. :-)

 [172] Lucc 11.02.2012 15:43  

@Reader[170]: Os mluvil o devítce, o novém Eriksonovi. Potvrdil jsem si to ještě mobilem. Stínový společník, no, co si o tom mám myslet? Je to přítel, se kterým sdílíme některé koníčky, např. právě knížky. Klidně si ho tu najdi, má tu svou (neaktuální) knihovnu. Sice jsem mu ji vytvářel na jeho prosbu kdysi já, ale je to důkaz o jeho reálnosti. Kdybych si dělal falešný nick, abych mohl plevelit diskuse, asi by se mi nechtělo přidávat pár set svazků.

 [171] BorgDog 10.02.2012 22:37  

@Reader[170]: U „Daně pro ohaře“ bych s kritikou částečně souhlasil, u „Prachu snů“ rozhodně ne. Tam akorát přeji některým postavám upřímně ošklivou smrt – což se mi naposled stalo u sedmého dílu. A jinak, když jsme byli u drsných hlášek, tak prozatím nepřekonaná:

„Mistr Kápě vem tuhle díru a vyser se do ní, ale teprve až tady nebudeme.“ :-)

 [170] Reader 10.02.2012 22:12  

Ksakru, zase další diskuse co jsem propásl. To Lucc: Chápu tvůj argument… tedy ne.. argument tvého stínového společníka(asi by opravdu bylo nejlepší, aby se k tomu vyjádřil sám) ohledně jisté patetičnosti, zbytečného „narátorství“ a emociálnímu vydírání ze strany autora, avšak tímto byla příznačná hlavně Daň pro ohaře, v Prachu se to tolik nevyskytovalo. Takže nepopletli jste si třeba knihy se všemi těmí vysokými školami a dětmi na krku? Omlouvám se…trochu pod pás, ale argumentace tohoto typu „opozice pro opozici“, tedy vytváření opozice za každou cenu, i za cenu misintepretace kvůli nedostatečné znalosti, s použitím výňatků z emailu…nu řekněme, že mě nebaví:). Abych jen nemlátil prázdnou slámu jak mám obvykle ve zvyku: Proč jsem nesnížil posledním dvěma knihám hodnocení, když jsem jejich zarytým kritikem(u Prachu jsem dokonce byl prvním kdo dal 100%…já se nechlubím, já konstatuji:))? Protože tyhle knihy jsou „špatné“ jen z pohledu celé, možná až příliš kvalitní, serie. A i přes vystřízlivění z romantického vztahu k malazu vím, že se nemůžu zachovat jako zhrzený milenec z antické tragedie/soap opery… škrtněte nevyhovující… a celou serii i autora odsoudit k pouhému poplácávání po zádech(samosebou ještě stále bych se mu vrhal k nohám a jeho cestu bych vysypával okvětními plátky růže). Protože tu stále ještě platí jedno nepsané dogma, na kterém nic nezměnily ani poslední dvě knihy: Můžu číst Gemmella, Eddingse, Abercrombieho, Sandersona, a můžu se přitom(dámy prominou) hrabat jednou rukou v nose a druhou…říkejme tomu třeba „regredovat do falického, potažmo análního stadia“… a můžu si v průběhu toho čtení(obrazně řečeno) vybagrovat tou jednou rukou dobré tři čtvrtiny mozku(a tou druhou zase…) a přesto to nic nezmění na mém prožití knihy jako uměleckého díla, a to říkám beze vší snahy tato díla nějak očernit(každé dílo má svůj čas a okruh čtenářů…možná kromě bible a monologů vagíny ta obě díla mají mnohem víc…autenticitu). Nu a u Eriksona toto všemožné hrabání ještě stále není možné.

 [169] Eli 08.02.2012 12:19  

Mě Prach snů pohltil, sežvýkal a na konci vyplivnul totálně na sra..ky (pardon za ten výraz). Události okolo Tolara taky považuju za nejsilnější části knihy. Konec mi přeplácaný nepřišel, prostě to Erikson žene do velkého finále.

 [168] Kalam 08.02.2012 11:47  

Děj okolo Barghastů a Onos T'oolan jsou podle mě nejlepší části Prachu snů.

 [167] BorgDog 08.02.2012 11:30  

@Kalam[166]: V tom případě jsem na ten konec zvědav. :-) Zatím jsem u jistých neblahých událostí v táboře Barghastů.

 [166] Kalam 08.02.2012 11:04  

Jsem velký fanoušek MKP.. Prach snů jsem dočetl jedním dechem,ale souhlasím,že je to jeden ze slabších dílu.Osobně ten konec mi tam vůbec neseděl,bylo to až moc přeplácané. @BorgDog[165]: Daň pro ohaře je podle mě daleko lepší díl a řadím ho do top čtverky…

 [165] BorgDog 07.02.2012 21:13  

@Lucc[160]: Vážně je to škoda. Přesnější zdůvodnění na konkrétních scénách (to zřejmě měla na mysli idle těmi argumenty – konkrétní příklady) by mě docela zajímalo. Já zatím Prach snů hodnotím jako jeden z nejlepších dílů, rozhodně lepší než Daň pro ohaře.

 [164] idle (editor) 07.02.2012 18:59  

@Lucc[163]: Já měla na mysli konkrétní příklady, takhle obecně řečené to tam moc nevidím.

 [163] Lucc 07.02.2012 18:52  

@idle[162]: Argumenty už padly. To, že je nechápeš nebo s nimi nesouhlasíš, to je jiná :)

 [162] idle (editor) 07.02.2012 18:06  

@Lucc[160]: No dobře, beru na vědomí, ale pokud to nedorazí podpořit argumenty, tak to asi víc nerozvineme. :)

 [161] pull 07.02.2012 18:05  

Posledních několik příspěvku (zejména od dvou Bezejmenných) v diskuzi k PS a to, že mi PS dneska dorazil, začíná prověřovat sílu mého odhodlání nesahat po ňom. Jak já tyhle prověrky pevné vůle nerad. Ale mého skuhrání si nevšímejte, pište dál, kdybych nevydržel, alespoň se budu mít na co (koho) vymluvit :)

 [160] Lucc 07.02.2012 17:06  

Škoda, že se mi nepodaří ose zatáhnout do téhle debaty, jen k tomu přidávám zcela indiskrétně jeho dojem nad Prachem snů z čerstvého mailu, co mi přišel: „…jasně, že je to pořád alespoň průměr, ale to je po předchozím výkonu málo – to je asi jako by olympijský vítěz začal vyhrávat jen okresní přebor a všichni ho plácali po ramenou, že pořád vyhráva. :)“

 [159] idle (editor) 07.02.2012 16:40  

@BorgDog[157]: A to je fér, proč by měly být některé rasy ušetřeny? Myslím, že odvrácené stránky lidí, Tiste, a koneckonců všech dalších ras taky přišly na přetřes. :)

 [158] Lucc 07.02.2012 16:33  

@idle[154]: Uvaž toto: ke knihám, které nečteš, protože je z různých důvodů nechceš číst, se nevyjadřuješ (kromě Stmívání :). Vyjadřují se k nim vlastně nakonec jenom fanoušci, takže jejich obraz na databázi typu Legie je nadhodnocený. MKP je učebnicový příklad. Odpůrci série to zabalili někde mezi nulou a čtvrtým dílem. Fanoušci bývají nekritičtí. Vidím to sám na sobě. Knihy ze ságy o Zaklínači nejsem schopen hodnotit jinak než plným počtem, i když jsem si vědom, že některé z nich jsou lepší a jiné horší. Možná jsou to kyselé hrozny, ale je to jen jedna bobule na střapci, navíc velmi decentně pověšená v diskuzi. Měl jsem ji snad spolknout?

Edit: pokračování v Drbárně?

 [157] BorgDog 07.02.2012 16:33  

@idle[156]: No… Barghasty pomalu, ale jistě přestávám mít rád. Stejně jako předtím u T´lan Imassů Erikson servíruje jejich temné stránky hezky natvrdo.

 [156] idle (editor) 07.02.2012 16:21  

@BorgDog[155]: Já říkala, že tě ten smích přejde.

A musím říct, že desítka v tom vcelku pokračuje (jsem cca ve třetině), sice jsem se tam bavila u jedné reminiscence na Tehola, ale jinak je to spíš pochmurné, i když na takové drsňárny jako v devítce zatím ještě moc nedošlo – počítám, že něco ještě bude.

 [155] BorgDog 07.02.2012 16:13  

@Lucc[153]: Jasně, v klidu. :-) Já jsem asi v polovině a musím říct, že jak to vesele začalo, teď se to rychle propadá do temnoty, která tu nebyla už dlouho a přibývá opravdu drsných, až brutálních scén – emocionálně i dějově. Z „Prachu snů“ se pomalu rýsuje snad nejtemnější díl MKP a to ještě nedošlo na finále. Plus, chápu proč si Erikson schovával K´Chain Che´Malle na konec.

 [154] idle (editor) 07.02.2012 15:48  

@Lucc[153]: Nojo, ale od tebe jako nečtenáře to působí trošku jako kyselý hrozny. :)

 [153] Lucc 07.02.2012 15:43  

@BorgDog[152]: @idle[151]: Ale jo, já vám neoponuji, je to jen hlas jednoho čtenáře. Prostě jsem chtěl, aby zazněl. Aby to nebyla jen všeobecná glorifikace a poplácávání po zádech. To je přece nuda. Připadám si pak jako při poslechu ČRo Vltava nebo na sjezdu ÚV KSČ „blahé“ paměti.

 [152] BorgDog 06.02.2012 21:52  

@Lucc[150]: Taky nemám pocit, co popisuješ. Pokud bych řekl, že někde nastala změna, tak souhlasím s tím, co tu psal tuším reader: Erikson začal „odhalovat“ prostřednictvím dialogů základy svého světa, řekl bych, že v první čtvrtině Prachu snů jsem zjistil víc nového, než ve třech předchozích knihách. Zatím mi to nevadí, nemám pocit „ztráty kouzla.“ Spíš si připadám jak ke konci Sherlocka Holmese, kde Sherlock začíná vysvětlovat Watsonovi pointu. Taky je to stále velmi pomalé, nenápadné – a plno záhad ještě zbývá nebo je otázkou, jak budou odhalená fakta interpretována.

 [151] idle (editor) 06.02.2012 21:11  

@Lucc[150]: No, tak to bude asi prostě dojem jednoho čtenáře, protože já sama za sebe nemám pocit, že by mi něco podsouval. Pořád to beru jako úvahy z pohledu postav a jejich pocity, čili něco, s čím můžu nesouhlasit.

Takhle kdyby řekl, že tam těch úvah je už trochu moc, to bych mu klidně odkývala, to se mi občas zdá taky. :)

 [150] Lucc 06.02.2012 21:06  

@Majkl[148]: Ne. Práva a ekonomie. Chladný není, ale rozervaný romantický empatik taky ne. Normální chlap se zdravým pohledem na svět a kromobyčejným rozhledem.

@idle[149]: Neumím ti odpovědět, bo jsem to nečetl. Pochopil jsem to tak, jak jsem to už napsal. Zkusím to rozvinout. Erikson dřív psal tak, že nepodsouval jaké emoce má čtenář cítit, nyní tak činí. Jakoby víc vodí čtenáře za ručičku. Ale znovu říkám, nečetl jsem to a jde jen o můj dojem z jednoho rozhovoru s fanouškem fantastiky, kterému se předchozí knihy MKP líbily.

 [149] idle (editor) 06.02.2012 20:30  

@Lucc[147]: Mě by asi zajímalo, co konkrétně myslí těmi pokusy čtenáře emocionálně vtáhnout do děje, a proč se to má objevovat zrovna až v devítce. Já mám dojem, že jsem se nechala emocionálně vtáhnout už kdoví kde na začátku – kdyby ne v prvním díle, tak rozhodně druhý musí člověkem zamávat.

Co v průběhu ságy cítím jako určitou změnu a postupný posun ve vyprávění, je větší množství úvah, a ty jsou opravdu podávané z pohledu jednotlivých postav. Není to ale žádná novinka, děj byl vždycky popisovaný z něčího pohledu, a to i v situacích, kdy nikomu nepotřebujeme vidět do hlavy a probíhá třeba čistá akce. Naopak to považuju za plus, že nám nevypráví nějaký vševědoucí bůh shlížející z nebes, ale celek si skládáme z dílků tak, jak to viděli přímí účastníci.

To větší množství úvah knihy myslím trochu zpomalilo, ale není to věc až devátého dílu, myslím, že osmička byla první, kde to bylo hodně znatelné, a v dalších to pokračuje (teď už například vím, že prvních cca 200 stran desítky je hodně pomalých).

Nevím, jestli to, co teď popisuju, jsou ony „pokusy čtenáře emocionálně vtáhnout do děje“, ale nic jiného mě nenapadá.

 [148] Majkl 06.02.2012 20:28  

@Lucc[147]: zaujímavé, 3 vysoké školy, práca a koníčky – to by mohlo podporiť domnienku, že je citovo chladnejší, skôr logik, matematik či IT (bez urážky), ale rodina mi do toho nesedí. Neviem, ale emocionálne vtiahnutie do deja vadí? Mne nie. Erikson vytvára výborné postavy, ktoré sa často neskôr dostanú do dvoch znepriatelených strán / pripletú sa jedna druhej do cesty v nevhodný okamih – a vždy, keď sa tak stane, keď vidím, že prežije len jedna z nich, (viac či menej) bolí to. A možno aj pre tie emócie to radi čítame. Kniha, v ktorej by mi postavy boli fuk, nemá taký účinok ako Erikson.

 [147] Lucc 06.02.2012 20:05  

Jelikož se mi kamaráda ose nepodaří přimět, aby napsal komentář, tak to plácnu do diskuse. Bavili jsme se včera o spoustě věcí a jednou z jeho stížností bylo, že nemá co číst, protože ať si koupí nového co chce, vždycky je to zklamání (Kulhánek, Šlechta, Kopřiva, Žamboch, jen Schinka chválil). No a Erikson je od devítky slabota. Vysypal ze sebe několik nechutných přirovnání, které si nedovolím ventilovat, protože bych některým mohl přivodit fibrilaci srdečního svalu nebo by se jim alespoň vyrazil opar. Přitom do 9. dílu byl se ságou spokojen, už ji četl za poslední rok a půl několikrát (a k tomu tuny dalších knih, dokončil tuším 3. vysokou školu, k tomu pracuje a má rodinu i čas na koníčky, není on náhodou z Kryptonu?).

Konkrétně kritizoval autorovy pokusy čtenáře emocionálně vtáhnout do děje, zatímco dřív k němu přistupoval jako nestranny pozorovatel a před koncem tu ságu nějak pořádně vybudit (a čtenáře též) a asi i ještě další věci, které si už nepamatuji.

Otázka tedy zní: Co vy na to? 20 hodnocení, 100% spokojenost?

 [146] BorgDog 06.02.2012 16:38  

Musím říct, že po cca. 350 stranách je v Prachu snů čím dál zajímavější linie věnovaná K´Chain Che´Malle. Mám hodně silný pocit, že Erikson by si vedl překvapivě dobře i jako autor SF, ten mix „šikovně zabalených“ SF elementů jako nanotechnologie a vůbec způsobu fungování jejich společnosti je… pozoruhodný.

 [145] BorgDog 30.01.2012 12:29  

Četli jste tohle? :-) Nejsme v tom sami…

http://www.fantasyplanet.cz/clanek/a-neprehanej-to-voni-s-tim-eriksonem

 [144] idle (editor) 27.01.2012 21:41  

@BorgDog[143]: Tak to už jsem myslím překonala. :)

A jen čti dál, myslím, že tě několikrát ten smích přejde.

 [143] BorgDog 27.01.2012 20:38  

@idle[142]: 15 minut? :-)

@Majkl[140]: No, zatím jsem se hlavně řezal smíchy. Vyjma samotného prologu a asi dvou kapitol má myslím Prach snů snad nejzábavnější rozjezd… tedy, pokud oceníte černější smysl pro humor.

 [142] idle (editor) 27.01.2012 18:53  

Hm, tak The Crippled God dorazil, jsem zvědavá, jak dlouho ho vydržím neotevřít. :)

 [141] idle (editor) 27.01.2012 18:06  

@Majkl[140]: No, zhruba tak něco. :)

 [140] Majkl 27.01.2012 17:46  

@BorgDog[137]: @pííís[138]: @idle[139]: opäť emocionálna sila porovnateľná s účinkom atómovky, ako sme u Eriksona zvyknutí? :)

 [139] idle (editor) 27.01.2012 16:12  

@pííís[138]: Ty jsem vytěsnila a vůbec si je nepřipouštím, dokud neotevřu desítku. Respektive, do té doby to pro jistotu považuju za uzavřenou záležitost. :)

 [138] pííís 27.01.2012 16:05  

@BorgDog[137]: Počkej na posledních asi 150 – 200 stran. Z těch jsem se ještě nevzpamatoval a nevím jestli se mi to vůbec podaří…

 [137] BorgDog 27.01.2012 14:52  

Tak jsem rozečetl. Jsem teprve na začátku, ale musím říct, že hlavně ze scény jistého diplomatického vyjednávání jsem se vzpamatovával docela dlouho. :-)

123456poslední 7255 příspěvků celkem
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu