Vosí továrna

Kategorie: fantaskní

originální název: The Wasp Factory
originál vyšel: 1984

vydání: Talpress (web) 1998; Argo (web) 2019

Lucc  | ****1/2 10.09.2012 15:51

Vosí továrna je jednou z nesehnatelných knížek. Mimo jiné i proto jsem po ní pásl už dlouhou dobu. Může za to jednak velmi positivní recenze ještě ve staré edici magazínu F&SF, druhak jiná Banksova kniha, dechberoucí Píseň kamene, a nakonec i fakt, že kniha je nesehnatelná. Mám rád výzvy tohoto typu. A jak už to tak bývá, po velkém očekávání se dostavilo zklamání. Není to nic tragického, Vosí továrna je skvělá kniha, ale do dokonalosti ji ještě něco chybí. Něco těžko definovatelného. Snad větší šokantnost? Málo nechutných scén? Hlavní hrdina, který by byl opravdu negativní, a nejen ujetý a občas násilnický, ale hlavně politováníhodný? Nevím. V každém případě se pro román docela hodí přídomek z doslovu: dekonstruktivní antirobinsonáda. Styl psaní je chladně popisný, až dokumentaristický. Úvah není mnoho, drtivou většinu knihy tvoří popis událostí. Banks píše kvalitně, na prvotinu až překvapivě. Dialogy jsou realistické. Sem tam utrousí nějaký bonmot, nad kterým mne donutil se zamyslet nebo křivě pousmát (proč jsou ovce odpudivé). Kniha nenudí, na čtení jsem se těšil, dával mu přednost i před jinou zábavou (fotbal). Jak příběh plynul, rozvíjely se mi v hlavě možné další scénáře, konec byl však nečekaný. Ne špatný, ale chtěl jsem něco opravdu hustého. Tohle mi přišlo jen, hm, zajímavé. Překlad od Viktora Janiše (tuším, že byl i autorem recenze v magazínu) je bezvadný, nalezl jsem jedinou chybku, která jde asi spíše na vrub redakce. Ve vztahu ke kari je horký a ostrý kapku jiná káva (s. 162). Taktéž úprava knihy, vazba a obálka jsou vhodné a beru je jako klad knihy. Vlastně ani nevím, proč jsem mírně zklamaný. Nejspíše proto, že jsem nedostal, co jsem chtěl. Co jsem ale dostal? Velmi kvalitní knihu, která vzbudí emoce i navodí myšlenky, a u jejíhož čtení jsem se nenudil. Plus nesnesitelně literárně-vědecký doslov, ale to už je jiná kapitola.