kniha patří do světa: Loď

Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: Marrow
originál vyšel: 08/2000

vydání: Laser-books (web) 2012

Alfi  | ****1/2 17.03.2012 19:18

Najzásadnejšie, čo sa v diskusii rieši je to, či sa kniha mala volať Morek alebo Dřeň. Mne by sa asi viac páčil Morek, ale toto je rozhodnutie vydavateľa a nie je to niečo, čo by som nedokázal skusnúť a čo by mi výrazne znechulo čitateľský zážitok. Aká je teda Dŕeň? Space opera v pravom slova zmysle, odohrávajúca sa na palube kozmickej lode väčšej ako najväčšie planéty, dej trvá niekoľko tisíc rokov, loď je plná mimozemšťanov aj keď hlavnými postavami sú ľudia. Dřeň je rozdelená na niekoľko relatívne samostatných častí, každá odohrávajúca sa v inom prostredí a s inými hlavnými postavami, navzájom sú ale tieto časti logicky previazané a držia sa mytológie sveta. Napriek všetkému je dej konzistentný – ja som sa od knihy nedokázal odtrhnúť a druhú polovicu zhltol za jedno poobedie. Mne sa Dřeň páčila veľmi a presvedčila ma dokúpiť tie knihy, ktoré mi z edície NSO chýbajú. Odporúčam.

Dilvermoon  | *** 22.04.2012 17:21

V diskusi jsem se zastal českého názvu knihy – Dřeň. No jo, ale co dál… ?

Pane Reede, co jste mi to udělal. Kdybyste raději zůstal u kratších textů nebo u propojených novel jako v „románu“ Sestra Alice, kde jste na mě hrnul jednu fascinující vizi za druhou a k tomu poutavý příběh z obtížně pochopitelné budoucnosti.

Dřeň je pro mě docela zklamání. Žádná jiskřivá, nápaditá ani napínavá space opera. Bohužel mi stále leze do hlavy slovo fádnost. Námět určitě přitažlivý, ale prostě to nemá jiskru, téměř nic, u čeho bych se fascinovaně pozastavil, dokonce bych řekl, že román drží pohromadě jen tak tak. Přitom začátek mě celkem nabudil, popis Lodi i poměrů na ní sliboval mnohé. I konec byl celkem dobrý, překvapení nechybělo.

Ale zbytek – je tam místy docela navíc. A ještě k tomu na této space opeře toho New mnoho není. Autor sice přišel s originálním ústředním prvkem, to nelze popřít, ale ta omáčka kolem… málokdy mě to zaujalo jako něco nového. Dočetl jsem a emoce? Kromě zklamání žádné. Zasunout do knihovny a napsat komentář. Jako řadová sci – fi ano, to rozhodně, ale čekal jsem něco více.

Gaarq  | *** 29.04.2012 12:57

knihu jsem četl poprvé, a asi i naposledy, před dvanácti lety pro laser, jako beta-čtenář pro zamýšlené české vydání. moje recenze byla příznivá, protože tehdy ještě podobný typ příběhů u nás vydáván často nebyl a kniha si zasloužila převedení do češtiny. přiznám se, že se mi ale moc nelíbila, hlavně díky tomu, že si autor ukousl větší sousto, než dokázal požvýkat. zvláště ta část, kde se děj dosti dramaticky mění a o které nemůžu kvůli vyzrazení říct víc ;) tam to začalo těžce skřípat, vnitřní logika, motivace postav, a vesmírně operní rozlet se měnit spíše v naivní operetu. rozhodně nemůžu reedovi upřít kopec šílených nápadů, ale moc mu přerostly přes hlavu. když čtu jeho povídky, přijdou mi často podstatně lepší; ten velký prostor příliš svádí k nedisciplino­vanosti autorově. loď jako základní idea má obrovský potenciál a reed to plus mínus docela zvládl, není to úplně můj šálek čaje, ale jako lehčí dobrodružná literatura je to nadprůměr.

jirikk  | ***1/2 18.08.2012 22:55

Tak podobný výsledek jako u dříve přeložené Sestry Alice – má to všechny ingredience špičkové space opery (zajímavá vize budoucnosti lidstva, tajemství, nad kterým je možno si lámat hlavu, napínavou zápletku), přesto výsledek kdovíjaký není. Snad by mi ani nevadilo, že je kniha místy zašmodrchaná až příliš, konečně nemusím pochopit úplně každou technickou zapeklitost, bohužel problémy jsem měl i s jednáním jednotlivých postav, jejich motivace byla místy (pro mě) prostě nečitelná. Škoda.

Svarec  | **** 15.01.2014 18:21

Možná to bude tím, že narozdíl od zklamaných recenzentů a ostatních komentujících jsem od této knihy v podstatě nic nečekal. Nakonec je to velmi čtivá space opera s mnoha vynikajícími nápady, kterou jsem zhltnul v podstatě na dvě posezení. A zejména v druhé polovině mě příběh chytnul natolik, že jsem se od knihy opravdu nemohl odtrhnout. Přesto jsem již ke konci začal mít pocit, že všechno je až příliš zašmodrchané a komplikované, autorovi se to přecijen začalo trochu vymykat z rukou. A také s postavami jsem se nedokázal sžít natolik, abych dal Dřeni více než čtyři hvězdy. Zase tak dobrá není. Přesto úplně nevěřte mnoha zklamaným reakcím, čte se skvěle.

biafra  | ****1/2 02.04.2015 13:44

Dřeň je postavená na originálním nápadu, který Reed fantasticky rozvíjí místy zcela nečekanými směry. Kniha se čte skvěle, nemohl jsem se od ní odtrhnout. Závěr je pak strhující, ale také dosti zhuštěný – na rozdíl od rozvláčnějších prvních dvou třetin. Poslední třetina si proto vyžaduje trochu pozornější čtení, jinak se čtenář ztratí v tom, co kdo komu kdy kde a proč vlastně provádí. Kniha by proto podle mě klidně snesla ještě padesát stran navíc. Pointa mě osobně trochu zklamala. Postavy jsou na space operu vykreslené dobře, sžívat se s nimi nepotřebuji. Naopak líčení (téměř nezničitelných) lidí, kteří pracují na realizaci nějakého cíle desítky, stovky, ba dokonce tisíce let je naprosto úchvatná – tolik cílevědomosti, zaťatosti (a také ambicióznosti a mocichtivosti) už jsem dlouho nikde neviděl. Jako oslava lidské přičinlivosti a varovnání před mocichtivostí to funguje perfektně – a co jiného je vlastně space opera?