Poslední hlídka

Tomáš Petrásek

Poslední hlídka

Tato kniha je částí i jiných knih: Mlok 2007

vydání: Epocha (web) 2012

GeRony  | ***** 28.03.2013 10:40

Tato kniha si rozhodne plny pocet zasluzi, aj ked by sa nasli mozno nejake chyby. Svet je pre mna originalny, jeho fungovanie realne. Napriek tomu vsak sluzi skor ako kulisa k vykresleniu konfliktu medzi nabozenstvom a vedou (aj ked iba mierneho, nijako zvlast agresivneho), znameho a neznameho, priebehu objavu, ktory zatrasie zakladmi danej civilizacie a pocitu neistoty, ci sa tento objav dozije dalsieho leta. Autor dokonale vykreslil atmosferu Poslednej hliadky, dusevne pochody hlavneho hrdinu, opustenost miesta, a hlavne zimu a mraz, ktory nakoniec pohlti vsetko. V knihe sa sice objavia aj akcne sceny, tie vsak sluzia skor ako ozivenie deja, ktory sa takmer vyhradne sklada z dusevneho monologu hlavnej postavy. Za mna 100% a skvely zazitok.

Dilvermoon  | ***** 16.05.2013 23:17

Podle obálky v edici Pevnost to tak nevypadá, ale máme před sebou sci-fi a to tak, že v podstatě hard. Aspoň pokud jde o astronomickou stránku příběhu, kdy vypravěč řeší, kam mizí Slunce a dovozuje z toho závěry o fungování celého hvězdného systému. V diskusi se zmiňovala podobnost s jistou knihou (což je podle mého názoru samo o sobě spoiler, protože čtenář se má k poznání podstaty dopracovat společně s vypravěčem). Pokud tedy budu porovnávat, tak v jádru ano, ale Petrásek to má vymyšleno ještě o něco dále. Ta přibuznost je však opravdu jen na straně astro, jinak dějově je příběh jinde.

Je tu opravdu depresivní deka, která na mě padla ve chvíli, kdy Poslední hlídka skutečně osamněla. A také zběsilá akce, kdy se stránky obrací samy. Do toho (podle pozemských měřítek) středověká astronomie, kdy si sledování úvah vypravěče vyžádá zvolnění a zvýšení pozornosti.
Je to v podstatě přímočarý příběh hrdinství, ovšem ty kulisy z něj dělají skvělou potravu nejen pro dobrodružství chtivého čtenáře, ale stejně tak se dá podumat nad planetární a hvězdnou mechanikou. Obě stránky příběhu mi skvěle sedly.

Mimochodem – hvězda HD 222582, stejně tak jako planeta HD 222582b skutečně existují a mají i parametry, které jsou uvedeny v příloze.

furunkl  | ***** 27.10.2015 19:11

Na mne kniha zapůsobila jako zjevení. V nenápadné epochální edici již vyšel nejeden skvost, ale tato kniha by si zasloužila plnohodnotné vydání a marketing. Je to totiž téměř dokonalý příběh o touze po poznání v naprosto bezvýchodné a bezperspektivní situaci. Autor píše naprosto suveréně a má již svůj nezaměnitelný styl.

Methat  | ** 13.07.2016 15:16

Nezdieľam nadšenie ako väčšina čitateľov, príbeh sa mi nezdal vôbec originálny a hneď ako som začal čítať mi to pripomenulo radu iných kníh. Postupne som vydedukoval ako to skončí, keďže názov knihy tomu dopomáha – jediné šťastie bolo, že to má tak málo strán. Nudil som sa pri čítaní, najhoršie bolo, že v knihe nie sú žiadne dialógy, hlavný hrdina len akoby spomína na minulosť formou zápiskov. Kontinuálna forma písania mi tiež nesedela, človek knihu prakticky nesmie odložiť, pretože pretrhne niť deju, neexistujú tu kapitoly. Nepomohlo ani dumanie hlavného hrdinu nad tým, či je svet plochý, okrúhly alebo guľatý. Kniha ma jednoducho nebavila.

idle  | ****1/2 16.09.2016 11:34

Moc pěkně a vcelku uvěřitelně pojatá společnost podobná té lidské, ale v jiných přírodních podmínkách. Společnost, která se každý rok ukládá k dlouhému zimnímu spánku, „přechodné smrti“, a jen pár odvážných, předem ztracených jedinců zůstane ještě chvíli žít, aby své soukmenovce ochránili před nebezpečnými zimními tvory a poté umrzli. Období této poslední hlídky je tajemné, protože se z ní ještě nikdy nikdo nevrátil, aby předal své zkušenosti živým.

Vypravěč je hloubavý, zná počty a zajímá se i o pohyby nebeských těles, což je obojí mezi běžným lidem považováno spíše za magii. Jeho prostřednictvím se v příběhu prolínají úvahy nad fungováním světa s akčními scénami z boje o holý život. Podstatné je zde spíše to první; bojové scény mě až tak nezaujaly, ale dodávají celému dění rámec a autentičnost.

Přijde mi škoda, že kniha vyšla v téhle „levné“ edici, zasloužila by si pečlivou ruku redaktora. Většinou funguje dobře, ale připadá mi, že vypravěčovu knižnímu až archaickému jazyku by semtam pomohla drobná úprava. Na druhou stranu přiložení „tvrdých faktů“ na závěr mě potěšilo.