Mezi zloději

série: Stíny podsvětí

originální název: Among Thieves
originál vyšel: 04/2011

vydání: Baronet (web) 2012

snop  | *** 31.10.2012 22:32

Kniha je celkem fajn, jenom s tim hlavnim hrdinou mam trochu problem. Je obtizne se s nim identifikovat, protoze popravde receno, neni uplne jasne, zda je „hodny“ (samozrejme v mezich zanru, to, ze je vrahoun a zlodej, nic neznamena) nebo „zly“. Takze clovek mu chvili fandi, aby se pak za chvili divil, komu ze to fandi.

BorgDog  | **** 08.03.2013 16:19

Městská fantasy z kriminálního prostředí je poslední dobou v módě, Weeksem počínaje a Lynchem konče. V tomto ohledu Hulickův román příliš nevybočuje, přesto ho hodnotím nadprůměrně. Může za to jistá pečlivost, umírněnost v používání magie a třeba i soubojových scénách, ze kterých je cítit autorova zkušenost. Hrdina není žádné ořezávátko, ale některé věci prostě nezvládne, takže bývá i bit, a to poměrně často. Příběh sám je pak promyšlený, některé zvraty překvapivé, bez logických děr, byť některé aspekty hlavně ve fungování světa a principu „trojjediného císaře“ jsem asi zcela nepochopil.

Co se týče charakteru hlavního hrdiny, špeha a příležitostného kšeftaře se svatými relikviemi, Snopův komentář je dosti trefný, minimálně v první polovině knihy. Pak začne Drothe přece jen projevovat jistou čest i morální principy, byť pod tlakem maléru, co začal jedním nezdařeným kšeftem, a do kterého se propadá čím dál víc. Náhle už nejde jen o to, vyváznout se zdravou kůží, ale i bez zrady přátel, spojenců nebo sebe sama. Protože přísahy se snadno rozdávají, ale o to hůř plní – zvlášť, když jde o to, neplnit je slepě jako obyčejný otrok. Tady leží hlavní poselství knihy, které ji opět zvedá o kousek výš.

Ano, „Mezi zloději“ je možná pouhé řemeslo, ale poctivě a pečlivě odvedené. Což se nevidí zas tak často – další díl (první je relativně uzavřený) si určitě rád přečtu.

trudoš  | **** 13.02.2019 16:56

První román z cyklu Stíny Podsvětí je čtivý i nápaditý, aniž by se přitom podbízel modernímu čtenáři nějakou krutopřísnou stylistikou, přestože k tomu zlodějské prostředí vysloveně vybízí. Sice se Douglas Hulick asi nezavděčí všem milovníkům historických přesností, protože občas míchá jablka s hruškami, ale ve fantastice by člověk k těmhle detailům měl být trochu benevolentnější. Stran zápletky jinak odvádí víc než slušnou práci, takže se jen málokdy stane, že má čtenář dopředu jasno o dalším vývoji událostí. Dojem kazí pouze maličko přepálený rozsah a drobné kiksy v jednání hlavních i vedlejších postav, které při zpětném pohledu nedávají moc smysl. Co mě ovšem bavilo hodně, byl ústřední motiv na pozadí celého konfliktu, tedy netradiční vztah císaře k podsvětí. Na rozdíl od jiných měst, kde je zločinnost zpravidla nezničitelná, zde se jedná o ohrožený druh. Císař totiž odmítá přijmout možnost, že může existovat jiný vládce než on, takže jakoukoliv mocenskou strukturu tvrdě potírá.