série: Hlubina

Kategorie: sci-fi - space opera - hard sci-fi

originální název: A Deepness in the Sky
originál vyšel: 03/1999

vydání: Fantom Print (web) 2004

Dilvermoon  | ***** 29.03.2012 23:18

Nechci se opakovat, ale musím. Stejně jako Oheň nad Hlubinou je i Hlubina na nebi pořádně nadupaná, nápaditá space opera blížící se hard sci – fi, ale žádná komplikovaná věda, nýbrž čtivá dějová záležitost s poměrně propracovanými postavami a se skvěle vykresleným světem. Vždyť je na to také dost prostoru, kniha je velkého formátu, kdyby byla jako ONH, tak by to byl špalek o asi 950 stranách.

HNN se odehrává chronologicky před ONH, ale návaznost je opravdu symbolická a oba dva romány jsou v pohodě samostatné. Ovšem na konci HNN je dost náznaků o pokračování a ono loni opravdu vyšlo, má název The Children of the Sky, čímž žádám o urychlené přeložení a vydání v češtině. Díky.

Na rozdíl od ONH, kde se opravdu hodně cestuje vesmírem, v HNN zůstáváme prakticky neustále na orbitu nebo povrchu planety Arachna. Oba romány se odehrávají téměř až do konce ve dvou oddělených dějových liniích zcela rozdílných inteligentních ras, z nichž jedna o té druhé ví, ale druhá nemá moc ponětí ani co se děje za humny atmosféry. To je asi Vingeho libůstka. Trochu mi vadilo přílišné „zlidštění“ civilizace na Arachně (pozemská jména osob i míst, a taky třeba kavorit – ano, podobnost není náhodná), nicméně jsem i tuto výhradu byl nucen vzít zpět.

Závěrem dík Fantom Printu, že nám Vernora Vingeho dodal, dobře přeložil a v případě HNN i redakčně pečlivě ošetřil. Vlastně si ani nevybavuji, že bych narazil na nějaký překlep.

A pan Vinge putuje do mého TOPu. Asi to odnese RAH.

MartinJ  | ***** 15.11.2013 00:23

Souhlas s Dilvermoonem, vcetne umisteni v TOPu. Naprosto paradni kniha. Dodam uz jen dva postrehy. 1) To polidsteni civilizace na Arachne bylo tak dokonale, ze mi chvili trvalo, nez jsem se zorientoval. A na konci se naprosto prirozene vysvetlilo. 2) Kniha me donutila si spocitat, kolik je kilosekunda a megasekunda.

Madam Brbla  | **** 23.04.2015 13:38

Budu chválit, ovšem ne s takovým nadšením jako předchozí komentátoři. „Hlubinu na nebi“ jsem nechala ve své knihovně řádně odležet – v očekávání malinko náročnějšího scifka, plného zajímavých nápadů a neotřelých emzáků. Předpoklad se v podstatě naplnil, zřejmě jsem však v průběhu čtení nedávala dostatečný pozor, protože jsem nepostřehla ono logické vysvětlení, proč jsou Pavouci natolik lidští. Nejde mi o jejich jména (která by po přeložení do češtiny zněla jako z „Hobita“), nýbrž celkově o chování, kdy jedině podle popisu fyzických odlišností pochopíme, že je řeč o mimozemské rase. V tomto směru mi smečky v „Ohni nad hlubinou“ přišly mnohem více fascinující.
Možná z toho důvodu pro mě především v druhé polovině románu byla o chlup čtivější lidská linie, konflikt obchodníků Qeng Ho s otrokářským systémem Emergentů měl hloubku i šmrnc. Vlastně i popis života v uzavřené společnosti na oběžné dráze mě lákal víc, než pobyt na „všední“ planetě Arachna, drasticky ovlivňované abnormálními výkyvy slunce On/Off.
Jednotlivé postavy jsou zpracovány dobře, padouši jsou správně zlí, klaďasové sympatičtí, narazíme i na pár rozporuplných charakterů. Přesto se mě osudy hlavních hrdinů citově nedotýkaly tolik, jak by mohly, nějak ty emoce zůstaly mělké a žádná smrt nevydojila do očí nadměrnou vláhu. Když se k tomu připočte lehounce kýčovité finále, mé dilema s udělením čtyř nebo čtyř a půl hvězdiček dopadlo v neprospěch vyšší cifry. Vernor Vinge opět nezklamal, potvrdil svou spisovatelskou kvalitu a připravil čtenářům poctivý nášup space opery s příchutí hard sci-fi, těším se na jeho další knihy (pokud u nás tedy vyjdou). 84%