Pod nebesy

originální název: Under Heaven
originál vyšel: 2010

vydání: Argo (web) 2012

odkazy: 1x [ukázka], 6x [recenze]

jirikk  | ****1/2 08.06.2013 20:03

Kvalita knihy je nesporná a vysoká – přesto mi z nějakého důvodo četba nepřinášela až takové maximální uspokojení jako v případě Tigany a Lvů. Snad je to tím čínským prostředím, které mě nikdy nebralo, navíc se mi ukrutně pletou jejich jména…

trudoš  | ***** 03.08.2018 23:12

Nečekaný císařský dar vystřelí jinak dosud nevýznamného šlechtice do nejvyšších politických kruhů, kde každý hraje svoji hru a nikdo nezná slitování. Teď už je jen na hrdinovi, aby si novou situací nenechal zlomit vaz…
Po Itálii, Francii, Španělsku a Byzancii přichází na scénu nemilosrdná Čína. A Guy Gavriel Kay dokazuje, že se o Asii dá psát živě a barvitě, aniž by se člověk musel prokousávat sáhodlouhými statěmi o cti, morálce, tradici a odpovědnosti. Po úvodním rozjezdu děj sice maličko stagnuje a příjezd do hlavního města i následné intriky v něm mohly být klidně kratší, ovšem poslední třetina je tak šíleně podmanivá, že člověk nějaké předchozí rozpaky hnedka zapomene. Zápletka rozhodně nenudí a všechny ty zbytečné kudrlinky nakonec naleznou své uplatnění. Fatální pád obrovské a přenádherné říše stojí na zdánlivě nedůležitých lidech, jejichž činy ovlivňují skutky jiných, přičemž dominovým efektem dojde až na hlavu samotného vládce. A tak se točí svět. Suše nejlepší autorova kniha.

Madam Brbla  | ***** 13.09.2018 17:05

To si takhle v osamělém klidu, jen za nočního nářku duchů, kopete pár let hroby, když jednoho dne ke svému zděšení zjistíte, že jste upoutali pozornost mocných a stali se poměrně významným pěšákem na jejich šachovnici. Nezbývá, než odložit lopatu, oprášit znalosti dvorské etikety a dát svému nekomplikovanému životu sbohem.
Co tedy musíte vědět a ovládat? Jedna úklona je zdvořilé gesto vůči sobě rovným či mírně nadřazeným, dvě úklony náleží vysoce postaveným, tři úklony jsou vyhrazeny vládcům, devět úklon je poděkování za nehorázně štědré dary. Máte to? Tak popojedem: mluvit přímo je urážka. Každé slovo je třeba pečlivě zvážit, kolem probíraného tématu zpočátku jen kroužit a oždibovat ho jako moucha lejno, umět reagovat vhodně zvoleným citátem či dokonce básní je cenným bonusem. A nemyslete si, pokud dokážete úspěšně absolvovat úskalí rozhovorů, že na vás třeba za rohem nečíhá nájemný vrah jako další forma dialogu. Už máte trochu představu, co vás „Pod nebesy“ čeká?
Rozhodně to nejsou epické bitvy, ty stojí na okraji autorova zájmu – více se soustředí na příčiny a následky válek. Dojde i na několik ozbrojených střetů, většinou se však bojuje důvtipem: slovy a intrikami. Mocní hrají své hry, každý má vlastní zájmy a způsoby, jak ostatní zastrašovat, manipulovat s nimi… komu lze věřit, pokud vůbec někomu? Jak přežít jejich pozornost?
Kdyby knihu napsal třeba Brandon Sanderson, Anthony Ryan nebo Brian McClellan, pak by hlavní hrdina Šen Tchaj, syn uznávaného generála, oplýval speciálními schopnostmi a jeho hrdinské činy by ovlivnily celou zemi, ne-li celý svět. Kdyby „Pod nebesy“ napsal Joe Abercrombie, tak by tři čtvrtiny účastníků vymordoval a zbytek by zmrzačil či obdařil pohlavními chorobami… Gay Gavriel Kay navzdory očekávání (s ohledem na vývoj situace) vybral jinou, obyčejnější, méně okázalou cestu a osudy, možná tím některé čtenáře zklamal. Já jsem si ovšem užila každé autorovo pečlivě zvolené slovo, za což patří ohromný dík také překladateli Richardu Podanému, každou zdánlivě malichernou epizodku či odbočku. Mohla bych zmínit pár slabin, jako několik slabě nahozených charakterů, příliš stručný závěr ve srovnání s rozvláčným úvodem… ale vlastně chci sdělit jediné: tohle je další z velevzácných pětihvězdičkových titulů (pro mě už druhý v tomto roce). 95%

jethro.tull  | ***** 15.05.2022 10:43

Po dlouhé době jsem četl knihu, u které jsem se těšil, až ji dočtu do konce, a zároveň byl nešťastný, když jsem knihu dočetl. Všechno podstatné napsala o knize Madam Brbla, která byla zřejmě knihou nadšená stejně jako já. Ke knize jsem se dostal až po 10 letech od vydání. V diskusi ke knize zaznělo, že k prodejnosti knihy nepřispěl obal knihy. Mně se naopak přebal knihy velice líbí. To, co mě odrazovalo od koupě, byla cena knihy a také to, že je příběh zasazen do pro mě odtažitého prostředí středověké Číny. Knihu jsem posléze koupil v antikvariátu za čtvrtinu ceny a čínské prostředí mi nakonec vůbec nevadilo. Naopak. Užíval jsem si kaligraficky zdobné proplétání osudů jednotlivých postav a pozvolné plynutí příběhu, který postupně směřoval k rozpadu celého tehdejšího světa. Kupodivu ani jména osob se mně nepletla. Tuto vynikající knihu bych doporučil všem, kteří příliš nespěchají za dramatickým příběhem, naopak si vychutnávají drobné porce příběhů, které si nakonec najdou k sobě cestu a uzavřou se.