Kategorie: sci-fi - detektivní

originální název: The Third Claw of God
originál vyšel: 03/2009

vydání: Argo (web) 2012

idle  | **** 19.09.2012 22:26

Sakra, kde jsou moje poznámky, no nic, tak to budu lovit z hlavy

Druhý díl příběhů Andrey Cortové je komornější, z největší části se odehrává v uzavřeném prostoru a mezi poměrně malou skupinou osob, takže se nedá očekávat objevování nových světů tak jako v dílu prvním. Něco se sice dozvíme na konci, ale to mi znělo spíš jako příprava na další pokračování.

Každopádně je to pořád slušné čtení se sympaticky sarkastickou hlavní hrdinkou.

Julianne  | **** 22.09.2012 12:32

Oproti Vyslancům mi Dráp přišel trochu slabší – překombinovanější a velmi mírně řečeno dost neuvěřitelný z hlediska použitých technologií (i oproti Vyslancům). Není to ani trochu hard, „jen“ space opera. Ale dobrá space opera – napínavá, s klasickým a prakticky vždy fungujícím schématem „skupinka lidí je uzavřená na izolované chatě/lodi/ve vesmírném výtahu a stane se vražda“. Tenhle typ zápletky mám ráda, a tak mě kniha v určité chvíli k sobě připoutala natolik, abych četla dlouho do noci. Závěr už byl slabší, ale pořád jde o dobré čtení.

snop  | **** 27.09.2012 23:11

Jeho oci se zuzily: „Kolik vrahu tady podle vas pobiha?“ „To netusim. Nicmene moznost, ze jich je vic nez jeden, rozhodne stoji za uvahu, vzhledem k tomu, ze pan Pescziuwicz ma ve vazbe na Zahalce uz dva a konspirace vzdy implikuje existenci neznameho poctu spiklencu.“ „Stale nemate duvod domnivat se, ze to plati i v tomto pripade.“ „A stejne tak nemam duvod to vyloucit. Slysela jsem o slavnem pripadu vrazdy na palube jineho uvizleho plavidla, kde byli vrahy prakticky vsichni pasazeri.“

Tak asi tak, vic netreba dodavat :-)

BorgDog  | **1/2 08.03.2013 15:50

Čekal jsem hodně, ale výsledek je bohužel zklamání. Hlavní problém vidím ve třech bodech:

Za prvé, Andrea Cortová „vyměkla,“ přesně jak jsem se obával na konci prvního dílu. Castro v její povaze i psychologii bruslí, nedokáže najít „pevný bod“ a ohýbá její myšlení podle potřeby, což je v průběhu knihy čím dál víc vidět a čím dál hůř to působí.

Za druhé, Castro přestřelil s použitými technologiemi – nebo přesněji, vytasil se s takovými, které zcela ničí koncept detektivky. Ano, jím nastíněné ovládání mysli je děsivě věrohodné, jenže otevírá dveře chaosu. Odteď už nemusí platit žádná logika, protože díky němu jde zdůvodnit cokoliv, jakékoliv iracionální chování, čímž čtenář naprosto ztrácí šanci odhalit, kdo nebo proč něco dělá. Detektivka vyžaduje pevné základy, které ovšem Castro podryl tak, že se označení stalo bezpředmětným slovem – že se někde vyskytne policajtka a vražda ještě detektivku nedělá. I tajemné „rady“ umělých inteligencí se z kategorie tajemných přesunuly do otravných, protože autor nezná míru.

A nakonec závěr – což je asi subjektivní, ale nesnáším pointy, u kterých se mi vybaví „kakaová skvrna velikosti mexického dolaru.“ Je to laciné a v tomto případě zbytečné, opět se tím zužují možnosti pro další díly a klišé začínají trčet jak péra z gauče.

Ne, pane Castro, nepotěšil jste mne. A ani já vás nepotěším.

Majkl  | *** 18.01.2014 18:41

Hodnotenie tejto knihy je pomerne ťažké. Nevyhnem sa spoilerom, pozor na to. Na jednej strane – Castro je ako tvorca detektívky pomerne schopný, síce používa podobné postupy ako v prvom dieli (vražda v uzavretom prostredí, vyšetrovanie cez vypočúvanie a prácu logiky hlavnej postavy), ale to mi nebránilo vychutnať si pátranie po vrahovi, ktoré prebiehalo podľa mojich predstáv, až kým neprišli záverečné kapitoly. Na strane druhej je viacero vecí, ktoré sa mi nepáčili, miestami sa mi až otváral nožík vo vrecku. Ako povedal BorgDog, Castro hýbe Andreiným charakterom podľa potreby a skokovo (od chladnej a až krutej vyštrovateľky ku rozcitlivenej milenke), navyše je tu už ďalšia – svojím spôsobom – zmena osobnosti, ku ktorej môže dôjsť v závere. A hej, posledná kapitola je tak ružovučká, že až znechucuje. Tým sa dostávame ku záveru a pointe príbehu, ktorá zaváňa telenovelami a posledný zvrat už je na môj vkus nepotrebný. Asi najviac mi vadí, že Andrea je centrom príbehov a dobre že nie ďalším jedincom, na ktorého pleciach stojí osud celého sveta (prinajmenšom jednej rasy…). Radšej by som čítal samostatné detektívky s drobnými rozvojmi jej osobnosti, než tieto míľové skoky.

Ronkar R  | nehodnoceno 29.05.2014 09:36

Kvalitní čtivo:

Madam Brbla  | ***1/2 01.10.2015 08:50

Ponesu dříví do lesa a shodnu se s většinou ostatních komentujících: Andrea nám bohužel změnila povahu z drsné, sarkastické mrchy na citově zmatenou, empatickou, skoro soucitnou ženu. Stala se relativně obyčejnou, ironické hlášky bezmála zmizely a s nimi sympatické záblesky humoru z předchozího dílu. Hlavní hrdinka už pro mě tudíž nebyla tak atraktivní, nedařilo se mi s ní tolik sžít, držet jí urputně palce. První mínus, ovšem zásadní.
Také prostředí, kde se děj odehrává, není ani zdaleka tak bohaté a zajímavé jako u „Vyslanců mrtvých“. Habitat s jeho nevšedními obyvateli a zákonitostmi zaujal rozhodně víc než luxusní orbitální výtah. Ale budiž, nelze vymýšlet stále nové úžasné světy, aby byl rozmlsaný čtenář plně uspokojen. Osazenstvo těch několika místností, co pendlují vesmírem mezi stanicí Zahálka a planetou Xana, je převážně lidské, odhadnutelné, předvídatelné. Několik mimozemšťanů sice v příběhu figuruje, nicméně nevzbudili ve mně kdovíjakou fascinaci – zajímavější mi přišel potenciál linkerů z rodu homo sapiens, jedinců propojených do společné mysli.
Zápletka samotná není špatná, byť i ta za prvním případem Andrey Cortové zaostává. Přesto se mi četlo dobře a dojmy většinu času oscilovaly mezi 75–80%. Jenže pak přišel závěr, který snad Castro psal při sledování nějaké jihoamerické telehovnely. Takže do hodnocení musím promítnout nejen své zklamání z psychického „vývoje“ hlavní hrdinky, nýbrž i obavy z klesající kvality dalších dílů (kéž bych se mýlila). Pořád však jde o nadprůměrnou sci-fi detektivní sérii a pokračování dám šanci. 74%

trudoš  | ****1/2 05.11.2018 07:04

Spokojenost po stránce žánrové i stylistické. Pravdou ale je, že charakter Andrey Cortové se ustálil na Světlé straně Síly, což mi přijde jako obrovská škoda, protože potenciál nejednoznačného hrdiny příběh správě okořeňoval. Na druhou stranu jsem rád, že se Adam-Troy Castro přiklonil spíše k tradiční detektivce, než k psychologickému thrilleru, v němž by se představitelka neustále bála svého demaskování, jako třeba takový drahoušek Dexter.
Třetí dráp boží se jinak nese ve výrazně komornějším duchu, kdy dojde k vraždě v uzavřeném prostředí s pouze několika málo aktéry, což v mnohém evokuje romány Agathy Christie. Vyprávění přitom hýří skvělými technickými nápady i povedeným spádem. Obzvláště vypečené jsou vztahy ve zbohatlické rodině, které celou zápletku příjemně zamotávají. Výtku bych měl jedinou – čtenář nemá možnost odhalit vraha s pomocí dostupných stop, protože ty podstatné jsou mimo text odhalovány pouze hrdince. Vraha si tak může maximálně tipnout, nic víc. Přesto skvělé čtení.