Strašidelné příběhy

Henry James

Strašidelné příběhy

Kategorie: horor - fantasy - povídková sbírka

vydání: Plus (Albatros Media) (web) 2012

Arach.No  | **** 08.09.2014 16:58

Velmi dobrá sbírka povídek, kterou Albatros odstartoval edici Pandaemonium. Výběr autora opravdu chválím. Jeho díla o nadpřirozenu u nás nejsou příliš známá (před touto knihou vyšla jen povídka „Přátelé přátel“ a novela „Utažení šroubu“), takže tato kniha vyplňuje poměrně zásadní mezeru. Zásadní proto, že strašidelné povídky Henryho Jamese patří k tomu nejchytřejšímu co bylo v žánru napsáno. Nečekejte šokující závěrečná odhalení (nekonají se a autor se o ně ani nesnaží), ale výborně napsané, promyšlené povídky, kterým většinou vévodí jeden dobrý, nosný nápad. Překlad je velmi dobrý (co taky jiného čekat od zkušené Stanislavy Menšíkové), papír kvalitní, grafická úprava stylová, a doslov erudovaný a užitečný. Snad bych si jen přál, aby kniha obsahovala více povídek. I tak se ale jedná o výborný průřez Jamesovou tvorbou. Naskrz pozitivní dojem mohou zkazit poslední dvě poněkud náročněji čitelné povídky. V tomto výběru ale určitě mají své místo a snad nikoho neodradí od koupě dalších Pandaemoniálních knih. Za sebe hlavně doufám, že tato edice Albatrosu dlouho vydrží, protože je to takový můj malý splněný sen.

Strýček Biolit  | **** 15.05.2015 22:29

Kvalitní sbírka povídek. Autor píše barvitým jazykem plným metafor a (až na dvě poslední povídky) velice čtivě a lehce; na druhou stranu, čtenář musí velice často domýšlet věci sám, nejsou mu servírovány na stříbrném podnose, tudíž se rozhodně nejedná o odpočinkovou četbu. Také se mi zdálo, že duchové hrají spíše vedlejší roli – hlavní si drží lidé, duch je takovým hybatelem v pozadí.

Pochvalu samozřejmě zaslouží nakladatelství – kniha je zpracována vskutku precizně (ve stylu předcházejících Spisů HPL), jediné, co jsem nepochopil, bylo nahuštění ilustrací do jednoho bloku, ale budiž.