1Q84 1 / 1Q84 2

Haruki Murakami

1Q84 1 / 1Q84 2

série: 1Q84

vydání: Odeon 2012

honajz  | *** 18.04.2013 07:59

Zas jednou půjdu proti proudu. Mne fascinuje práce s tajemstvím, jež Murakami postupně odkrývá. Ale čím víc je odkrývá, tím víc si říkám, jestli mne takové tajemství zajímá. A zjišťuji, že nezajímá. Sice jsou zde atributy, jaké pociťuje hodně z nás – třeba vzpomínky na dětství a dospívání. Ale podané tak nějak chladně, a navíc jen se zřetelem k sexu. Nějak mi tam chybějí třeba pasáže, kdy každý mladý přemýšlí o smrti, o své nedokonalosti, pubertě… I to tvoří člověka, ne jen sex na několik způsobů. Příběh má samozřejmě své kouzlo, ale podle mne mu chybí duše. Je precizně vycizelovaný, ale odcizený. Sice se dozvím hromady fakt (často nepodstatných) o hrdinech, ale vcelku o nich nevím nic a jsou mi ukradení. A podobně i ten příběh – přes množství detailů zaniká to, co vlastně autor chce říci. Jestli něco chce říci, a jen se neopájí svým hraním se slovy a představivostí. Takové samoúčelné hraní si pro hraní, pro svůj vlastní pocit, že technicky a formálně umím. Kdybych do toho chtěl hodně vrtat, řeknu si, že je autor vysazen na nedospělé holčičky a ve svých očích si je idealizuje a posiluje jejich možnosti a kvality. Navíc si autor trochu odporuje – proti znásilnění bojuje, promiskuita je v pohodě. Vlastně jsem si nakonec říkal, co mi kniha dala? Ta trocha mystiky se dá třeba přirovnat k Ajvazovi, ale Ajvaz netvoří atmosféru pro atmosféru, ta je u něho prodchnuta dalšími znaky a odkazuje na další znaky a tak se dále rozvíjí. Zde se jen mnohokrát opakuje stále to samé bez vývoje, bez gradace.

Gaarq  | ***** 22.04.2014 09:17

po dlouhém čekání jsem se nakonec dočkal a jsem nadšen! murakami se opět pustil do pořádného fantastického příběhu (popravdě, jeho nefantastické příběhy mě nezaujaly). jeho styl psaní je úžasný, píše o zdánlivě úplně normálních věcech, ale způsobem natolik překvapivým a hravým, že jsem se nedokázal odtrhnout a četl, kdy jen to šlo. sledujeme dvě paralelní dějové linie a autor v nich docela pěkně splétá oba příběhy. zatím se můžeme jenom domýšlet, ale to je na tom to nejzábavnější. zajímavé jsou autorovy postavy (a možná jsem si toho všiml až teď), osamělí lidé, kteří se ale necítí sami, výrazné osobnosti, které ale po té, co zmizí ze světa, nikomu nechybí, snad jen sobě navzájem.

autor píše neuvěřitelně realisticky a otevřeně, dobře používá dialogy (rozhovory mezi tengem a fukaeri nemají chybu) a střídmé, ale pořád dosti detailní popisy věcí a stavů. hlavním nástrojem je překvapení, které murakami umí vyčarovat skutečně na místech, kde ho nečekáme ani v nejmenším a jeho překvapivost spíše než šoková je spíše něco jako tak tohle by mě nenapadlo.

ps. legrační je, když zjistíte, kolik věcí člověk, který si o sobě myslí, kdovíjak není vzdělaný, vnímá jen tak okrajově (janáčkova sinfonietta) nebo povrchně (např. čechov, proust).

avatar2  | ****1/2 12.06.2014 09:51

Kniha mě výrazně chytla a bavile. Pouhé dvě dějové linie podporují přehlednost a čtenář nikdy nemá pocit, že by se ztrácel. Postav je také jen pár a jsou sympatické. Kniha je lehce říznutá fantastikou, možná magičnem, možná tématem paralelních světů, stále je však velice realistická. Těším se na třetí díl.