Kategorie: horor - antologie

originální název: A Book of Horrors
originál vyšel: 2011

vydání: Laser-books (web) 2012

odkazy: 10x [recenze]

Majkl  | *** 31.01.2013 13:39

Snaha o revitalizáciu hororu, navrátenie žánru späť do hrôzostrašných koľají smerom preč od romantických cucákov? Nuž, snaha to veru je. Problémov má táto zbierka viacero – nízka strašidelnosť, niektoré poviedky dávajú prednosť absurdite, iné zas nevedú nikam, alebo sú nevýrazné. Najbližšie k hororu alebo aspoň poctivo zvládnutej poviedke mali príbehy, v ktorých dominovala mystika, tajomno a smútok. Zbierka má kolísavú kvalitu, niektoré príbehy by som šmahom ruky vyhodil (Všechno špatně, Alice pod igelitem), ďalšie by som radil prepracovať (Řekni mi, že tě ještě uvidím; Zubatí duchové). Hodnotenie ostáva ako mierny nadpriemer vďaka niekoľkým výrazným kúskom.

Strýček Biolit  | *** 06.12.2013 13:36

Na tuto – nominacemi (a pěknou obálkou) ověnčenou – knihu jsem se doopravdy těšil, neboť po čtení HPL a Howarda jsem byl zvědav, jak je na tom současný horor. Bez obalu říkám, že pokud je Kniha hrůzy to nejlepší, co můžou současní hororoví autoři nabídnout, je horor pěkně v háji (původně tam měl být jiný výraz…ale taky začíná na „h“).

Povídky mají několik společných znaků: na všech je znát, že jsou psané někým, kdo se vypsal, protože řemeslo je v drtivé většině případů zvládnuto dobře; dále (a to už je horší) jsou všechny poměrně dobře předvídatelné a (to je nejhorší) neděsí. Pokud už mě nějaký kousek zaujal, bylo to atmosférou – tu se několika povídkám (Zelený bůžek…, Rakvářova dcera, Kořeny a vůbec, Hudba BK) daří budovat vcelku dobře. Až na výjimku v podobě Rakvářky se dá také směle prohlásit, že autorky tahají v této sbírce za kratší konec, protože jejich příběhy jsou většinou tak nějak zcela o ničem, a nebo nemají co pohledávat ve sbírce hororu.

Naději (ve zvráceném slova smyslu) ve mně vzbudily medailonky autorů – pokud je člověk čte pozorně, všimne si, že autoři v této sbírce se mezi sebou (minimálně) znají, někteří mají za sebou dokonce i spolupráci. Tudíž bych knihu nebral jako reprezentativní výbor současného hororu, ale spíše jako projekt party známých , kteří chtěli vydat hororovou antologii.

Buď jak buď, chce-li člověk kvalitní horor, může sáhnout po HPL – některé jeho kousky hravě strčí do kapsy vše, co dlí na stránkách této knihy. Víc jak tři hvězdy (60 %) dát nemohu.

jirikk  | ****1/2 28.04.2014 12:28

Vzácně vyrovnaná sbírka, která sice nepřináší žádnou vyloženou pecku, nicméně skoro všechny kousky jsou lepší než průměrné. Pokud bych měl vybrat jednu nejlepší, tak nejspíš sáhnu po povídce Elizabeth Handové (Nedaleko Zennoru), nebo M.M. Smithe (Něco smuného a temného). Hodně zaujal i třeba Hodge nebo Shearman, naopak obešel bych se bez Crowthera, jehož Zubaté duchy lze asi označit za slabé místo knihy. Kniha hrůzy sice tak úplně nenaplnila očekávání mimořádného editorského počinu, nicméně kvalitu nabízí, tedy spokojenost.

Madam Brbla  | ***1/2 27.01.2015 11:14

Nezbývá, než si přiznat, že nejvíce strachu budí název a obálka knihy, z obsahu maximálně občas (zřídka) lehce zamrazí. Favoritem sbírky je pro mě „Hudba Bengta Karlssona, vraha“, příběh sice v základu tradiční, ale Lindquist jako jediný dokázal vyvolat emoce blížící se hrůze a morbiditou vyústění se mi trefil do vkusu. „Rakvářova dcera“ nebyla strašidelná, ovšem neotřelá, čtivá, s dobrou zápletkou. „Kořeny a vůbec“ se pyšní dobře odvedeným řemeslem, mají šťávu a kdyby se podařilo působivěji zpracovat závěr, dát přednost spíše mystické stránce než realitě… kdyby. Tyhle tři povídky každopádně knize dominují, potom je tady několik těch, co zaujmou jen v některých ohledech, třeba atmosférou a vzbuzením zájmu ohledně nějaké osobnosti (např. „Nic složitého“), případně chytlavým stylem vyprávění jako „Zelený bůžek bolesti“ (King to se mnou prostě umí). Bohužel se v mém hodnocení spousta nabídnutých dílek plácala kolem průměru či v lehkém nadprůměru. O hrůzu se stěží otřely, v lepším případě vyvolaly zvědavost (Něco smutného a temného) a pak selhaly, v horším nudily a nic moc nezachránily ani finišem (Zubatí duchové, Alice pod igelitem). Podtrženo a sečteno, sliby v předmluvě jsou plané, u téhle knihy se bát moc nebudete. Vlastně skoro vůbec. 65%