díl v sérii: 4

Kategorie: fantasy - steampunk

originální název: The Alloy of Law
originál vyšel: 2011

vydání: Talpress (web) 2013

snop  | ****1/2 01.04.2013 03:05

Jak to ten Sanderson dela, ze ma tak vysoky standard knih… Posunuli jsme se nekam mezi steampunk a western. Svet je stejny jako v puvodni trilogii, ale vyvinul se (coz je v ramci zanru ojedinele!). Hlavni hrdina je ciry sympatak, chemie s jeho partakem funguje bezvadne, stejne jako s primotavsi se partackou, funguje bezvadne. Serif-lord ve meste, z ktereho utekl. Genialni detektiv, skvely pistolnik. Chytri zlocinci, kteri nedelaji blbosti. ZAver slibujici dalsi dily. Co si vic prat?

Pro ty, kteri necetli puvodni trilogii – kdyz si prectete nejdriv vysvetlivky na konci, v zasade byste nemeli mit problem, s tim, ze mozna nepochopite nektere nabozenske narazky. Coz ale nepochybne snadno vyresi wikipedie.

vymi  | *** 03.08.2013 11:34

60%… Vlastně bych rád dal 90%, ale třicet procent dolů srazila neodpustitelná chyba v překladu hned ve 3. odstavci prologu, která staví na hlavu veškeré fungování allomancie, jak bylo v předchozích dílech prezentováno. Po třetím odstavci jsem vztekle zabouchl knihu, měl jsem chuť ji vrátit nakladateli a tady jí udělit 0%. Po tydnu mě to přešlo a rozdýchal jsem to. :-)

KainIX  | ****1/2 02.11.2013 18:45

Snop už to pěkně shrnul, takže já jen přidám, že se mi hodně líbí, jak Sanderson s každou knihou o Mistbornech vyvíjí i magii a v každé další knize tak je něco nového a zajímavého. To ovšem platí, pokud čtete nejprve trilogii Mistborn a až pak tento díl. Příběh byl fajn, akce víc než dost, prostředí výborné a dialogy geniální. Suma sumárum, výborné oddechové čtení.

trudoš  | ***** 17.06.2016 00:55

Tak tohle jsem si vyloženě užil. Nejen že se Brandon Sanderson vrátil do mého nejoblíbenějšího světa, ale ještě jej zasadil do takřka westernových kulis se steampunkovou patinou, což z příběhu udělalo naprosto precizní čtení. Sic je zápletka samotná poměrně jednoduchá a nepřekvapí zásadními zvraty, nadchne po okraj nabitým dějem a dvojicí sympaticky praštěných hrdinů. Přitom nouze samozřejmě není ani o nové neotřelé nápady, které původní zákonitosti rozvíjejí do zcela nečekaných podob. V tomhle ohledu mě autorova imaginace snad nikdy nepřestane fascinovat. Ať žije spalování kovů!
Snad jediné, co bych vytknul, je několik nedořešených náznaků a indicií, které buď zůstaly nepochopitelně zapomenuty, nebo jsou tu prostě jen proto, aby připravily půdu dalším knihám. Což jsou v jinak poměrně krátkém (na Sandersona) a samostatném vyprávění přeci jen zbytečná slova navíc. Ale uvidíme. Nová trilogie je už na cestě a je jen otázkou času, než dorazí i do Cimrmanova zamilovaného kraje.

Madam Brbla  | **** 21.08.2016 10:24

Sanderson, jak ho máme rádi: se sympatickými postavami, zajímavě fungujícím systémem magie (ani po čtvrté mě nenudila a překvapila novými možnostmi), atraktivním prostředím ala „Londýn v 19. století“ a detektivně-akční oddechovou zápletkou. Negativa by se také našla: občasné nelogičnosti, v závěru jeden bůh ze stroje a pro mě ještě skutečnost, že nejde o samostatnou knihu s uzavřeným dějem. Četbu bez znalosti série „Mistborn“ nelze doporučit, nezasvěcený čtenář by odsud nepochopil zákonitosti allomancie, feruchemie a další detaily z autorova rozmanitého světa. Sanderson mě pořád baví, přesto bych „Poselství práva“ zařadila mezi jeho slabší knihy. 75%