Kategorie: sci-fi - fantasy - urban fantasy

originální název: Zoo City.
originál vyšel: 2010

vydání: Laser-books (web) 2013

odkazy: 1x [ukázka], 11x [recenze], 1x [info]

memnon666  | ***** 08.04.2013 19:42

Po doporučení čteno s https://soundcloud.com/africandope/sets/zoo-city-soundtrack a celkem to pasuje, rozhodně jedna z nejlépe napsaných věcí co jsem v poslední době četl. Výborně popsané prostředí i charaktery postav, čtivé. Snad se objeví i nějaký další text této autorky :)

snop  | **** 10.04.2013 00:54

Prijemna detektivka z neprijemneho sveta. V zasade neni, co vytknout, snad jen toho Vandemara a Croupa, je to uz pomalu klise (ale mozna archetyp, tezko rict). A trochu to kazi preklad. Krom toho, ze je to cele v pritomnem/bu­doucim case (coz mi vadi, ale prekvapive mene, nez jsem si myslel), preklad ponekud stira jazykovou odlisnost intertextovych vsuvek, ktere – jak autorka priznava – prave i z tohoto duvodu psali jini lide. Po detektivni strance prijemne nepredvidatelne, byt spousta veci zustava nevysvetlenych. Obecne velmi dobry roman.

Jo, a neni treba se bat, ze je to dalsi Vicki nebo Anita. Sex se kona, ale primerene.

jirikk  | ****1/2 06.05.2013 22:02

Zápletka je sice až příliž překombinovaná a vlastně celá myšlenka zvířetnického světa působí poněkud vachrlatě a při podrobnějším rozboru asi těžko obstojí, všechny negativa ale jasně převáží autorčin svižný styl a schopnost napsat zajímavou postavu, kterou při tvorbě románu rozhodně nešetřila. Nové jméno na trhu se mi zamlouvá velmi, očekávání vyvolané reklamou a ohlasy ze zahraničí bylo tentokrát naplněno.

idle  | ***1/2 09.05.2013 19:28

Zajímavá exkurze do světa, kde jsou provinilci opatřeni zvířetem. S hlavní hrdinkou jsem se úplně nesžila, ale na druhou stranu mě ani nenudila. Líbily se mi vložené „dokumenty“, které čtenáři pomáhají přiblížit některé principy, aniž by to působilo těžkopádně. Děj poněkud rozevlátý, ale aspoň jsme se podívali do různých zákoutí. Nakonec vcelku spokojenost.

KeB  | *** 03.12.2013 21:46

První tři čtvrtiny jede hlavní hrdinka ve staré obouchané káře, kochá se okolím a kecá s lidma. V poslední čtvrtině se lusknutím prstů dostane do nadupanýho bouráku a hrne razancí neřízené střely. Problém je že na mě to nefungovalo.

Chápu obrovské množství dat, co musela autorka sesbírat, ale jsem jen hloupý středoevropan a africké reálie kterým nerozumím na mě nefungují. Do toho to obrovské množství cizích pojmů, ano je tam slovníček, ale já bych potřeboval tak trojnásobný. Takže to bylo tak, že jsem narazil na slovo, kterému jsem nerozuměl, nalistoval slovníček abych znechuceně naznal, že ani tam není. A aby toho nebylo málo tak výsledná pointa mi přijde překonstruovaná lehce vycucaná z prstu a jednání přotřelé hrdinky místy docela imbecilní. (Budu vyhrožovat lumpovi a pak se v klidu odeberu domů?). A nechápu logiku „obdarovávání“ zvířaty, pokud je to opravdu za trest, proč poskytují hostitelům magické schopnosti:

Celkově shrnuto to nebylo úplně marné čtení, ale po druhé už se ke knize asi nevrátím…

p.s. ty nadšené blurby mě začínají skutečně znechucovat…

trudoš  | ****1/2 01.01.2016 03:51

Asi nejvíce mě na stylu Lauren Beukesové zaujala živost vyprávění plná nevyřčených věcí, které netřeba říkat – sympaticky nechává pracovat čtenářovu fantazii a usměrňuje ji jen u podstatných věcí. Detektivní linie je trochu pofidérní, ale ani ne tak kvůli tomu, že by nebyla promyšlená, ale protože se děj občas stáčí jiným než hlavním proudem a přitom většina těch odboček se nakonec ukáže jako zbytečná.
Autorka staví především na ústřední postavě u které tušíme nějakou tu zločineckou minulost, čímž si rychle získá čtenářovo srdce (kdo by neměl slabost pro desperáty). Neméně atraktivní je i její práce a to jak schopnost nacházet ztracené věci, tak i netradiční vedlejšák, který poodhalí principy rozesílání podvodných e-mailů.
Skvělá je i atmosféra Johannesburgu, kdy je znát, že spisovatelka město důvěrně zná a její popisy nepůsobí jen jako poznámky z výletu. Zároveň nepodsouvá sociální či politická prohlášení, což se v rámci kulis samo nabízí, a o to víc si cením, že se toho vyvarovala.

cagekh  | *** 03.06.2018 19:51

Skoro to vypadá, že autorce došel dech a místo pár stránek druhého dílu měla být další kniha. Škoda. Souhlasím, že knížka by potřebovala slovníček nebo rovnou poznámkový aparát, a to přímo hezky na konci stránky. Listování na konec bylo otravné a ve slovníčku se vyskytovala tak 1/3 výrazů. Je mi jedno, jak se řekne hajzl v jazyce, o kterém jsem nikdy neslyšel a opravdu nevím, jak vypadá promyka a proč má blechy, zatímco lenochod ne. Strýček Google může být taky pěkně daleko, když si čtete zrovna v letadle.