originál vyšel: 05/2012

vydání: Laser-books (web) 2013

odkazy: 1x [ukázka], 11x [recenze]

gokudo  | ***1/2 12.05.2013 10:56

Miéville vs Melville! Super-krtek vs Moby-Dick v modernim podani. Zabavna literatura do vlaku. 74%

Sirius  | ***1/2 10.07.2013 16:36

Nápady tomuhle autorovi rozhodně nechybí, svět se mi zamlouval dost a celou dobu jsem měl pocit, že čtu nějakou hodně starou dobrodrodružnou klasiku obohacenou o fantastiku. Jen jsem se do toho za celou dobu nemohl dostat- měl jsem pocit, že se na děj dívám přes pořádně tlustý sklo. Mám tušení, že právě kvůli stylu nebudeme s Miévillem kamarádi

jirikk  | **** 15.07.2013 19:58

Začátek července a nový Mieville – tohle spojení je příjemnou (skoro) každoroční jistotou a za to Laseru patří nehynoucí dík. Tentokrát jde ale v porovnání s většinou autorovy tvorby spíš o slabší kousek – svět kolejmoří je sice správně potrhlý a opět nacpaný nezkrotnou fantasií, možná ale až příliš bez ladu a skladu, navíc nějak příběhu chybí ta správná síla, což se obvykle Chinovi nestává. Ještě ke všemu – možná jsem už starej a nepružnej, ale na eliminaci spojky „a“ jsem si nezvykl a rušila mě prakticky až do konce. Tedy v kontextu Mievilova díla slabší počin, ovšem ve srovnání se zbytkem světa stále nadprůměr.

Gaarq  | ** 25.08.2013 13:58

touhle knihou mám asi definitivně přemiévillováno. tak lacinou aplikaci jeho bohaté fantazie aby jeden pohledal. v podstatě jde o docela prostou transpozici jednoho velmi známého dobrodružného příběhu, okořeněnou miévillovým nadšením pro revoluce, bizarnost a stylistickou originalitu. dobrý, jenže čeho je moc, toho je příliš, navíc to zaměření na mládež je silné až hanba. četba mě ukrutně nudila a vyžadovalo to spoustu mentálního násilí. sám příběh je nezajímavý, táhne se od ničeho k ničemu a ten otevřený konec mě zrovna nenadchl. tahle kniha nesnese srovnání s příběhy s bas-lagu, ani se železnou radou, kde máme podobný základní motiv (supervlak/y). popravdě, ambasovem počínaje, je pro mě miéville jedno velké zklamání. ono ani skvělé jídlo se nedá jíst pořád dokola.

ZuS  | **** 17.11.2013 01:07

Mne touto knihou Mieville konečne začal byť sympatický. Asi preto, že mám slabosť pre krtkov, netopiere a zvláštnu faunu vôbec. A súhlasím, ideálne čítanie na cesty po železnici.

KainIX  | **** 27.11.2013 20:52

Jako věrný Miévillův čtenář jsem zatím vynechal jen Ambasadov, který povětšinou sklízel vlažnou kritiku, a na mládež mířený Un Lun Dun. První zahraniční reakce na Kolejmoří byly veskrze pozitivní a tak když vyšla kniha u nás, neváhal jsem. A udělal jsem dobře. Sice mi dobrou půlku knihy vadilo jakési neurčité cosi, co ji v mých očích řadí spíše jako určenou mladším čtenářům, ale na druhou stranu, nemyslím si, že mnoho teenagerů jásá nad Miévillovou zálibou v jazykotepectví. Navíc vzhledem k tomu, že kniha není nikde ani přímo uváděna jako určena pro mládež, věřím tomu, že to tak není, jen to tak při čtení trochu působí. Každopádně jsem se ale bavil velmi a knihu jsem zavíral se spokojeným úsměvem na tváři. Pokud jsem měl před čtením jakékoliv pochyby, že už jsem se Miévilla nabažil, tato kniha je nadobro rozptýlila a dokonce jsem začal uvažovat, že si seženu i ten Ambasadov. Shrnuto, podtrženo: jde o velmi dobrý a zábavný dobrodružný příběh. A znak & mi nevadil ani trochu :) Poznámka na konec: atmosféra ke konci knihy mi připomínala Bioshock Infinite.

ippokorny  | nehodnoceno 15.12.2013 14:52

mievilleAno, člověk může číst bez problémů slova s přeházenými písmeny, ale strašně ho ruší slova, kde jsou jiná písmena, zde znak &. A když vezmeme v úvahu, že většina lidí nečte a tedy neumí moc číst… Když dáte dohromady Bílou velrybu od Mevilleho, Ledovou společnost od Arnauda a možná i Kostnerův film Vodní svět, tak vám vyjde co? Kolejmoří! A harpunování krtka a jeho pronásledování vlakem, hm… Ale je to názor někoho, kdo knihu napůl prolistoval a napůl pročetl a asi se k ní v blízké době nevrátí.

trudoš  | ***1/2 20.06.2018 21:36

Na jednu stranu China Miéville opět uchvátil svou obrazotvorností, na druhou stranu zklamal, co se osnovy týče. Samotný nápad je dokonalý, svět tvořený rozsáhlou sítí kolejí, na nichž se prohánějí parní lokomotivy, přímo parafrázující velrybářské výpravy v době jejich největšího rozmachu, to prostě musí nadchnout každého čtenáře s duší dobrodruha. Logika jde samozřejmě stranou, na tohle se v Kolejmoří nehraje. Autor navíc cílí hlavně na mladší čtenáře s hlavou plnou fantazie, alespoň dle mého odhadu. Vyprávění je tak hravé, akce strhující a nápady ohromující.
Naneštěstí zápletka je rovná jako pravítko. Učedník narazí na artefakt, jenž by mohl osvětlit existenci celého světa a tak se rozjíždí cesta plná dobrodružství – na jejímž konci ovšem nečeká žádné zásadní odhalení, pouze autorova dobrá nálada. Přinejmenším se ale člověk neztrácí ve zvratech, jako v případě Krakena. Osobně mi však v příběhu chyběly výraznější postavy, které by děj spíše ovlivňovaly, než aby jím byly ovlivňovány.

louza  | ****1/2 15.11.2020 22:05

Zajímavá kombinace Duny, Bílé velryby, Ostrova pokladů a Mad Maxe. China svojí fantasii na opratích nedrží a uvádí čtenáře do světa sice ujetého, ale dokonale funkčního. Kromě toho, že je hlavní hrdina průvodcem zvláštně koncipovaným prostředím, do něhož autor zasvěcuje čtenáře postupně celou knihu, si to sviští po vcelku rovných kolejích fantastiky pro mládež, kde příběhové linie netrpí přehnanými odbočkami nebo komplexností. To ale na druhou stranu dává čtenáři šanci si užít knihu bez většího hloubání a s procítěním veškeré její svižnosti a dynamiky, která jí rozhodně nechybí. Hodně v tomhle ohledu připomíná třeba podobně pojaté Bacigalupiho prachožrouty. Samostatnou kapitolou je pak pointa a vyústění celé záhady, která čtenáře možná nadchne, možná pobaví, možná rozlobí, ale rozhodně na ni jen tak nezapomene. Miéville i touto knihou potvrzuje svojí výsostní pozici na poli moderní fantastiky. Zbývá se jen podivovat kde vězí Hollywoodští producenti… Skvělá kniha.