Invaze z vesmíru Více vydání = více obálek.

Václav Kajdoš

Invaze z vesmíru

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka

vydání: Pragopress 1970; Baronet (web) 2003

jasonix  | ****1/2 06.04.2021 17:55

Pozoruhodná sbírka. Bohužel poněkud pozapomenutá. A to i přesto, že se dočkala po 33 letech druhého vydání a že obsahuje (na svou dobu a na české vody) velmi kvalitní práce. Můj komentář se týká původního vydání z r. 1970, tedy bez bonusu „Kurupiru“. Formát je sympaticky malý, grafická úprava příjemná. Obálka, ač atraktivní, nijak přímo nesouvisí s obsahem knihy. Snad velmi volně s PŘÍBUZNÝMI. Každopádně ta kráska s doslova hvězdným tělem čtenáře svými vnadami navnadí. Musím ocenit i redakční práci, protože si nevybavuji jediný překlep. To je i dnes v době automatických editorů nepředstavitelné.

Tématicky je sbírka členěna na 3 části. Osobně mi je nejbližší ta první, která obsahuje převážně varianty invazní sci-fi. Vyniká zejména NÁDOR, který se dostal i do reprezentativní kroniky české SF „Puls nekonečna“. Ale i další dosahují slušných kvalit. Můj osobní favorit – PŘÍBUZNÍ – má až Bradburyovské ladění. Ostatně celá první část knihy (a jedna práce z části poslední) mi nejvíc připomínají právě Bradburyho svět. Pokud bychom z něj ovšem vykostili většinu Rayovy melancholie a poetiky… I tak tam toho zbyde ještě dost. Inspirovalo mě to k nové rekognoskaci „Kaleidoskopu“ a sám sebe jsem v tom opět utvrdil.

Část druhá variuje texty známých středověkých legend, vylepšené SF rekvizitami a účastí návštěvníků odjinud. Ovšem to „odjinud“ se kus od kusu liší. Nejvíc mi v ní sedla Faustovská HRA SE STÍNEM.

Část poslední je taková všehochuť kolísavé úrovně. Nejvíc mi tu konvenoval PLES LOUTEK, jenž mi evokuje Bradburyho „Město“. Ostatní jsou takové hříčky. I tady je jedna v podstatě invazní variace (PAVOUCI), ovšem v parodicko satirickém podání. Celkově musím ocenit Kajdošův vypsaný, čtivý styl, dobrou práci s atmosférou a (aspoň v invazní části) nepřekombinovanost. Sbírka i dnes nenudí a stojí za čtení.