Job

Komedie spravedlnosti

originální název: Job: A Comedy of Justice
originál vyšel: 09/1984

vydání: Laser 1993; Wales (web) 2006

Dilvermoon  | *** 11.08.2017 16:44

Mám pocit, že Heinlein se na stará kolena rozhodl vyrobit co nejkontroverznější román teologického rázu, kde je to opravdu jinak. Podařilo se. Hlavní hrdina (profesně a i reálně hluboce věřící) je nejprve zmítán změnami prožívaných realit, aby se to celé (zatím celkem dobře čitelné) nakonec v poslední čtvrtině knihy zvrtlo v solidní guláš mezi Nebem a Peklem. Nejsem v tomto příliš vzdělán, takže jsem místy i tápal a následkem je jen průměrné hodnocení. Skuteční znalci (nejlépe velmi věřící) by to mohli odnést i hůře :-) Ale nemohu říci, že by mě kniha většinou nebavila nebo vyloženě nudila, naopak. Tedy až na tu poslední čtvrtinu. Ovšem vzhledem k tomu, že kvůli ní to celé autor psal, moc velký úspěch to není.

yerry  | *** 18.05.2019 17:34

Prerosprávanie biblického príbehu o Jóbovi typickým Heinleinovým jazykom s množstvom trefných hlášok, filozofických úvah, sarkazmu a irónie, vloženom do rôznych alternatív modernej doby, s byrokratickým nebom aj docela sympatickým peklom v závere. Toto nie je čítanie pre veriaceho, lebo autor v tomto svojom diele spochybňuje už samotnú podstatu Boha, Satana a ťažiskových hodnôt, na ktorých je kresťanské náboženstvo postavené, a nie len to kresťanské.

Problémom tejto knižky sa mi nezdal jej obsah, skôr to bol pravdepodobne samotný preklad (mal som k dispozícii to skoršie vydanie od Laseru). Niektoré pasáže, hlavne v závere, sa mi zdali byť mierne zmätočné, akoby prekladateľka trochu tápala, čo chcel autor svojim textom povedať. Kto čítal viac autorových románov určite zistí, že ten preložený text stráca určitú konzistenciu.

Celkovo však hodnotím tento román pozitívne i keď spadá už do veľmi neskorého autorovho obdobia. Text je dosť kontroverzný a politicky nekorektný na to, aby bol zaujímavý z viacerých hladísk. Núti k zamysleniu. Žánrovo je veľmi ťažko zaraditeľný. Ak sa jedná o science fiction alebo možno fantasy, je to len taký rámec, do ktorého Heinlein vkladá svoj(?) svetonázor…

Clarice  | ** 21.06.2020 22:35

Začátek pecka, včetně filozofických zamyšlení s božím podtextem. Ačkoli tedy na výkladu náboženství nevidím nic vědeckého, zařazení do fantastiky to nepopírá. S tímto vědomím jsem do příběhu šla a chvíli se i bavila. Ale od čtvrtého světa jsem se nudila. Druhá kniha autorova, holt musím sáhnout po jiné.