Stallo

série: Stallo

Kategorie: fantasy - horor - detektivní

vydání: Host (web) 2013

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze]

Svarec  | ***** 20.01.2014 13:09

Nic lepšího jsem už dlouho nečetl. Opravdu. Naprosto dokonalý mix severské detektivky, hororu a fantasy. Příběh mě naprosto pohltil, přečetl jsem to jedním dechem, až mi ani nepřišlo, že to má přes pětset stran. Od začátku navíc sledujeme dvě dějové linie, které se docela svižně střídají, takže se to fakt čte úplně samo a musím říct, že už dlouho jsem u knihy nebyl v takovém napětí, jak to asi skončí, co autor vymyslí, jak se ty dvě zcela nesouvisející linie nakonec protnou. Marně přemýšlím co vytknout. Snad jen, že ze začátku přecijen chvíli trvá, než se do toho dostanete, ale jak vás tahle kniha jednou chytí, už vás nepustí. A jedna ze závěrečných point je přecijen docela průhledná, skutečná Sevedova identita je vcelku jasná už od začátku. Ale to jsou maličkosti, kvůli nimž nehodlám snižovat hodnocení. Jinak je ta kniha opravdu dokonalá.

trudoš  | *** 03.02.2018 23:56

Na pětisetstránkový špalek docela nuda, obzvláště patříte-li k těm čtenářům, kteří od Stallo očekávali napětí, či nedej bože horor. K rozjímání nad zasněženou krajinou a polemice o nelidské etice magických tvorů je to ovšem ideální, aniž bych si teď chtěl z titulu nějak utahovat. Stefan Spjut podmanivým způsobem pracuje s domorodou mytologií a zasazuje jí do moderního světa, přičemž je občas problém rozpoznat, kdo je šílenější, jestli troll nebo člověk.
Kdyby tak šlo o dvousetstránkový román, nestěžoval bych si ani v nejmenším. Protože minimálně úvod člověka vtáhne do příběhu, od kterého následně čeká maximum. Jenže autor náhle zvolní do tempa nedbale napodobující couvání, plného vyvatovaných dialogů, scén a popisů. Další dvě třetiny se pak vlastně neděje nic zajímavého, lépe řečeno nic, co by alespoň sporadicky připomínalo gradaci. Fanoušci skandinávského folklóru si však jistě přijdou na své, stejně jako milovníci zádumčivé atmosféry, které k dokonalosti chybí jen benzín a sirky.