Dies irae

Robert Fabian

Dies irae

Kategorie: sci-fi - military

vydání: Straky na vrbě (web) 2014

epco55  | ***1/2 05.05.2014 12:51

Fabianovu tvorbu mám rád a jednotku Charlie tiež, ale… Nová túžobne očakávaná kniha z pera RF je pre mňa mierne povedané sklamaním. Celá kniha plynie od nikiaľ nikam, končí presne tam kde začala to v každom možnom význame. Dejovo sa Fabian točí ak nie v kruhu tak v miernej špirále, ktorá však určite nestúpa. Knihe by sa z môjho pohľadu zišlo radikálne preriedenie stránok, pretože čo sa týka charakteru postáv nedeje sa takmer nič, akcia je napíanaá veľmi kvalitne ( nič iného by som od RF ani nečakal ) ale ako by ju písal cez kopýrak. Celých 600 str sa odohráva v cykle prídeme niekam, zabezpečíme sam zastrieleme si aj keď to nemá význam, zafylozofujeme si, posunieme sa niekam inam a ide sa odznova. Samozrejme že medzi tým padajú hlášky drsné ako šmirgľoví papier, ale nie je to ono. Všetko je tu väčšie, osudovejšie, náročnejšie a postupom času menej zaujímavejšie, aj napriek všetkej akčnosti a osudovosti sa vlastne celých 600 str. prešľapuje na mieste. A môže ze to aj snaha RF o prepojenie všetkých doteraz vydaných kníh do jedného celku s vyšším zmyslom. Ku koncu som sa do dočítania vyslovene musel nútiť a s prianim na perách som očakával zmyslupné úkončenie, ktoré sa mi nedostalo. Kým k starším dielam RF sa rád vrátim tak s Dies irae si istý nie som.

KeB  | **** 05.05.2014 19:27

Opřu se ve svém komentáři o komentář nad sebou. Není potřeba mlet tady pořád to samé :)

Po řemeslné stránce je knížka udělaná slušně, bohužel je to malý formát a dost špalek, takže se špatně drží. Obálka je pěkná, akorát z Mariňáků víme, jak vypadá jejich útočná puška. Což jsou maličkosti, na kterých není potřeba bazírovata nebo s nimi nejde nic udělat.

epco má bohužel pravdu v tom, že knížka jde odnikud nikam. Navíc ji obrovské množství dialogů dost natahuje, což zacyklení ještě víc zvýrazňuje. Zase se ale musí nechat, že ty dialogy sedí jak prdel na hrnec a knížka se mi četla dobře až do konce (narozdíl od epca jsem s koncem problém neměl). Celé to vlastně působí doslova epizodním dojmem, kdy jsem po dočtení měl pocit jako po shlédnutí dílu nějakého seriálu s tím, že nyní budu zase čekat na další díl. Potěšilo pár sond do minulosti postav, ale těch mohlo být mnohem víc. Spousta mariňáků stále působí pouze jako komparz anebo potrava pro nepřítele. Na tomhle by měl autor do budoucna trochu zapracovat, vyhne se s tím spoustě zbytečných výtek…

Co se zmíněné záměny Qaida za Quina týče, všiml jsem si jí, ale jestli bych si jí všimnul, kdybych o ní nevěděl, to nevím.

Vlask  | ** 17.05.2014 22:28

Za 1) Je to přímé pokračovaní předchozí knihy, takže nečíst jako samostatný kus, protože přesně navazuje a moc nevysvětluje. Za 2) první půlka je slušná military, jak jsme zvyklí. Za 3)druhá půlka je ukrutná nuda začínající nesmyslnou cestou, kdy vojenské osazenstvo žasne s otevřenou hubou nad architekturou a čtenář nad sondou do zmatených pocitů postav (tohle kua nemá být upírská valentýnka, abych musel vědět jak je komu těžko na duši). Když už skončí pocitové výlevy, tak se obdivuje další kus architektůry a autor svižně začne rozebírat nudné psychické rozpoložení jiné osoby. Takto se to opakuje x krát. Za 4) no a pak se autor zhulil už zcela nějakým tím čajem s lsd, nakazil budhismem a nadhodil téma vyšších bytostí (včetně té zlé) a příběh jde zcela do kopru. Najednou je jasné, že ať udělají cokoliv, tak nezmůžou nic a není nic otravnějšího než hrdina zmítaný rozmary autora bez sebemenší šance ovlivnit svůj osud. Stále to není zakončené, nicméně jsem si celkem jist, že do dalšího nahánění všemocné nezničitelné kosmické obludy už své peníze nebudu investovat.

tartan  | **** 27.05.2014 23:34

Nuž… Deň hnevu pre mňa nie je vyslovene sklamaním, ale také nadšenie ako pri predchádzajúcich knihách sa už, žiaľ, nedostavilo. Príliš dlhé čakanie – od vydania Semper fi, ktoré dejovo tejto knihe priamo predchádza, už uplynulo 5 rokov a od Planety mezi dvěma slunci, ktorá jej predchádza takisto, uplynulo už dokonca 13 rokov (1. vydanie) – šponovalo očakávania skutočne vysoko. Možno až príliš. Isté obavy vzbudzoval aj autorov príklon k metafyzickému a transcendentálnemu na úkor military akcie, ako naznačila aj „Ľadová cesta“ (bonusová novela k reedícii Carpe diem), ktorá mimochodom skutočne zohráva (resp. jej znalosť) svoju úlohu aj v tomto najnovšom príbehu z Fabianovho vesmíru. A v ňom to ide od desiatich k piatim nielen s mariňáckym družstvom Charlie, o jediných preživších stroskotancoch z Planety mezi dvěma slunci Brentovi s Owenom ani nehovoriac, ale hlavne s atraktivitou a napätím (hoci nejaké záblesky tu sú, viď Dobsova akcia v útrobách pretoriánskej fregaty) príbehu, a pre poriadnu akciu sa treba vrátiť k starším knihám RF. A keď ku koncu letí čitateľ spolu s vojakmi v prízračnej kapsli cez rovnako prízračné Mesto na hádam vyše 50 stranách bez toho, aby sa tam niečo významné dialo, čo by sa nedalo podať na 10× menšom počte strán, to už je ťažký trip aj na otrlého fanúšika. Posledná veta románu je „Uvidíš.“ Tak snáď v tom ďalšom románe (s pracovným názvom Gehenna) uvidíme pekelne dobrú akciu a napravíme si trochu pokazenú chuť po tomto primárne prepojovacom diele. A že sa ho dočkáme o čosi skôr ;-)

Pátrač  | * 08.06.2014 19:23

No a mám jasno. Jestli autor bude vydávat další pokračování, rozhodně ji nekoupím – i tuto jsem si půjčil od juniora a je na ni škoda peněz. PROČ?

No PROTO, ŽE co začalo jako skvělá militari sci-se zvrhlo na motání se v kruhu při hledání jakýchsi mystérií zosobňující zlo a se kterými se bojuje. A když se zdá že to k něčemu bude, tak zlo zničí vše na čem stojí životy hrdinů a začíná se ne od nuly, ale od –110.

Nevím proč to sklouzlo sem, nevím jak to bude autor směřovat dál, ale mám pocit, že to už bude bez mé přítomnosti.

SaulTigh  | **** 22.10.2014 18:06

Velikost knihy mě opravdu překvapila nejen při koupi,ale i při čtení.Už někde v první třetině jsem čekal vyústění konce a ono nic.Po perfektně atmosférické knížce Planeta mezi dvěma slunci, mi tohle vysvětlení příběhu přijde na škodu. Nejlépe se čtenář drží v napětí, když netuší o co jde, což bohužel není případ této knihy. Mrazení a představivost se nedostavovala­.Napsané samozřejmě velice dobře.Škoda, že nepokračoval v duchu předchozích knih.

BorgDog  | ***1/2 10.05.2015 15:37

Na přímé pokračování „Semper Fi“ se snáší kritika odevšad, i od Fabianových věrných fanoušků. Knize se vyčítá kde co, ale problémy má v podstatě jen dva.

První: Fabian se nepoučil z nedostatků „Semper Fi“ a pokračuje přesně, ale PŘESNĚ tím směrem, který mu nejde. Víc mysteriozních mimozemských scén a polobožských bytostí. Víc lidské i nelidské psychologie. Víc tušených souvislostí. Víc atmosférických popisů prostředí. Méně akce.

Druhý: Fabian nezvládl koncepci. „Dies Irae“ nikam nespěje, příběh družstva Charlie se neposouvá, prakticky končí přesně tam, kde začal (přeneseně i doslova). Spojení dalších dílů skládanky (které ovšem popírá hlavně sílu pointy „Planety mezi dvě slunci“) nestačí ten fakt vyvážil. Navíc se začíná stavět pyramida nepřátel ve stylu počítačové hry, takže po emzáckém šmejdu požírajícím lidi tu máme šmejd požírající planety, a bozi vědí, co přijde příště. Možná požírač Galaxií.

Zatímco druhý nedostatek je po tom, jak autor dokázal uřídit své předchozí knihy, zvláštní, ten první je hlavně bolestný, protože je vidět, jak obrovskou práci si dával právě s těmi pasážemi, které knize nejvíc škodí. Scéna letu kapsle nad obrovskou mimozemskou strukturou MÁ atmosféru. Popisy jsou dokonalé, plastické, obrazy přímo vyskakují ze stránek a u zkoušky z předmětu „atmosféra kosmického děsu“ by profesor Lovecraft bez váhání psal jedničku a hvězdičkou. Tohle se pilovalo dvakrát, čtyřikrát, desetkrát. Nestačí to. Fabian se pokusil spojit military a vyloženě mysteriozní SF s nádechem HPL hororu, ukousl si velké sousto, a přestože se moc snažil, nespolkl ho. „Dies Irae“ stále obsahuje výborné pasáže, nádherné scény, vtipné hlášky. Jenže namísto celku si budeme pamatovat právě JENOM ty jednotlivé scény, pasáže, hlášky… a zklamání.