Kdo zdědil hvězdy

série: Obři

originální název: Inherit the Stars
originál vyšel: 05/1977

vydání: Straky na vrbě (web) 2000

Majkl  | **** 18.04.2008 14:03

Veľmi dobrá kniha odpovedajúca na niektoré základné otázky scifi. Sme naozaj pôvodní obyvatelia Zeme? Neexistuje niekde vonku vo vesmíre život? Sme naozaj sami? Kniha začína objavom tela 50 000 rokov starého. Nič zvláštne ak by to bol neandertálec a našiel sa na Zemi. Tak to nie je. Charlie je človek moderný nájdený na Mesiaci, a aj keď 50 000 rokov starý, má u seba techniku, ktorú by ľudstvo malo asi za 100 rokov. Aj keby bol človekom, pochádzajúcim z civilizácie, ktorá žila na Zemi a zanikla, kde sú potom akékoľvek dôkazy o jej existencii? Príbeh je zameraný na objavy spojené s presúmaním Charlieho a jeho vecí, na rozhovory pracujúcich vedcov, na objasnenie základných otázok, ktoré sú vysvetlené zdanlivo nelogickými a nesúvisiacimi novoobjavenými faktami. Prakticky túto knihu môžem označiť ako príručku do budúcnosti, ak by sa našiel niekde vo vesmíre život. Je to príbeh objasňujúci náš pôvod, v knihe je množstvo veľmi zaujímavých faktov a postrehov a celá teória pôvodu ľudstva by aj mohla platiť. V knihe však nečakajte psychológiu postáv, akciu, či iné príznaky, ktoré si priemerný čitateľ spája s výborným príbehom. Už len dodám, že výsledné vysvetlenie je bravúrne, autor musel nad tým stráviť dlhú dobu. A ako čerešnička na tortu je tu zaujímavý prológ a ešte lepší epilóg. Doporučujem.

Madam Brbla  | *** 02.11.2012 14:01

Toto bohužel nebyl můj šálek libovolného nealkoholického nápoje. Autor se na tématiku původu lidstva vrhnul způsobem, který pro mě byl zoufale nezáživný – prakticky šlo jen o ustavičné tlachání vědců v závojích cigaretového dýmu. Necítila jsem fascinaci, řídkým pasážím z terénu naprosto chyběl náboj, mělká psychologie postav potlačila veškeré emoce, chrup času nechal patrné stopy na popsaných technologiích a celkovém vyznění knížky. Pointa mi navíc vyzněla nabubřele, nesympaticky, rozhodně mě nenaplnila hrdostí a dychtivým očekáváním dalších pokroků lidstva, jak zřejmě autor zamýšlel. Celou trilogii jsem ulovila z výprodeje knihovny, ale do zbylých dvou dílů se pravděpodobně pouštět nebudu – styl psaní J.P. Hogana mi zkrátka nevyhovuje. 55% (i se zohledněním staršího data vydání originálu)