Pavel Obluk

Kra

Kategorie: sci-fi - space opera

vydání: Brokilon (web) 2014

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

Svarec  | ** 03.07.2014 23:40

Ani jsem nečekal, že by se mi to bůhvíjak líbilo. Koupil jsem si to spíše ze zvědavosti, protože rozpačité reakce, neznámý autor a nicneříkající anotace ve mě příliš důvěry nevzbuzovaly. Úplně špatné to nakonec nebylo. Teda jak se to vezme. Ze začátku je to parádní dobrodružná kniha, místy až horor, postupně se to rozvine v epickou scifi a je to opravdu zábava. Autor má parádní nápady, dokáže vtáhnout do děje, sice mi moc nesedl velice popisný styl s minimem dialogů, ale nebylo to nic, co bych nepřežil. Kdyby to skončilo okolo strany 220, byl bych nadmíru spokojen a knize bych udělil silné čtyři hvězdy. Bohužel poté následuje ještě dalších cca 120 stran, které tu knihu strašně táhnou dolů. To, co se na nich odehrává, se k předchozímu příběhu vůbec nehodí, navíc to působí strašně surrealisticky a odtažitě – vůbec jsem neměl pocit, že bych příběh prožíval spolu s hrdiny, všechno to působilo velice vzdáleně a vnímal jsem to jen napůl. Výsledkem bylo, že jsem se naprosto nudil a ve chvíli, kdy hlavní hrdina již po několikáte unikl už-už-opravdu-reálné smrti, mi bylo úplně jedno, jak to dopadne, a dočetl jsem to jen ze setrvačnosti. Hodně velká promarněná příležitost.

Vlask  | **1/2 28.02.2015 12:13

První polovina je fakticky cestopis z ledové planety s pohledem na souboj velrybářů a místních eskymáků. Pak se zjeví nový nepřítel a jak už bylo řečeno, dobrý dojem pomalu klesá do mrazivých hlubin. Nejprve autor prožene hrdinu značně zrychleně přes všechny obydlené světy hledat pomoc (což by samo o sobě stačilo na tlustou trilogii) a následně nechá vybojovat poslední bitvu. Potud ještě ok, ale značně mně iritovala neschopnost vojenských sil tváří v tvář démonické armádě nedisponující žádnou technikou. Jak se již přesvědčili vojáci v 1. světové, tak ani s puškou a masovým útokem proti kulometu nemáte šanci. Tady si klidně autor nechá zmasakrovat celé armády při boji zblízka, protože jeho slovy sporadicky střílí z automatických pušek a poté raději bojují meči či kopímy. Že by mezihvězdná civilizace založená na uprchlých izraelcích z matičky země neznala nic lepšího než pár automatických pušek a nepoužila autonomní kulomety, raketomety, miny, bunkry, obrněná vozidla a plavidla, nemluvě o letectvu a plamenometech, to autorovi opravdu nesežeru.

knedle  | **** 24.05.2015 18:49

Mile překvapen – to je tak hlavní dojem z tohoto díla. Jelikož se jedná o jidiš sci-fi, můžou čtenáře používané termíny rozčilovat. Kdysi jsem stěžoval, že bych si Ílion a hlavně Olymp (Simmons) užil daleko víc, mít nastudovaného Homéra a Shakespeara – zde je to podobné – orientovat se v židovském náboženství (historii aj aj), konzumování díla, by bylo snažší… (a jo, rejstřík na konci knihy jsem našel až po jejím přečtení)

Pekelně rychlé uvedení do děje mne zarazilo, a říkal jsem si, že to je asi autorova chyba, že nás tak rychle posunul k cíli – co tam asi bude psát… Jenže chyba lávky – kniha se zlomila do jiného útvaru – a to se pak událo ještě jednou. Poslední část je sice divná, ale i tak jsem byl po dočtení celé knihy spokojený. Takže u mne dobrý.