Jana Šouflová

Svitky z Londýnského mostu

Kategorie: fantasy - povídková sbírka - audiobook - detektivní

vydání: Straky na vrbě (web) 2014; Straky na vrbě (web) 2017

odkazy: 1x [ukázka], 8x [recenze], 1x [info]

SONP  | ****1/2 15.11.2014 19:01

Velmi příjemná kniha, nesoucí se ve znamení nyní populární historické detektivky. Autorka si vybrala velmi zajímavé prostředí Londýnského mostu,který byl ve své době takřka samostatnou čtvrtí. Dílo velmi příjemně odsýpá, postavy jsou dostatečně sympatické a je zde i řada zajímavých dobových reálií, takže se čtenář i patřičně poučí. Snad jen ty fantasy prvky (procházející duch mnicha, hovořící hlavy napíchnuté na kopí) se mi do příběhu moc nehodily – více by mi seděly mnohem méně výrazné fantasy prvky ve stylu Červenákova Mrtvého na Pekelném vrchu. Sama autorka ale v závěru připouští, že nechtěla, aby se kniha brala moc vážně, a tak to pro mne není žádná vážná vada na kráse této velmi pěkné knihy. Jen tak dál!

Svarec  | ***** 30.12.2014 19:26

Velmi povedená kniha, evidentně napsaná s obrovskou chutí a zápalem, která mi sedla do nálady jako již dlouho nic. Historickou fantasy mám rád, ale je to dost ošemetný žánr, protože když se autorovi nepodaří zachytit duch oné doby a místa, kniha nestojí za nic. Což se tady naštěstí nestalo, autorka se evidentně vyzná a starý londýnský most na papíře žije vlastním životem :) Kromě toho má kniha velmi sympatické, i když trochu ploché postavy a velice chytře vystavěný a poutavý příběh – několik samostatných povídek, propojených hlavní dějovou linií, která postupně vyplouvá na povrch. Jediné, co mi trochu vadilo, bylo nevyužití některých vedlejších motivů, které jsou v knize načrtnuty, ale to je pouze detail. Jinak ještě stojí za zmínku povedené zpracování knihy – skvělé ilustrace, mapky, nádherná obálka, pevná vazba.

Darion  | ***** 18.12.2015 22:04

Jana mě hodně potěšila – tahle knížka se četla sama a byl to moc příjemný zážitek. Její Londýn je sice temně nesmlouvavé, ale také magicky tajuplné místo, postavy jsou rozmanité a krásně vykreslené a příběhy pobavily jemnou nadsázkou. To jediné, co mi brání úplně výskat nadšením (a je to maličkost, takže si tuhle poznámku přečtěte až poté, co dočtete i knihu, ať vám to nekazím), je „nastavení obtížnosti“ pro hlavního hrdinu. Tomas je rozhodně sympaťák, navíc schopný bojovník – ale pár věcí dostane vyloženě zadarmo. Což mu paradoxně vezme příležitost lépe se blýsknout. Když za něj spoustu věcí udělají jiní, ať už přímo, nebo s pomocí „darů“, jeho vlastní hrdinství se umenší. Když posléze zjistíte, že jste se o něj v něčem nemuseli bát, sníží to hodnotu jeho vlastní odvahy. DŮLEŽITÉ ale je, že zatímco u někoho jiného by to mohlo znamenat obrovský nedostatek, Jana Svitky napsala tak krásně, že je to dost možná spíš součást celkového kouzla knihy, která pohladí a zanechá fajn pocit, že si dobří lidi zaslouží, aby jim ostatní pomáhali… Prostě – tahle stojí za to!

trudoš  | **** 08.06.2017 22:38

Přestože v prvních povídkách fantastika nehraje velkou roli, patří rozhodně mezi to nejlepší z celé knihy. Přičemž úvodní Případ desatera smrtí mě pro humoristickou bezelstnost bavil ze všeho nejvíc. Zápletka s putující mrtvolou, kdy se vina postupně převaluje z jednoho podezřelého na druhého, je naprosto dokonalá a vůbec tomu neubližuje ani poměrně rozmáchlý stránkový přesah. V dalších textech už magické motivy mají významnější funkci, přesto se nemohu zbavit dojmu, že příběhy by se klidně obešly bez nich a na kouzlu by vyprávění netratilo. Pravdou ale je, že autorka se víc než na detektivní kličky soustředí na vnitřní charakterizaci jednotlivých postav, díky čemuž děj často ztrácí na spádu. Přepnete-li však mozek z akčního nastavení na čistě zážitkový, čeká vás příjemně hravé čtení na jedno dvě odpoledne.
Čím pak titul upoutá nejvíc, je grafické zpracování, se kterým si Jana Šouflová doslova vyhrála. Nádherná výtvarná práce, až mě dodnes mrzí, že nebyla nijak oficiálně ohodnocena.