série: Temné bratrstvo

originální název: The Grim Company
originál vyšel: 2013

vydání: Host (web) 2014; Host (web) 2014; Host (web) 2017

odkazy: 1x [ukázka], 5x [recenze]

snop  | **1/2 16.12.2014 03:02

Zoufale neoriginalni. Jedina originalni postava – Cole – je totalne nesympaticky hejsek. Konec to trochu vylepsuje, ale zas ne natolik, abych pridal vic nez pul hvezdy. Doufejme, ze kdyz je to debut, tak druhy dil bude lepsi. Ale moc nedoufam. Rozjeli jsme druhou apokalypsu, takze nepochybne budou nasledovat vetsi a vetsi prusvihy… Jedini dva sympataci jsou proti sobe stojici Brodar Kayne a Barandas, oba s rozumnymi motivacemi. Brodar Kayne… no, to je Druss. Se vsim vsudy. A Barandas? Inu, takovych je… tragicka postava, ciste. Agamemnon, Javert… Handicapovany Polomag, ktery si neustale stezuje na sve hemorrhoidy… No, nevim. Dobre, uznam, ze postavy jsou relativne zive, ale uch, ten pribeh…

trudoš  | **** 25.01.2016 00:22

Temné bratrstvo je drsnou a morbidně zábavnou četbou v duchu antiromatické fantasy. Podobně jako Joe Abercrombie šlape Luke Scull záměrně po nepsaných pravidlech a často tím nejkrvavějším způsobem. Naneštěstí Abercrombieho tvorbu připomíná až v příliš mnoha detailech, díky čemuž má ode mě mínus. Ovšem kouzlo nepředvídatelnosti udržuje povedeně, což ještě podtrhuje škodolibým výsměchem zaběhnutým klišé. Přitom osudy jeho hrdinů nejsou jen eskapádou negativních scén a ubírají se přirozeně v závislosti na vývoji zápletky. Nápadité prostředí, do kterého román zasadil, pak autorovi jen nahrává pro cynický humor, takže si často nebere servítky, co komu a kdy udělá. Pro své zvrácenosti má sympatických postav víc než dost.
Příběh si přes všechna ta „anti“ stále ponechává punc staré dobré epiky, kdy ještě je možnost, že dobro zvítězí nad zlem a má smysl za něj bojovat. Jen to holt nebude těmi úplně nejčistšími prostředky. A taky to nebude úplně nejčistší dobro.

Madam Brbla  | **** 03.07.2021 09:01
  • „Málem jsem se utopil,“ řekl a třískl zbraněmi o sebe. „Rozpárali mě jako rybu.“ Břink. „Dostal jsem horečku, po který se cítím hůř, než kdybych chcípnul.“ Břink. „A aby toho utrpení nebylo málo, z toho zatracenýho lijavce bych chcal jako alík.“ Břink. Namířil obě zbraně na krakatona. „Tak nemám náladu na to, abych tu jenom stál a nechal si srát na hlavu od takovejch, jako seš ty.“ –

Další drsný svět, kde to hrdinové ani „hrdinové“ nemají vůbec snadné; do ideálů se plete nelítostná realita i mocná kouzla. Nečekala jsem příliš, ale Abercrombieho knihy nevychází v takovém množství, abych pohrdla napodobeninou, pokud je obstojná. A co se mě týká, „Temné bratrstvo“ obstálo. Jasně, Joe je lepší, jaksi důkladnější, jde hlouběji pod povrch. Také jsem zachytila možnou inspiraci tvorbou Glena Cooka, možná zpovzdálí pomrkával ještě Steven Erikson… to je fuk. Podstatné je, jak jsem se bavila (dobře) a jestli jsem se dokázala ztotožnit s postavami (s většinou docela ano), třeba mezi nimi najít i sympaťáka (dokonce jsem pro něj uronila slzičku). Charaktery nejsou černobílé, což platí i pro zápletku, sklouzávající k tmavším odstínům šedi – se štědrým přídavkem krvavě rudé. Přesto nechybí vítané záblesky humoru. Svět, jeho kraje, historie, obyvatelé, tvorové, zkrátka pozadí je načrtnuto na můj vkus příliš nahrubo, ráda bych celek viděla lépe. Snad se dočkám v příštích dílech, druhému se nejspíš podívám na zoubek brzy. 75%