kniha » Černá křídla Cthulhu
v Top10 1 | chce si přečíst 1 | chce mít v knihovně 1 | má v knihovně 16
hodnotilo: 17
81%
Koupit knihu:
FantasyShop.cz
Fantasya.cz
Černá křídla Cthulhu Více vydání = více obálek.
Sestavil/i:

S. T. Joshi

Černá křídla Cthulhu

Jednadvacet povídek lovecraftovského hororu

série: Černá křídla Cthulhu
díl v sérii: 1

Kategorie: fantasy - horor - antologie

originální název: Black Wings of Cthulhu: Twenty-One New Tales of Lovecraftian Horror
jiný (obecně známý) název: Black Wings: New Tales of Lovecraftian Horror
originál vyšel: 01/04/2010

vydání: Laser-books (web) 2014; Laser 2019

odkazy: 1x [ukázka], 7x [recenze]


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


1poslední 244 příspěvků celkem

 [44] KeB (editor) 18.11.2015 15:28  

@noir[43]: Tak čistě HPL jsou vydány asi všechny. Já myslel spíš ty různé spolupráce, ale i třeba ten Derleth, co se chlubí, že vychází z dopisu a tak podobně.

 [43] noir 17.11.2015 21:47  

@KeB[42]: Jo, ty pastiše jsou ty otrocké kopie, víceméně něco takového, jako je Peabody. Joshi se vůči nim dost vymezuje (třeba i v předmluvě k druhému dílu, která je mimochodem zase zajímavá); mně osobně zas tak nevadí, a někdy je fajn sáhnout i po nich, když se chce člověk ponořit do toho světa, šlehnout si nějakého Shub-Nigguratha, je to taková sázka na jistotu, a i Derlethův přínos je důležitou součástí mýtu Cthulhu. Navíc u nás je to spíš akademická otázka, protože jich tu zas tolik nevyšlo a zatím převažují lovecraftoviny, co tak otrocké nejsou. A u nás nevydané věci… no, myslím, že z těch stoprocentně Lovecraftových děl snad už nic nezbývá, ale ještě se mrknu. A taky si myslím, že není nad hutnou, delší povídku!

 [42] KeB (editor) 17.11.2015 21:10  

@noir[41]: Co je to nenáviděná Derlethovská pastiš? Tohle: (?) http://www.legie.info/povidka/9881/komentare#zalozky Čili taková ta jasná snaha držet se co nejvíc HPL až ho vlastně kopíruje? Já se přiznám, mě to až tak nevadí. Proto pro mne Kiernanová je (prozatím) vrcholem 1. sbírky. Zase na druhé straně i u HPL mne vždycky víc braly jeho delší povídky (věc na prahu např) než ty vyloženě krátké, ano Kiernanová splňuje oboje :). Nechám se překvapit. Nedělal jsi nějaký průzkum ohledně u nás nevydaných povídek HPL? (už s tím asi začínám být otravný :D) Co se týče tvojí charakteristiky prvního dílu se zatím shodujeme.

 [41] noir 17.11.2015 20:39  

Jednička versus dvojka… hmmm, to je těžká otázka… ale zkusím napsat… možná i pod čerstvým dojmem z dvojky by u mě dvojka mírně vyhrála: jednička byla jaksi zubatější, byly tam jakoby jasnější vrcholy (Barron, Kiernanová, Pugmire), ale zase tam byly větší propady (Cisco, Stableford, Schow), dvojka mi přijde vyrovnanější a jako by jela víc na pohodu, je to takový klidnější cthulhu-jazz, i když i tady jsou hitovky (pro mě Langan a Fletcher). Joshi nezastírá, že se zarputile brání těm nenáviděným derlethovským pastiším, takže ty povídky si z HPL pořád berou jen tu a tam motiv, odkaz, jméno, atmosféru, lokaci, a proto je v nich vždycky víc z těch autorů samých než z jejich předobrazu, což mně osobně vyhovuje, a i tohle je ve dvojce patrnější. Všiml jsem si, že u jedničky dost lidí mávlo rukou třeba nad povídkami manželů Burlesonových, že nepřináší nic nového a tak, a tohle ve dvojce imho taky moc není (i když třeba takový Steve R. Tem s tou svojí pouštní povídkou o motelu má tím směrem nakročeno…), čili já osobně bych se mírně klonil ke dvojce. Pak to klidně tady můžeme probrat i z vícero úhlů (jo, a můžem se tykat:)

 [40] KeB (editor) 15.11.2015 20:22  

@toms[38]: Protože jsem si jeho identitou nebyl jistý :D @noir[39]: A jak se vám jeví dvojka oproti jedničce, lepší?

 [39] noir 15.11.2015 16:11  

Tak za 14 dní by tahle další fantasmagorie měla být venku:)

 [38] toms (editor) 15.11.2015 14:43  

@KeB[35]: proč se neptáš přímo Noira? :-)

 [37] KeB (editor) 15.11.2015 13:05  

@Hyperion[36]: Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn !!!

 [36] Hyperion (editor) 14.11.2015 18:25  

Stihne, jsou v tisku.

 [35] KeB (editor) 14.11.2015 13:14  

Dotaz na Hyperiona: Martine, netušíš, jak je na tom pan Žáček s křídlama Cthulhu 2? Stihne to do vánoc? :)

 [34] gokudo 09.09.2015 15:46  

Koukam, ze Černá křídla Cthulhu 2 jsou na edicaku u Laseru. Parada!

 [33] měšťan 06.01.2015 23:54  

@BorgDog[32]: A kdo sepisuje rádoby zasvěcené komentáře, ten nemusí mít nutně pravdu :) Lovecraft psal směs hororu, sci-fi a fantasy v různých poměrech, takže vyčítat jeho „následovníkům“ že tam mají moc toho nebo málo onoho je vlastně „selháním“ ve smyslu nepochopení jeho díla :)

 [32] BorgDog 06.01.2015 21:20  

@měšťan[31]: Kdo má kladivo není ještě kovářem, kdo má knihu, není ještě učencem, kdo má Cthulhu nebo Pickamana, není ještě HPL horor. :-) Viz. můj komentář. Ale je zřejmé, že se neshodneme, takže v tomto bodě bych debatu na téma Stableford uzavřel.

 [31] měšťan 06.01.2015 14:53  

A já trvám na tom, že to „HPL horor“ samozřejmě je, protože je inspirován dílem nebo životem HPL :)

 [30] BorgDog 06.01.2015 14:11  

@měšťan[29]: „Pravda o Pickmanovi“ by patřila do sbírky SF anebo třeba právě do Cthulhu 2000. Ne sem. A trvám na tom, že HPL horor to skutečně není, protože ten staví na tušeních, na emocích, ale ne na rozborech DNA. V podstatě je to dokonalá Lovecraftova „antiteze.“

 [29] měšťan 06.01.2015 10:49  

@BorgDog[28]: A v jaké sbírce by tak nepůsobila? Pořád nechápu, proč tvrdíš že to není horor. S. T. Joshi je evidentně opačného názoru než ty :)

 [28] BorgDog 05.01.2015 23:00  

@měšťan[25]: A Stableford mi nehýbe žlučí. Ta povídka není špatná, rozhodně ne. Jen prostě ve sbírce HORORU působí jak kuře ve vrhu štěňat.

 [27] BorgDog 05.01.2015 22:58  

@Lucc[26]: Rozhodně. Proto jsem to napsal i do komentáře. Cthulhu 2000 byla strukturou i „cílem“ jinde než Černá křídla, to je pravda a chápu to. Ale i s přihlédnutím k tomu mi Joshi přišel výběrem povídek lepší.

 [26] Lucc 05.01.2015 21:34  

@BorgDog[23]: Já bych ty antologie nesrovnával. Pro mne je Cthulhu 2000 pokus o přiblížení stop HPL i v třetím tisíciletí. Nikdy jsem ji nechápal jako soubor povídek s jednotným náhledem, jako soubor navazující na HPL, ale spíše jako demonstraci vlivu, který HPL pořád má, jako soubor prací a autorů ovlivněných HPL. Někdy humorně, někdy více do hloubky, jindy až na dřeň. Těžko ale mluvit za Jima Turnera a předmluvu si už nepamatuji. Možná si ji znova přečtu, abych měl jasno. Joshi k tématu přistoupil, zdá se, trochu jinak, asi i vážněji.

 [25] měšťan 05.01.2015 20:59  

@BorgDog[23]: Že ti zrovna ten Stableford tak hýbe žlučí :) Že je to pokus o „dekonstrukci“? No a? Každý si pod pojmem HPL horor prostě představuje něco trochu jiného, to je na tom právě pěkné :)

 [24] měšťan 05.01.2015 20:49  

@BorgDog[23]: Trvat si můžeš na čem chceš. A zrovna u Pickmanova modemu se shodneme, ten se mi taky nelíbil. Ale „Tlusťoch“ a „Šachta číslo 247“ to bohatě vyrovnali. Stejně se vlastně dají posuzovat jen jednotlivé povídky a ne sbírka povídek jako celek.

 [23] BorgDog 05.01.2015 19:10  

@měšťan[22]: Nijak mě nepřekvapuje, že se na hodnocení neshodneme. Každopádně trvám na tom, co jsem napsal: Černá křídla JSOU celkově lepší než Cthulhu 2000 už proto, že tam není ani jediná blbost na úrovni Pickmanova modemu, abych vybral hned tu první z několika. A Stablefordova povídka tam JE děsivé (nebo spíš děsné) selhání, protože je to namísto HPL hororu spíš pokus o jeho dekonstrukci.

 [22] měšťan 05.01.2015 17:56  

Sbírka je pěkná, ale „rozhodně“ se nejedná o lepší počin než Cthulhu 2000, jak se píše v komentáři. Ta totiž obsahovala povídku Šachta číslo 247, a ta je opravdu výtečná…

 [21] Strýček Biolit 31.12.2014 13:15  

@BorgDog[19]: Parádní raport, díky…a tím zvoněním v uchu jsi mi nasadil brouka do hlavy…já si furt myslím, že to mám od jistého hlasitého vystoupení jistého hlasitého umělce…a ono to tak být nemusí :D

 [20] KeB (editor) 31.12.2014 12:44  

@BorgDog[19]: Já se na tvůj report moc těším a už se těšíme s Biolitem dva. Černá křídla obcházím v knihkupectví jak pes kost :)

Honzo, klaním se tvé velikosti. Takhle má vypadat zodpovědně pojatý report! :)

 [19] BorgDog 31.12.2014 02:08  

@Strýček Biolit[18]: Nějak mi zvonilo v uchu, tak mě napadlo zavítat…

 [18] Strýček Biolit 31.12.2014 01:46  

Ha, Borg má noční :D

 [17] Strýček Biolit 30.12.2014 20:13  

@KeB[16]: Jsem. Jak by řekla TV Nova: monitoruji to. Report by se hodil, je to fakt silné lákadlo.

 [16] KeB (editor) 30.12.2014 18:29  

Biolite si tam? Já Borga prásknu, říkal, že ji dostal pod stromeček a že pak dá řádný report :D

 [15] memnon666 30.12.2014 16:59  

me na tom laka Laird Barron – veci od nej z F&SF byly vyborne (resp. do ted si je vybavuju vcetne podrobnosti :) )

 [14] gokudo 16.12.2014 15:08  

Pro HPL a Ctulhu-kult fanatiky je toto absolutni tutovka… techto knizek neni v u nas moc k mani!

 [13] Lucc 16.12.2014 08:29  

@BorgDog[11]: Já se nehádám, jen jsem tě chtěl popíchnout, což se povedlo.

@měšťan[12]: Jo, Fat Face je vlastně skvělá. Tak dobrá, na jeho povídku se těším také.

 [12] měšťan 16.12.2014 00:09  

Ramsey Campbell píše výborně a Michael Shea napsal i mnohem lepší povídku než je „Pitva“ a tou je „Tlusťoch“.

 [11] BorgDog 15.12.2014 22:56  

@Lucc[6]: P.S.: Shea si přečti povídku „Pitva“ – možná ti nebude chvilku moc dobře. :-) A od Schweitzera „Poslední noc Svátku mrtvých.“ Minimálně tyhle dva si dovedu představit, že napíšou lovecraftovinu, ze které bude tuhnout krev. :-)

 [10] BorgDog 15.12.2014 22:53  

@Lucc[6]: Campbell mi přijde přeceněný a Barron mi nesedl, ale přiznávám, že nejsem schopen objektivně říct, proč přesně – přílišná „roztahanost“ možná? Ostatní neznám. A pokud to bude jako e-book, půjdu do toho stopro.

 [9] Strýček Biolit 15.12.2014 22:45  

No vypadá to zajímavě, o tom žádná…a je to samostatná kniha, takže pokud se to nechytne a další nevyjdou, člověk aspoň nebude (tak moc) naštvaný.

 [8] Hyperion (editor) 15.12.2014 22:33  

Mělo by, ale patrně až začátkem ledna…

 [7] KeB (editor) 15.12.2014 20:24  

@Hyperion[3]: @noir[5]: Lákáte mě čím dál víc :) Vyjde to i jako ebook? To by mě přesvěfčilo určitě.

Já věděl, že to jméno Joshi znám!!!! :D

 [6] Lucc 15.12.2014 19:07  

@BorgDog[4]: Ty máš teda vkus, pfff. Mně zajímají spíše Barron, Campbell, Schow nebo Royle. Ale proti gustu …

 [5] noir 15.12.2014 18:30  

Já bych k tomu řekl třeba tohle: Jsou to dost temné povídky, to mě u téhle knížky napadá jako první, je to fantastická literatura pro dospělé; některé povídky přímo vycházejí z Lovecraftova díla (třeba 3 dost divoké remixy „Pickmanova modelu“, od Kiernanové, Pugmirea a Stableforda); jinde vystupuje sám Lovecraft (Gafford, Thomas); hodně se tu pracuje s lovecraftovskou filozofií kosmicismu – bezvýznamností člověka vůči víceméně nepřátelskému univerzu – tímhle je celá knížka prodchnutá (proto i ten lovecraftovský horor v podtitulu); je tam hodně transformací, smrti, pouští, USA, filmu, ale dojde i na zombie, duchy. Většinou to není psáno Lovecraftovým jazykem, tzn. dlouhé odstavce popisů, bez dialogů, nejsou to pastiše, imitace, není to prvoplánová fanfiction, ale současné texty autorů, které Lovecraft oslovil a kteří s ním jsou v dialogu na nejrůznějších úrovních.

1poslední 244 příspěvků celkem
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu