Otomar Dvořák

Ďáblův klíč

Tento svazek obsahuje díla vydaná samostatně: Ďáblův klíč

Kategorie: fantasy - horor - povídková sbírka

vydání: Čas (web) 2015

Strýček Biolit  | ***1/2 17.05.2019 18:32

Kniha obsahuje dvě práce – titulní novelu Ďáblův klíč a krátkou povídku Syn řeky. Nejprve k novele. Od Dvořáka jsem před touto knihou četl jen vynikající Vřeteno osudu (románový životopis K. J. Erbena), kde mě zaujaly hlavně dvě věci – faktografická přesnost (místa, události, postavy) a autorův cit pro, jak to nazvat, „romantickou mystiku starých časů“. V Ďáblově klíči se autor mohl odvázat, protože neoperoval s životem doložené historické postavy. A je to znát hlavně v první polovině díla, která je promořená slovanskou mytologií, ještě umocněnou faktem, že kniha se odehrává kolem magické svatojánské noci/letního slunovratu. Bohužel druhá polovina knihy začne pomaličku ztrácet atmosféru a konec je – na můj vkus – až moc megalomansky pojatý. Je tu ovšem ještě jeden aspekt – celé dobrodružství se odehrává kolem Berouna, při letmém pohledu do mapy člověk zjistí, že místa, po nichž postavy putují, jsou reálná. Tudíž pokud má tamní končiny člověk dobře prochozené, musí být zážitek ze čtení o stupeň výše – navíc nepochybuji, že Dvořák do vyprávění zakomponoval tamní lidové historky a lokální mýty. Pokud bych se s nimi seznámil, asi bych hodnotil o chlup lépe.

Syn řeky je krátká povídka spoléhající se hlavně na atmosféru – pro změnu – divokého večera svátku Samhain, v němž se odehrávají věci, co se odehrát musejí. Konec je lehce prapodivný, ale zbytek díla má grády.

Oba texty jsou psány velice lehkých čtivým jazykem a těžce vypsanou zkušenou rukou. Jako knižní celek pak tvoří moc příjemnou jednohubku na jedno dvě odpoledne.