Démon z East Endu

série: Ve službách královny

Kategorie: fantasy - urban fantasy - steampunk - vlkodlaci

vydání: Brokilon (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 5x [recenze]

snop  | ** 05.04.2015 15:17

Je to citelne, ale jinak velke zklamani. V zasade lze asi rict, ze knize chybi predevsim nekdo, kdo by ji vzal a celou prekopal, idealne rozdelil na dve novely, jednu o tovarnach a druhou o temnote. Tak, jak je to ted, je to neprehledne, neprilis logicke a natahovane. Neprehlednost pak vrcholi v akcich scenach, ktere jsou bombasticke, ale clovek ani nema sanci si moc predstavit prostredi, ve kterem se deji, ani, co se tam vlastne deje. Proste nekdo nekoho nejak nekde mlati.

Jestlize obalka naznacuje, ze jde o nejake vysetrovani sourozencu Kelbyovych, tak s tim knihu mozna autorka zacala psat, ale zjevne se ji to vymklo. Vysetrovani je spise thrillerem nez detektivkou a sourozenci Kelbyovi, ackoli zustavaji na place stale oba, se postupne meni pouze v sestru Kelbyovou a bratr Kelby postupne ustupuje muzne postave Michaela Sterlinga, ktery… njn.

Nedostatecnost redaktorske prace je videt i na tom, ze snad poprve v zivote jsem narazil v knize na „continuity error“: na str. 125 a 126 mluvi osoba, ktera ve scene nema co delat (coz se potvrdi i tim, ze pak na str. 133 nevi, co se stalo s kosili, ktera v one scene vzala za sve). A na podivny ukaz, kde nejprve v kap. 20 vyuzijeme zvlastnost sveta (chobotnice) a neco o ni rekneme, a pak v kap. 23 znovu a podrobneji – jako kdyby mela kap. 23 predchazet kap. 20.

Celkove tedy, da se to precist, ale je to feministictejsi, nez by si clovek myslel po precteni obalky, je to take romantictejsi, a zasadne tomu chybi nejaka pevna ruka, ktera by pribeh (ci spise dva) urovnala do jasnych kontur.

Svarec  | *** 21.12.2015 18:52

Co k tomu říct… Pokud bych se na to měl podívat střízlivě, tak musím souhlasit se snopem. Příběh je poněkud zmatený a místy jsem měl problém se v té detektivní zápletce zorientovat. Postavy jsou ploché, což neberu nutně jako chybu, když jsou zároveň sympatické (což tady jsou), ale občas jsem měl pocit, že čtu spíše červenou knihovnu, s tím vyléváním citů, vyznávání lásky a popisy mužných těl mohla autorka trochu šetřit. Styl je dost kostrbatý a přesně jak říká snop, hlavně akce je strašně nepřehledná. Co mě nejvíc zklamalo, bylo asi prostředí viktoriánského Londýna, který z knihy vůbec není cítit. Nicméně přesto hodnotím třemi hvězdami, protože i přes zmíněné nedostatky jsem to kupodivu přečetl vcelku s chutí a snad jsem i docela zvědavý na další díl.

SONP  | ***1/2 13.03.2016 10:21

Solidně napsaný steampunk! Náladou mi trochu připomínal Hodderovu sérii Burton & Swinburne a zejména Případ mechanického muže, kde se také v pěkně vykreslených viktoriánských reáliích v jedné kapitole odehrávají akční bitky se zdivočelými zombíky (upřímně přiznávám, že jsem akční pasáže četl jen zběžně), aby se záhy v další postavy v laboratoři či hampejzu oddávaly dlouhým archaickým rozhovorům o vlastních traumatech. A místo přisprostlých papoušků jsou tu služebné zmutované domácí chobotnice. Velká pozornost je věnována také dobové módě a strojové estetice – až se mi zdálo, že forma přerostla nad obsahem. Souhlasím totiž s jedním z předchozích komentujících v tom, že příběh sám není nikterak strhující a je trochu nepřehledný s množstvím odboček, které by klidně mohly být vypuštěny (nakladatelovy nůžky mohly být agresivnější). Ovšem kvalita textu je vysoká, dobře se to čte a zůstává z toho celkem přijemný, zamlžený, mosazný, zmoklý a v East Endu také drobně zasmrádlý zážitek. Nicméně být dílo o 50% kratší, mohlo by být o třetinu lepší.

trudoš  | **1/2 02.04.2017 23:55

Přes nádhernou grafickou podobu románu mě příliš neoslovila jeho přeexponovaná stylistika. Nesmyslné vykřičníky, statické postavy, divadelní dialogy či absence gradace, to všechno vypovídá spíš o autorském nadšení, než o řemeslné dřině. Což u čtyřsetstránkové pseudodetektivky právě nepotěší. Bohužel tu nefunguje ani vztah mezi ústřední dvojicí sourozenců, kteří se k sobě chovají, jako kdyby se potkali včera. Přijde mi, že si Petra Slováková víc dala záležet na popisech atmosférických scenérií, které vymalovává do nejmenších detailů, než aby se soustředila na logiku jednání postav a dějových zvratů, které tak zákonitě pokulhávají. Steampunk je rozhodně fajn a nehraje roli, jestli je přitom trochu do červena, ale když nefunguje zápletka, postrádá na významu, jakého je kniha žánrového vyznání. A vzletné vyjadřování to nijak nezachrání, o to spíš, když pochází z úst žebráka, stejně jako vojáka, okultisty, továrníka nebo alchymisty. Jakoby všichni navštěvovali stejnou rétorickou přípravku.