odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

snop  | ***1/2 19.05.2015 04:21

Jako postapo výtečné, jako politické prohlášení nepřijatelné.

Marigold  | nehodnoceno 21.05.2015 14:06

Taky se nejedná o politické prohlášení, ale o beletrii. :)

Alfi  | brak 03.06.2015 13:20

Ako v prípade posledných Šlechtových kníh, technicky je kniha dobre napísaná a obálka je veľmi pekná. Čo sa týka obsahu – ide o niekoľko viacmenej nesúvisiacich poviedok veľmi voľne spojených do príbehu s ústrednou postavou resp. postavami. A hneď v úvode sa predstaví Ján Kovář, čo hneď pripomenie nie príliš dobre prijatú Šlechtovu knihu zo série… veď viete ktorej. A bude to len horšie. Nepochybne istú xenofóbnu skupinu čitateľov kniha poškrabká po brušku, ale ak máte radi aspoň trochu logiky v príbehoch, tu ju nehľadajte. Postavy sú prekreslené ako zo superhrdinských komiksov zo sedemdesiatych rokov (- Vy ste tajomný praktický všemocný Havran, čo vždy všetko robí sám. Tak ja budem odteraz chodiť všade s vami. – OK), Európska únia najprv nasťahuje do Čiech 800 000 imigrantov (lebo, viete, Češi sú ten najtvrdší protieurópsky národ), následne ich humanitárne zbombarduje (a to tak, že prakticky celé česko sa stane neobývateľným), za 15 rokov sa z Čiech stane úplná džungľa bez ciest a napriek tomu všade funguje mobilná sieť bez problémov. Jááááj!! Ale zase v Pevnosti to označili za udalosť roka.

Vlask  | *** 07.06.2015 13:02

Důvod postapo stavu a jeho údajné příčiny mi vůbec nevadí (na dfensu to asi bude povinné čtivo:-) ). Horší je to s hlavní postavou. Havran je něco jako nad Conan s neuvěřitelnou pověstí. Kam přijde, tam to vystřílí levou zadní s prstem v nose. Mám raději zranitelnější reky, než je superman z budoucnosti. Překvapením se v tomto ohledu stala závěrečná povídka, díky které si u mně kniha vysloužila pár bodíků navíc.

gokudo  | **** 10.09.2015 18:25

Jako postapo neslane, nemasne, jako politické prohlášení vyborne a velmi aktualni!

Svarec  | ***1/2 23.09.2015 14:49

Zvláštní kniha. Není to jednotný příběh, ale povídkový román, kde na sebe povídky částečně navazují. Ne že by mi to vadilo, ale možná by bylo záhodno to někde v anotaci uvést. Jinak ke kvalitám knihy samotné. Logiky to moc nepobralo, ale když nad tím člověk moc nepřemýšlí a bere to jako oddechové čtivo, tak OK. Postavy taky nejsou nijak zvlášť sympatické (což je u Šlechty docela překvapivé) – Skočdopolová je prostě otravná a Havran je vylíčen jako nezranitelný superman, který bez mrknutí oka sám vystřílí desítky nepřátel, a vlastně k němu nejde nic cítit ani se s ním nějak ztotožnit. Havranovi „superschopnosti“ jsou sice na konci knihy vysvětleny, nicméně celé finále je naprosto ulítlé a v podstatě nesouvisí s ničím, co se předtím v knize dělo (ale líbilo se mi). Jinak je to ale typicky Šlechtovsky čtivé a zábavné. Šlechta prostě umí, zatím jsem od něj nečetl nic, co by mě nebavilo. Rok Havrana není vyjímkou, i když patří mezi jeho slabší díla. Jinak co se týče politického aspektu knihy, o kterém tady někteří mluví, já to prostě beru jako fikci a je mi vcelku jedno, jak autor smýšlí. A i kdyby tato kniha měla být nějakým manifestem autorových názorů, nepřijde mi vzhledem k současné situaci nijak pobuřující.

Lmslaver  | ***1/2 26.11.2015 21:49

Starší povídky o Havranovi se mi líbily a byl jsem z nich kdysi nadšený, přepracování a spojení do jednoho celku, ještě navíc s šílenou krávou Skočdopolovou už u mě takové nadšení nevyvolalo. Skočdopolka je totiž bžůžasně užvaněná, pitomá trubka, do které bych nasypal celý zásobník už v první povídce. Akce je tady hodně podána z pohledu Skočdopolky, takže než se ta ženská vzpamatuje a rozkouká, tak už je dávno po akci a jako čtenář mám pocit, že mi to nějak rychle proteklo mezi prsty, aniž bych si to pořádně vychutnal a užil. Přejdu raději k lepší stránce knížky. Syrové a drsné prostředí zničené české kotliny je popsáno zajímavě i proč tomu tak je (důsledky migrační politiky EU), což teď navíc vyznívá v kontextu současných přistěhovaleckých problému aktuálně, byť jsou vlastně základní povídky příběhu o Havranovi napsané už více než před deseti lety a za to před panem Šlechtou smekám. Narážky na JFK mě pobavily, obálka je perfektní a dává knize pár bodíků navíc. Doufám, že v dalších knížkách Vladimír Šlechta upustí od ženských hrdinek, protože ani předchozí Ema mi tak nějak nesedla. Těším se až se začtu do Oggerda a budu doufat v nějaké nové příběhy z pohraničí.

trudoš  | *** 18.11.2016 23:54

Kamenem úrazu pro mě u Roku Havrana byly dva faktory. Zaprvé se nejedná o román, ale o povídkový soubor, přičemž jednotlivé starší i novější texty jsou propojeny nezávislou dějovou linií. A zadruhé, autor se na můj vkus až příliš často pouští do národně politického mudrlanství, které mě však v ničem neoslovovalo. Když budu chtít ponaučení o tom, že Havel byl přeceňovaný trotl a Evropská unie je čiré zlo, zajdu si do hospody. Od dobrodružné scifárny čekám něco jiného.
Ale jinak dobrý. Většina příběhů se pohybuje na hraně lepšího standardu, ale to účelové šroubování do jednoho celku chvílemi vyvolává dojem pinožení se odněkud nikam. Taková atmosférická road movie postapokalyptickou krajinou Čech a Moravy s občasným střetem tady a tam. Jen jsem trochu lítal v časovém rozhraní. V jednu chvíli děj vyvolává dojem, že jde o dalekou budoucnost a v druhou tu zase vystupují postavy pamatující si staré pořádky, s čímž zas příliš nekoresponduje radikální proměna regionální geografie celé Evropy.