série: Úžasná Zeměplocha
díl v sérii: 35

originální název: Raising Steam
originál vyšel: 07/11/2013

vydání: Talpress (web) 2015

SONP  | ***1/2 24.05.2015 11:39

Tak dnes v 0:15 jsem si zažil onen divný pocit, spočivající v tom, že jsem dočetl poslední, ale opravdu poslední Zeměplochu a víc už jich vážně nebude. A pocit to byl silný, protože se Zeměplochou a Terrym Pratchettem žiji svůj čtenářský život asi 21 posledních let. Být tahle kniha někde uprostřed cyklu, možná bych byl trochu rozčarován, protože stará Zeměplocha to určitě není. Terry zde pokračuje ve své humanistické a protirasistické linii, která byla nastolena už někde kolem knihy BUCH! A i když by se zdálo, že tématem si v poslední knize zasurfujeme na modní vlně steampunku, tak autor si spíš vyřizuje účty s terorismem a sexismem. Věk (a možná blížící se konec kariéry) udělal se zeměplošským stylem své, pryč jsou potrhlí mág(k)ové, SMRŤOVY PROSLOVY a největší matematici zeměplochy v podobě velbloudů. Podobně jako Šňupec se u knihy určitě nepotrháte smíchy, ale i tak je pára na zeměploše čtivá a poměrně zábavná. 70%

Gaarq  | **** 20.07.2015 21:28

kniha se docela obtížně hodnotí. znaje okolnosti, za jakých vznikla, mám asi tendenci nadhodnocovat. ale v kontextu celého díla jsou ty čtyři astry fér.

na pratchetta je to docela polopatické, přímé, nezáludné, optimistické a lineární. postavám nelze upřít jejich charaktery, tak jak je známe z minulých děl, třeba vetinariho hlášky jsou skvělé, ale jsou trošku ohýbány směrem k autorskému záměru. pratchett se s ničím nemaže, docela jasně využívá příběh pro vyjádření svých základních postojů, což od noční hlídky dělal stále, ale tentokrát je to velmi otevřené. já osobně s ním takřka ve všem sympatizuji, ale na literární dílo je to příliš školometské. na druhou stranu, i ten nejhorší pratchett je pořád superliga a mnozí by rádi dosahovali jeho kvalit.

avatar2  | ***1/2 05.12.2015 10:19

Škoda konce série. Autor tu, stejně jako bylo jeho zvykem posledních 20 knih, řeší i žhavá aktuální témata, což trochu zdržuje, zvláště „zkušenější“ čtenáře. Jinak je kniha psána vyzrálou rukou a na stránkách žijí dlouhodobě ukotvené a rozvíjené postavy, takže se netřeba zdržovat dlouhým úvodem a jejich představováním. Kniha je na jednu stranu poměrně drsná (skutečná krev a mrtvoly, to nebývalo zvykem!), na druhou stranu svým zakončením velmi smířlivá. Není to vrchol série, ten podle mě byl kdesi v její polovině, ale i tak bych se rád těšil na další díly, které nebudou.

Alfi  | ** 05.03.2016 11:34

Aaach, tak toto bolo poslabšie. Prvý krát som sa musel nútiť do čítania Pratchetta, ťažko povedať prečo – možno steampunkový motív až tak veľmi nepasuje do Zeměplochy, humoru je pomenej, dej je rozbitý to viacmenej náhodných epizód alebo zhluk toho všetkého? Myslím, že ak by Terry už túto knihu nenapísal, nebola by to až tak veľká škoda. R.I.P. Terry