Kategorie: fantasy - horor

originální název: Revival.
originál vyšel: 2014

vydání: Beta (web) 2015; Ikar (SK) (web) 2016

odkazy: 1x [ukázka], 5x [recenze]

SONP  | ****1/2 06.07.2015 21:55

Na jiných serverech je celá řada rozporuplných komentářů k této Místrově knize a mé dojmy ze čtení nebyly jiné. Začalo to bombasticky. Po „McBainovském“ Panu Mercedesovi a „komediantském“ Lunaparku jsem měl pocit, že po letech čtu znovu Kinga a jeho TO. Jeho líčení dětství dětskýma očima je prostě nepřekonatelné, stejně jako jeho líčení adolescentních zážitků (včetně prvních akordů na elektrickou kytaru). Rock je ostatně významnou složkou této části knihy, což mne příjemně potěšilo . Naopak pasáže z dob, kdy se ze sympatického klučíka stává posléze zázračně vyléčená drogová troska mne za srdce nevzaly, stejně jako hlavní téma prostřední části knihy, kterou je u nás téměř neznámý teleevangelismus (kdo neví co to je, nechť si podívá na klip Jesus He Knows Me od Genesis). Mé plánované hodnocení začalo padat někam k třem hvězdičkám a pak to přišlo. Na přednášce Pavla Renčína jsem se dozvěděl, že spisovatel je divný člověk s dírou v duši, ze které lezou ven věcí, které tam má. Vnitřek Stephena Kinga musí v tom případě být dost příšerný a je s podivem, že se dožil svého pokročilého věku. Nebudu spoilovat, ale Mary Shelleyová by ze závěru posledního Mistrova výtvoru měla jistě radost. Ve mně samotném zanechala příjemně znepokojivý (a pětihvězdičkový) pocit, ale tu půlhvězdu za slabší prostředek srazím – nakonec to bylo opravdu parádní počtení. 90%

Speedemon  | ***1/2 17.07.2015 07:49

Můžu souhlasit prakticky se vším v předchozím komentáři. Začátek slibný, pak to začalo být divné. Kingovo zesměšňování náboženství mám většinou rád, ale tady mě to nějak nechytlo. Konec bych označil za velmi nepříjemný. Z počátku mi přišel ujetý oproti zbytku knihy. King měl vždycky divné a nepovedené konce. Druhý den se mi to však v hlavě uleželo a já si uvědomil, že tentokrát se konec povedl. Je v něm kus lovecraftovsky nepříjemného kosmického hnusu :)

Strýček Biolit  | ***** 05.11.2015 21:04

Moc pěkná a poměrně nenápadná kniha, která se nádherně četla a skvěle pobavila. Jistě k tomu přispívá i menší rozsah – děj je koncentrovanější, šťavnatější, nekonají se dlouhé a nudné pasáže. Revival jsem nebral jako horor, ale spíše jako temněji laděný příběh, jehož obsahem je – krom jisté dávky nostalgie a rocku – i několik palčivých otázek, které lidstvo trápí od počátku věků. Závěr je poměrně povedený, silně znepokojivý a, v jistém smyslu, velmi tradiční. Na plných 5 to asi úplně není, ale už jen za ten rock (a pár jiných věcí) dávám o kousek víc, takže to tu plnou palbu dá…

eldrin  | ****1/2 10.12.2015 10:10

Kniha, z ktorej od sameho zaciatku dycha nezamenitelny Kingov rukopis. Ide o pomale, pozvolne citanie, takze ak ocakavate zbesilu jazdu v zmysle jeho skorsich prac, tak vase ocakavania nebudu naplnene. Napriek tomu ide o prijemny zazitok – je poznat, ze autor uz ma svoj vek, a vyuziva pomale casti knihy na akesi bilancovanie mladosti a starych cias. Tato tendencia sa vyostruje najma ku koncu knihy, s pribudajucim vekom hlavneho hrdinu a s coraz silnejsim ocakavanim prichodu temnoty (i ked otazkou je, ze ak by neslo o Kinga, ci by citatel tuto temnotu ocakaval hned od zaciatku knihy). Kniha ma niekolko ciastkovych vyvrcholeni, ktore su vsak vzdy nasledovane dalsou pomalsou sekciou.

Kingovou specialitou je vykonstruovanie putaveho deja, ktory vsak casto nevie uspokojivo ukoncit. V tomto pripade je to naopak. Dej sam o sebe je sice zaujimavy, ale nejde o knihu, od ktorej by ste sa nevedeli odtrhnut. Povodne som uvazoval s hodnotenim 8/10 (stale vysoke hodnotenie, pretoze pomale sekcie maju svoju atmosferu a literarnu kvalitu).

V zavere knihy vsak autor prepina na vyssiu rychlost a prichadza so skvelym vyvrcholenim a pointou. Ceresnickou na torte je pocta inemu autorovi (nechcem spoilovat, aj tak vsetci viete, o koho moze pri Kingovi ist). King je skeptikom a rozhodne nie vzornym katolikom – nic nove pod slnkom.

trudoš  | ****1/2 20.08.2016 00:17

Tak tohle bylo skutečně velké překvapení. Po zklamání knihami Pod kupolí, Dallas 63 a Pan Mercedes, jsem od Revivalu moc nečekal, o to spíš, že mě nezaujal anotací. A přitom mě nakonec bavil jako už dlouho nic od Stephena Kinga.
Základní motiv je jednoduchý. Autor vzdává hold slavné hororové klasice Mary W. Shelleyové, a musím říct, že to dělá kouzelně rafinovaným způsobem. Nekopíruje, neparafrázuje, ale jde si s naprostou suverenitou po vlastní ose. Líčí hrdinovy životní peripetie, od útlého mládí až po rychlé stáří, přičemž v nich hodně zúročuje vlastní zkušenosti s rockovou muzikou. Román se tak větší měrou skládá z coververze amerického snu, ale nepokojné mrazení v zádech, pocit, že něco není tak úplně košer a bude z toho pořádně velký problém, tu vystrkuje růžky už od prvních stran. A funguje to skvěle. Střídmé finále pak odpovídá celkové atmosféře a pasuje k celku přesně tak akorát, opomenu-li tedy ultradepresivní tečku, vystřiženou z těch nejděsivějších snů H. P. Lovecrafta.

Madam Brbla  | ***1/2 10.01.2021 19:01

Otázka: Smrti, kde jest tvá kosa? Odpověď: Ta je kurva všude.

Jak napovídá citát, „Revival“ je kniha o smrti. Ale také o životě, o lidech, jejich důležitých momentech a křižovatkách, o ztrátách, bolesti, víře i nevíře, o závislosti, posedlosti… Muzikant Jamie Morton nás provede od svého dětství až po „jak jsem sakra mohl tak zestárnout?“
Kniha má pár napínavých i děsivých momentů, většina stránek však s hororem jen decentně koketuje. Stephen King už dávno minul hranici, kdy musel dělat vše pro čtenářskou spokojenost – zdá se, že častěji píše podle své vnitřní potřeby. Představuje své postřehy, přemýšlí, analyzuje, stále dokazuje znalost lidské duše (zvláště jejích temnějších zákoutí).
„Revival“ se mi bohužel trefil do období, kdy mám nedostatek času a klidu na četbu, což se na dojmech podepsalo kapku negativně. Zvolna jsem se houpala na vlnách kolem 70%. Tři nebo čtyři? Přiznávám, pořád mám pro pana Krále slabost, jakkoliv bych tento román nezařadila do TOP 10 jeho knih.