Kategorie: fantasy - alternativní historie

originální název: Bitter Seeds
originál vyšel: 2010

vydání: Argo (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze], 1x [info]

jirikk  | **** 18.01.2016 13:16

Obě Tregillisovy povídky uveřejněné v XB1 byly zajímavé, leč působily poněkud nedopečeným dojmem. Na románové ploše autor ukazuje přeci jen jistější ruku, ani Hořká setba se sice nevyhne slabším momentům (k těm se dají zařadit některé akční pasáže nebo až příliš cukrkandlová idyla krátkého rodinného štěstí R. Marsche), ve výsledku jde ale o bezpečně nadprůměrný počin. Alternativní druhá světová baví a zároveň se nesnaží zastřít krutou nesmyslnost válečné mašinerie, těším se na druhý díl.

Vlask  | ***1/2 07.04.2016 23:44

Anglická tajná služba s pomocí kosmických entit versus němečtí ubermensh. Němci jasně vedou jak ve válce, tak i v zajímavosti pro čtenáře. Anglická strana representovaná dvěma přáteli ze školy nemůže soutěžit s německými speciálními vlastnostmi. Zejména když je do podprůměru stahují civilní záležitosti a povinná milostně rodinná linie. Bohužel nudní angličané sežerou asi tak 2/3 stran a němcům se autor věnuje podstatně méně, což je velká škoda.

trudoš  | **** 30.07.2016 00:10

Drsný příběh neberoucí si absolutně žádné servítky. Nejen že si nemůžete být jisti životností postav, ale ani samotným vývojem zápletky, která má daleko k „žili šťastně až do smrti“. Ian Tregillis umně využívá prostředí 2. světové války k vypíchnutí atmosféry zrůdných rozhodnutí, kdy nutné zlo bylo na denním pořádku.
Přesto má román i slabší stránky. Tváří se jako akční řezničina, ovšem akce je tu spíš vedlejším produktem. Dlužno říci, že navíc nepříliš zdařilým. Zároveň je až komické, jak malou roli pro gradaci zde hrají padouši, čemuž moc nepomáhá ani autorovo zevšeobecňování historických spojitostí. Naopak za hodně povedené považuji zpracování magie, která má neodolatelný punc něčeho, s čím si opravdu není radno zahrávat. Hrdinský motiv tak získává správně pochmurný podtón, ze kterého až mrazí v zádech.
Přestože se jedná o první knihu trilogie, dílčí zápletka je všehovšudy uzavřena a otevřený prostor zůstává pouze pro další vývoj poválečných událostí. A ty slibují echt zajímavé časy.

SONP  | **** 01.10.2016 09:45

Nemůžu říct, že by Hořká setba nějak oplývala originalitou. Šílený doktor se svou mladou uměle nadpřirozenou skvadrou – to jsou X-Meni nebo Sirotčinec slečny Atakdále, čarodějové ve zpravodajských službách matičky Británie – to je Nekroskop a démoničtí eidoloni nejsou nic jiného než trochu drsnější verze bradavických mozkomorů.

Ale jinak se to čte velmi dobře, už tak dost temnou druhou světovou válku se autorovi podařilo ještě o krapet ztemnit, popisovaná místa mají dobrý genius loci, hlavní postavy jsou správně rozervaní ztroskotanci a eidolonská magie se svými povinnými platbami krví je dostatečně temná. Zkrátka mne toto dílko docela zaujalo a jsem zvědav, co s německými sirotky s hlavou prošpikovanou elektrodami a s baterkami u pasu provede Josef Vissarionovič v dalším díle.