série: Čarotepec

originální název: Spellwright
originál vyšel: 2010

vydání: Laser-books (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 5x [recenze]

snop  | *** 10.11.2015 09:00

Hodně zajímavý svět, rozpačitý příběh. Psychologie postav nulová, žánrově nevyhraněné, autor zjevně netušil, zda chce spíš psát nového Pottera, nebo epickou fantasy… navíc, když dramatické situace vznikají naprostou imbecilitou postav, tak to člověka nepotěší (chráníme X, pronásleduje nás Y, takže samozřejmě X jde do jednomístného výtahu poslední, to dá přece rozum :-/). Celkově mě to moc nezaujalo a nejsem si jist, zda mě zajímá, jak to bude pokračovat.

BorgDog  | **** 19.04.2016 02:24

Největším plusem „Čarotepce“ je systém kouzel, který autor vytvořil. Magie v jeho světě je založena ne na zaklínadlech nebo energii, ale na textech, která čarodějové píšou silou vůle na vlastní tělo ve speciálních jazycích. Napsat a pak zhmotnit lze prakticky cokoliv – věci, částečně samostatné inteligentní bytosti, dokonce mocné draky. Kouzla se editují, revidují a cenzurují, psaným slovem lze uzdravit, mučit i zabít. Přitom čím mocnější kouzlo, tím složitější a stylově čistý text vyžaduje – magické akademie jsou cosi mezi jazykovými školami a literárními workshopy – a pouhá drobná chyba v interpunkci může mít smrtící následky. Není pak těžké si představit, jakým problémům čelí Nicodemus, neboť kakografie je pouze jiný název pro dyslexii a dysgrafii, se kterými se ve skutečném světě potýká i autor „Čarotepce“ Blake Charlton.

Zkraje je kniha velmi zajímavá – právě díky tomu, že čtenář odhaluje zákoutí magického systému, pomalu chápe jeho možnosti a baví se legráckami typu omylem zneviditelněná kočka nebo špatně editovaná knihovní chrlička. Bohužel, když dojde na samotný děj, začnou problémy. V první řadě je tu samotná šablona „vyvoleného chlapce“, ohraná až běda. Charlton se ji pokouší inovovat třeba tím, že není tak úplně jasné, K ČEMU je vlastně Nicodemus vyvolený. Myšlenka proroctví versus kontraproroctví je zajímavá, stejně jako motiv disjunkční války, ale čím víc v nich autor kličkuje, tím nepřehlednějším chaosem se kniha stává. K magickému systému, už tak dost složitému, se pokouší nacpat další zákonitosti svého světa, přitom dějová linie se rozpadá. Finále působí vysloveně zbrkle, utopené v konspiracích, které čtenář neměl šanci odhalit, protože pravidla, která je umožňují, nejsou vůbec vyřčena, anebo se utopila v dřívější změti. A tak jediné, co si nakonec z knihy zapamatuje, je „napsat si tak draka!“

Nechci ale být k „Čarotepci“ krutý. Přijít dnes ve fantasy s něčím novým, je už hodně těžké a Charltonovi se to povedlo. Navíc je román jeho prvotinou, a překombinovanost bývá relativně častý nešvar i u mnohem zkušenějších. Na zbylé dva díly trilogie si tak počkám a určitě je přečtu.

trudoš  | *** 02.07.2016 00:09

Ve světě, kde je magie doslova tvořená psaným textem, je poměrně problém, když jste dyslektik…
Blake Charlton představuje inovativní svět magie s podrobně rozepsaným pozadím, jehož originální pojetí čar a kouzel je po všech stránkách fascinující, i když trochu náročnější na fantazii. Potlačit zaběhnuté fráze spojené s psaným slovem a transformovat je do nových významů bude možná dělat problém nejednomu čtenáři. Ovšem výsledek bezesporu stojí za to, minimálně pro nápad samotný.
Naneštěstí se pro všechnu tu imaginaci nepodařilo zafungovat i po stránce dějové. Epika se v autorových rukou mění v předvídatelný příběh s trochu jednoznačně určenými rolemi hlavních i vedlejších postav. Scény jsou perfektní, stejně jako exteriéry, ale výkony aktérů už tolik ne. Psychologie hrdinů je spíš jen tak načrtnutá a v mnoha případech musíte nad jejich chováním přimhouřit oči. Příliš tomu nepomáhá ani rozpačitá zápletka, která přes všechna očekávání předvede takový trochu slabší okresní přebor.

bloy  | *** 09.09.2016 07:01

Na jednej strane takpovediac „klasický“ čarodejnícky príbeh fantastického „žánru“, na druhej strane neobrúsené RPG. Anotácia sľubuje veľa, ale dostanete pomerne málo. Samotný príbeh totiž žiadnym čarovným jazykom napísaný nie je. Charlton Blake rozhodne žiadny čarotepec nie je a štylistická stránka románu nie je ničím výnimočným. To je v príbehu o svete kde „se s nesprávným pravopisem pojí nebezpečí“ celkom chyba. Ok pravopis je snáď aj ok, ale žiadne slovné čarotepanie, ktoré by si vyžadoval aspoň nejaký ten veľký jazyk ako númen som tu nenašiel. Príbeh sa číta dobre, ale na druhej strane pôsobí ako hra na hrdinov typu d&d, miestami akoby autor dokonca naozaj hádzal kockou, zvlášť keď príde na súboje, kde ako to už býva na prvý pohľad silný záporáci robia banálne chyby. Celkovo dve hlavné negatívne postavy sú síce silné, ale ich konanie miestami nemá hlavu ani pätu. Jednoducho škoda, že sa autor s výbornými nápadmi, ktoré mal nevyhral viac, pretože potenciál v jeho nápade s jazykom bol obrovský. Snáď ďalší diel dvihne latku vyššie.