Pavel Renčín

Vězněná

Kategorie: horor

vydání: Argo (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze], 1x [info]

MartinJ  | ***** 15.12.2015 09:35

Nejsem sice moc velkým fandou hororů, ale musím uznat, že kniha je napínavá a má spád. A i když popisuje opravdu ošklivé věci, nevyžívá se v popisech nechutností. Naopak, po celou dobu čtenář cítí hlavně sílu hlavní hrdinky, i když je zrovna v beznadějné situaci. Co se mi ale líbilo úplně nejvíce, jsou dvě časové linie, které zpočátku dělí asi 40 let, které se ale pak opravdu překvapujícím způsobem propojí. A když si k tomu připočteme přirozené zasazení do českých dějin druhé poloviny 20. století, tak si kniha podle mojeho názoru nezaslouží nic jiného než plný počet bodů.

trudoš  | **** 01.01.2016 03:18

Pavel Renčín tentokrát zklamal i nezklamal. Dusivá atmosféra po vzoru Davida Lynche je bez chybičky, doplněná o pár opravdu děsivých scén s uřezanými hlavami napříč celou knihou (u svého psychiatra jsem už nahlásil novou fobii). Ohledně námětu jsem myslel, že bude ruka v rukávě, ale ona se ta inspirace skutečnou událostí naopak vymstila. Díky prvku fantastiky totiž ztrácí příběh v závěru na důvěryhodnosti, přestože autor dělá všechno proto, aby kolečka zapadla do těch správných převodů. Zároveň, po všech různých Ženách v kleci a Vraních dívkách, mě brutalita základního motivu příliš nerozebrala, spíše bych řekl, že se drží zbytečně při zemi. Na druhou stranu, ono zvracet nad lidskou bestialitou se taky časem omrzí, protože nápaditost v tomhle ohledu má své meze únosnosti.
Románu bych osobně vytkl pouze rozvláčný začátek, všechno ostatní jsou už jen žánrové podružnosti. A v rámci jazykové stylistiky bezvadná práce, která má solidní potenciál konkurovat leckterému zahraničnímu thrilleru.

Madam Brbla  | ****1/2 23.08.2018 17:06

Po překladatelském puberťáctví předchozí knihy jsem si potřebovala spravit chuť četbou něčeho stylisticky čistého, z poličky na mě upřeně zírala „Vězněná“ a bylo rozhodnuto. Pavel Renčín psát umí, často až poeticky a přitom čtivě, což dokázal i tímto titulem. Dopředu jsem nezjišťovala nic, ani anotaci jsem nečetla, takže jsem měla jen chabé tušení, do čeho jdu, jak nepříjemné chvíle mě čekají.
Pomalejší rozjezd mi vůbec nevadil, stupňující se magoření učitele Drásta jsem prožívala s patřičným znepokojením (připomnělo mi to zkušenosti se spánkovou paralýzou), stejně jako tušení drastických událostí v Májině „prázdninové“ linii. Tísnivá atmosféra odloučených, ošklivou historií prošpikovaných šumavských hvozdů se povedla na jedničku s hvězdičkou, nejméně dvakrát podtrženou. Těžko psát něco víc a vyhnout se spoilerům. Snad každému čtenáři se špetkou empatie musí „Vězněná“ vyvolat husí kůži velikosti lentilek, zhnusení, zmar, lehké deprese, mikrozáchvaty migrény a možná i strach, zkrátka obtížné pocity, jaké lze za pozitivní považovat jedině ve společnosti hororů.
Jakkoliv jsem se v několika ohledech zcela nepotkala se závěrem knihy (asi by mi vyhovovalo vše ponechat v lidštější, věrohodnější rovině), považuji toto Renčínovo děsivé dítko za jeden z nejlepších, nejpůsobivějších příběhů, co jsem v posledních letech konzumovala za účelem vztyčení porostu na zátylku, nervózního okusování nehtů, výpadků v dýchání a změny tepové frekvence. 85%

Methat  | **** 31.05.2020 21:01

Veľmi ťažko stráviteľná kniha, ktorá sa vám zažerie pod nechty a možno privodí nejakú tú úzkosť či depresie.

Sledujeme príbeh učiteľa češtiny, ktorý má halucinácie a stratu pamäti a mladej dievčiny Márie, ktorá si zažije krušné chvíle. Už od okamihu, kedy ju rodičia nechajú samú ísť vlakom do krajov, kde by sa aj dospelý chlap bál ísť sám, bude čitateľ tušiť, že sa nebudú diať pekné veci. Ešte že autor nezachádzal do detailov.

Kniha sa číta výborne, vadil mi len záver, kedy sa pretnú obe linky a nastúpi fantastická zložka. Akoby som opäť s Witcherom zabíjal v bažinách monštrá, tak mi to prišlo. Záver aj keď je uzavretý v rámci príbehu, ponecháva nádej na pokračovanie, no myslím že žánrovo to už nebude survival horor ale akčné béčko. Uvidíme.