Přístav u řeky Styx Více vydání = více obálek.

Pavel Fritz

Přístav u řeky Styx

vydání: Straky na vrbě (web) 2015; Epocha (web) 2024

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze]

Svarec  | **** 06.12.2015 22:52

V podstatě survival horror ve sci-fi kulisách. Skupina vědců je uvězněna na vědecká stanici daleko od veškeré pomoci a její počty jsou rozličnými způsoby redukovány. Pojem „survival horror“ možná působí lehce brakovým dojmem, ale tato kniha je naopak velmi promyšlená, jak po příběhové stránce (závěrečné rozuzlení nemá chybu), tak po vědecké (autor je vědec a na výsledku je to dost poznat). Jinak autor píše docela čtivě, daří se mu navodit příslušnou atmosféru, ale prostor pro zlepšení tam ještě je – zejména akční části mi přišly dost zmatené a na postavách by také šlo zapracovat, přišly mi dost schématické (užvaněný hispánec, racionální profesor, hlavní hrdina s tragickou minulostí, atd.)

op_1  | ***** 23.12.2015 14:51

Jedna z nejlepších knih tohoto roku pro mne. Čtivá, promyšlená, s vynikajícím koncem.

Clarice  | ***** 30.06.2016 12:55

Takhle nějak by mohl vypadat druhý díl „Zprávy o Europě“ (Europa report), na jejíž dabovanou verzi jsem v průběhu čtení narazila. Ani jsem ji nehledala, nejspíš zvířecí instinkt :). O ty jde v knize hodně – o instinkty :). Pár stránek po začtení mi bylo zhruba jasné, jak by mohl příběh pokračovat. A ačkoli se předpoklad více méně vyplnil, vůbec mě nezklamal. Naopak. Když se posádka na základně pod ledem rozkouká, začne to odsýpat. A sype se to slušně. Chvílemi jsem nevěděla, který ze známých hororů, pardon sci-fi hororů, to vlastně sleduji, ale bylo to dobré. Bylo to moc dobré. Hrdiny jsem si oblíbila, hrdiny jsem nemusela. Pár prima charakterů se našlo, na druhou stranu i skupinka lidí, jejichž osud byl jasný :). A já… víte, nemám ráda pavouky. Nemám. Místy se mi na rukou vytvořila husina tak poctivá, že bych na ní mohla nastrouhat okurku :). Představy opravdu znepokojivých kontaktů v uzavřeném prostředí, fuj :). Ale přesně takové příběhy mám ráda.

Krom toho jsem po knize sáhla i z jiného důvodu. Po úplně prvním přečtení anotace mě zamrazilo, protože také kutím „cosi pod ledem.“ Naštěstí ale podobnosti, zejména co se života týče, nebudou tak citelné. Neblahý důkaz o tom, že vesmír náměty chrlí v kruzích a rázové vlny občas dorazí na různá místa v podobnou chvíli. Naštěstí nejsem biolog, ani vědec obecně a tímto směrem jsem se nevydala, takže mé vyprávění, pokud ho konečně dodělám, bude spadat snad i do jiného žánru.

Madam Brbla  | ***1/2 03.08.2016 15:09

Český autor vzal své čtenáře až ke vzdálenému Jupiteru, konkrétně na ledem pokrytý měsíc Europa. Podělil se o současné vědecké poznatky a přidal svou fantazii, aby vytvořil víceméně uvěřitelné prostředí. Izolovaná vědecká základna je ideální místo, kde se mohou události ošklivě zvrhnout, což se samozřejmě k potěšení čtenářově také stane. Zápletka je poněkud líznutá teologickými otázkami, navzdory občasnému zavrávorání logiky však děj udrží pozornost a obávaný závěr je zvládnutý se ctí. Ve vyšším hodnocení mi brání postavy, které jsou imho nahozeny ploše a nezajímavě – bylo mi prostě buřt, co se s nimi stane, smrt nevzbuzovala žádné emoce. Neskáču nadšením, nicméně ráda si od Pavla Fritze v budoucnu přečtu další knihu. Sluší se dodat, že „Přístav u řeky Styx“ je doprovázen obstojnými ilustracemi (byť jsem nepochopila, proč je část z nich nahuštěna až za epilogem) a redakční práce jsou tradičně dobré, i když pár chybek a jedna hrubka unikly pozornosti korektora. 70%

biafra  | ****1/2 30.10.2016 17:57

Líbila se mi moc už Fritzova prvotina Letka 307 a tohle je naprostá špica. Navíc to má žánrový vývoj od survival hororu se to dostává ke konci ke space opeře s prvky připomínajícími Alastaira Reynoldse. Oceňuju velice kombinaci akčnosti a vědecké erudice a postupného rozplétání tajemství. Vzhledem k počtu hodnocení zde mi přijde tenhle skvost současné české fantastiky neprávem přehlížený. Půl hvězdy jsem strhnul jen za trochu přepálené dialogu v úvodní části románu: všichni jsou tak strašně vtipní a ironičtí, až je to trochu přehnané. A druhá poznámka: miluju, když biologové zpochybňují evoluci.

trudoš  | *** 04.05.2017 23:05

Kniha má všechny predispozice k tomu být skvělá – chladný vesmír, skupina vědců a blízká setkání třetího, čtvrtého i pátého druhu. Ta jsou ještě k tomu podbarvena mou oblíbenou teorií, že v kosmu žádná hipísácká láska nečeká.
Proč tedy v mém případě uspěl Pavel Fritz pouze s dostatečnou? On Přístav u řeky Styx špatný není, jen zbytečně protahuje neodkladné a také hraje s motivy, které znám odjinud, daleko nápaditěji zpracované (např. Koule, Propast, Věc). Zde se navíc veškerá atraktivní tajemství postupně rozplizávají, až vezmou definitivně za své a vyprávění skončí u klasického boje o přežití. Závěrečnou pointu bych pak ocenil u povídky, kde by fungovala dokonale. Největším problémem jsou však postavy, jež mi byly naprosto ukradené a to se ani nezaobírám tím, že kněz působí od začátku jako trotl (proč?) a jednotlivý členové, ač ze všech koutů světa, mají českou náturu. Takže přestože jsou tu situace, které jsou skutečně parádní, zkomponovaný celek u mě nezafungoval zcela bezproblémově.

Ondrej_S  | ***** 04.03.2024 21:33

Od toho se nejde odtrhnout!