Chmurná historie bratří Grossbartů

originální název: The Sad Tale of the Brothers Grossbart
originál vyšel: 2009

vydání: Gorgona Books (web) 2016

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

jirikk  | **** 04.07.2016 13:04

Bullingtonův románový debut částečně předznamenává témata, kterým se věnuje v Obcování se smrtí (to skutečně teprve následovalo až po grossbartovské eskápadě, nikoliv naopak, jak se lehce snaží naznačovat český vydavatel Gorgona). Zejména tedy po estetické stránce, z hlediska děje je Obcování… o poznání komplexnější a barvitější. V Prznitelých hrobů (což je mimochodem až překladový název, v originále jde o The Sad Tale of the Brothers Grossbart) Bullington vypráví fantasmagorický příběh Hegela a Manfrieda, bratrských antihrdinů patřících k nejodpudivnějším postavám středověkého literárního světa. Jejich násilnické šílenství je odrazem prostředí, ve kterém se pohybují a které si s nimi v oblibě vraždění a zločinů vlastně v ničem nezadá. Autor vypráví svěžím, černočerně humorným jazykem a nabízené scény opravdu testují, kam až lze v morbiditě a nechutnosti zajít, aniž by se dílo stalo nestravitelným. V úspěšném nalezení této hranice osobně vidím největší Bullingtonův úspěch a proto tento příběh hodnotím poměrně vysoko, i přes jistou jednotvárnost a neucelenost. Neuspořádaný mix hororu a komediálních dialogů zkrátka své kouzlo neztrácí ani na relativně velkém románovém prostoru. Zajímavá je také bibliografie na konci, která spolu s prologem vytváří dojem, že jde o zpracování skutečné legendy. Pomocí googlu jsem vydoloval jen zmínku o knize T. C. Walkera Enter the Nexus, Black Monolith, ve které by tato dvojice měla vystupovat, docela by mě zajímalo, zda popisované události skutečně zrcadlí nějakou starou legendu.

trudoš  | *** 26.05.2017 23:22

„Tvrdit, že bratři Grossbartové byli krutí, sobečtí lupiči, by bylo urážkou i pro ty nejhanebnější lapky. A říci, že to byly krvelačné svině, je zase pohanou i toho nejukoptěnějšího kance.“
Jesse Bullington servíruje rafinovanou fikci, okořeněnou notnou dávkou fantaskních prvků a dobových reálií. Není to čtení pro každého, už jen proto, že méně sympatické postavy byste vskutku pohledali. Dvojice antihrdinů, přesvědčená o vlastní křesťanské nenapadnutelnosti, táhne Evropou, a v jejich stopách smrt. Nic složitějšího. Autor tak staví především na absurdních dialozích, které se neštítí ničeho. Krutá realita se mísí s morbidním humorem a vytváří nenapodobitelnou atmosféru, jež dokáže vykolejit i otrlejšího čtenáře. V rovině jazykové proto Prznitelé hrobů fungují dokonale. Horší je to se zápletkou, která je při svém pětisetstránkovém rozsahu poměrně stereotypní. S tím pak kontrastuje závěr, který přichází až s posledními odstavci, díky čemuž působí trochu jako nakladatelem vynucená tečka.

Gaarq  | ** 22.04.2019 09:46

prznitele hrobů jsem si pořídil navnaděn obcováním se smrtí, ale nebyl to dobrý nápad. tam kde první kniha (v reálu druhá, ale u nás první) byla zábavná, vtipná a se skvělými postřehy, tam je ta druhá plytká a kvůli bezduché řezničině nudná. inu, od dvou ujetých pitomců se toho halt moc čekat nedá. ps. chápu obtížnost překladu díky spoustě dobových reálií, ale místy působily chyby až komicky (uhlí a svíčky v chudší domácnosti konce XIV. století fakt ne).