Dokážeme vás stvořit

originální název: We Can Build You
originál vyšel: 1972

vydání: Argo (web) 2016

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

louza  | nehodnoceno 21.02.2016 12:33

Svízelná a pohnutá kniha, promarněná šance, která mě zvedla ze židle jako už dlouho nic. Předně nemělo jít o sci-fi a na stránkách legie by vůbec neměla být i když obsahuje prvky žánru v míře větší než malé. Vydavatel tvrdí, že jde o experimentální román. Smysl „experimentu“, říkejme mu třeba podvod na čtenáře, spočívá v tom, že úspěšný autor fantastiky marně se snažící prosadit na poli konzumní beletrie načrtne román ve tradičně velmi dobře rozvržených sci-fi kulisách na něž naroubuje mainstremovou dějovou linku, kde se zpovídá ze svých nenaplněných lásek a psychických nemocí. Tato druhá doplňková linka je stejně jako jeho jiný chabý pokus o beletrii v podobě Krále úletů o poznání nudnější a fádnější než základní premisa příběhu. I přesto postupně v textu dominuje nedevšechny meze a třešničkou na dortu je pak úplné opuštění a nedokončení původního tématu. Tento dluh se snažil za Dicka splatit jeho přítel, který velmi zdařile dopsal hlavní linii příběhu pro první vydání knihy. Tu však Dick nechal dodatečně vyškrtnout, patrně proto, aby nesnižovala beletristický dopad díla a nestahovala ho zpět do podřadného sci-fi. Českému čtenáři zbývá pouze krátké milosrdenství překladatele v doslovu, kde původní velmi slušný konec dospoileruje. Příslib který kniha dává názvem a svojí první půlkou bohužel vůbec nenaplňuje a i když je i bez závěru s přidanou hodnotou, mainstremová linka celkem pěkně Dickovsky vypointována, není díky žánrovému propletenci vůbec snadné knihu jako celek zhodnotit. Z fantaskního pohledu velmi slušně nakopnutý avšak nedokončený román, který mohl směle soupeřit s Dickovým zlatým fondem. Bohužel naprosto zbytečně naředěný mamutí porcí k uzoufání průměrného mainstreamového balastu. Hodnocení osciluje mezi jednou a čtyřmi hvězdičkami v různých částech knihy. Situaci kromě příjemné čtivosti knihy trochu zahraňuje i dodatek a esej překladatele s nimiž bych se rád setkával i v dalších Dickových knihách.

gokudo  | ** 18.11.2016 11:20

Nemuzu si pomoct, ale tohle je podle mne Dick na dne Marianskeho prikopu. Poslednich dvacet stranek jenom sed a hruza.

Dilvermoon  | ***1/2 16.12.2018 23:45

Román se točí kolem tzv. simulaker (v podstatě androidů), jako kopií historických osobností a také kolem duševních chorob, čímž možná trpí hlavní hrdina a možná taky ne. Možností výkladu příběhu je více a konec otevřený. A ještě tu je dějová linka, která se týká kolonizace Měsíce. Tu Dick nadhodil, ale nerozvinul, přitom si umím představit, že by se dala použít velmi dobře. Z mého pohledu je to Dick celkem typický, kdy vám zůstanou v hlavě otázky. Sice po většinu textu jde o jasně daný děj, ke konci se to ale celé začne hroutit a předchozí příběh jsem hned viděl trochu jinak. Celkově jde trochu o honění více zajíců, ale Dick už je prostě takový a i jeho slabší věci jsou pořád povinností.