Puzzle

Chaim Cigan

Puzzle

série: Kde lišky dávají dobrou noc

vydání: Torst (web) 2016

Gaarq  | **** 16.04.2017 10:16

po zběsilém piano live tu máme podstatně dějově umírněnější skládanku, ve které do sebe začínají jednotlivé kousky zapadat (třeba zjistíme, proč se série jmenuje tak, jak se jmenuje. a ne, bez znalosti židovství nemáme my, gojim, šanci se toho dobrat). s tím se pojí jeden z nejvýznamnějších posunů – sbohem sci-fi, máme tu židovské náboženství a mystiku v celé své kráse, předznamenané abrahamem abulafiou a nyní doplněné třeba o dybbuky, athanasia kirchera či mesiáše samého. druhou hlavní ingrediencí jsou tentokrát mezilidské vztahy. autor je využíval již v předchozích dílech měrou vrchovatou, ale teď mají i výraznější příběhotvornou roli a pokud něco vytváří stěží přehledný mišmaš, pak jsou to právě ony vztahy zpestřené dvojníky z alternativních realit. až na to, že jsem se ve druhé třetině začal opět zvolna ztrácet v tom, který vlak je který, je to snesitelné. v minulém díle jsem byl zoufalejší. těchto nových 500 stran je opět lukulskými literárními hody a nějaká ta blicí mísa a husí pero by sem tam bodli, páč se to sice čte dobře, ale člověk má docela často neodbytný dojem, že autor podlehl démonu vyprávění a chová se trochu jako dědeček na rodinném setkání, který kontext sem, kontext tam, zahrnuje rodinu přívalem historek, sice zábavných a nikdo zbla netuší, proč zrovna těchto. tímto podotýkám, že mi trvalo přečíst tento díl jen polovinu času, který jsem potřeboval na ten minulý právě z důvodu solidní zábavnosti vyprávěného. abych jen nekritizoval, autorovi nelze upřít, že on sám v tom má jasno, protože v posledních dvou kapitolách dokázal skloubit talmudskou mystiku s vlastním příběhem a s děsivou moderní verzí vstupu lidstva do téže historické stoky, do níž s oblibou ve vztahu k židům gojim vstupují. díl je ukončen slušným visákem, takže fabulace čtvrtého dílu (outsider) jako dodatečného a nepřímo souvisejícího tímto odsouváme do kategorie roztomilého mlžení, které celou sérii doprovází (vřele doporučuji pseudo-medailonek o našem fiktivním autorovi, který tvoří doslov prvního dílu). už se na něj těším!